23948sdkhjf

December er højsæson for mejeriprodukter – og madspild

Salget af piskefløde, smør, sødmælk og specialost eksploderer i december. Faktisk fordobler vi forbruget af smør, sødmælk og piskefløde i december.
Men når vi har flere og andre varer i køleskabet, end vi plejer, smider vi også mere ud, og det gør juletiden til højsæson for madspild.

December står for døren, og det er tid for piskefløde, smør, sødmælk og specialost. Faktisk fordobler vi forbruget af smør, sødmælk og piskefløde i december måned. Men når ris á là mande’en og de lækre oste er på spisebordet, står der ofte rester på køkkenbordet – og hvad gør man lige ved dem?

- Hvis man ser på salget af de fuldfede mejeriprodukter, så bemærker man hurtigt, at december måned skiller sig markant ud. Vi går ikke på kompromis med julemaden, for vi skal jo hygge os, og det skal smage rigtig godt. Men når vi køber produkter, vi ikke plejer at have i køleskabet, så ved vi heller ikke, hvordan vi skal bruge resterne, når vi ikke gider lave mere ris á là mande, siger Tove Færch, leder af Karolines Køkken.

Ligesom en lang række andre virksomheder har Arla madspild på dagsordenen, ikke mindst i december, som er absolut højsæson for mejeriprodukter.

- Selvfølgelig er vi glade for at sælge mange produkter i juletiden, men som landets største fødevarevirksomhed er vi meget bevidste om det ansvar, vi har for at minimere madspild så meget som overhovedet muligt. Det gælder både disponeringen på vores mejerier, i samarbejdet med detailhandlen og over for forbrugerne, fortæller Maja Møller, der er CSR-chef hos Arla.

Netop forbrugerne forsøger Arla at ramme i december med madspildskampagnen Mere julehygge – mindre madspild på arla.dk, facebook og mælkekartonerne.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.176