23948sdkhjf

Udsigt til ny rekord i julesalget på nettet

Mere end hver tredje dansker ventes at lægge en webkøbt pakke under juletræet.
FDIH har taget den allerførste temperatur på de danske netbutikkers julesalg. Julen på nettet er startet godt, og hos FDIH, Foreningen for Dansk Internet Handel, ser man frem til den søde juletid:

- Vi ser frem til endnu en fantastisk jul på nettet, hvor danskerne lægger en rigtig stor del af deres julegavekøb på nettet. Jeg er rigtig glad for de første prognoser, der forudsagde en stigning på 30 % i julehandel på nettet. Netbutikkerne bekræfter nu, at det holder! Vi har lavet en stikprøve blandt FDIHs medlemmer, og 6 ud af 10 netbutikker konstaterer (figur 2), at salget på nuværende tidspunkt følger budgettet eller er højere. 1 ud af 10 netbutikker har endda oplevet en stigning på over 15 %, og forventningerne er helt i top, fortæller Annette Falberg, adm. direktør i FDIH.

Ifølge FDIH forventer 61 % af netbutikkerne (figur 3), at årets samlede julesalg på nettet bliver bedre end i 2012.

Flere danskere køber julegaver på nettet, og julegaverne er dyrere
Julehandel på nettet forventes at udgøre 1,2 mia. kr. i 2013 mod 0,9 mia. kr. i 2012 – en stigning på over 30 %, men alt afgøres fra nu af og frem til jul, vurderer Annette Falberg.

Læs også: Ekstra krav om sikkerhed ved netkøb bliver skudt 18 måneder

Flere end hver 3. dansker vil købe julegaver på nettet i år, og en tredjedel køber flere gaver end sidste år, så dem, der handler julegaver online, øger gavemængden i 2013 i forhold til 2012, viser tjek fra Dansk E-handelsanalyse i oktober.

Læs også: Flere og flere kunder sender varer retur til netbutikker

- Danskerne køber julegaver på nettet, fordi det er bekvemmeligt, man undgår juletrængsel og lange køer, der er større udvalg nettet, og det er let at finde det specifikke gaveønske til den rigtige pris.

Samtidig tyder det på, at danskerne lægger dyrere julegaver under juletræet i år. Hver 4. netbutik siger (figur 1) nemlig, at kunderne lægger flere penge i den elektroniske indkøbskurv pr ordre end sidste år.

Fakta
- 6 ud af 10 netbutikker konstaterer, at salget på nuværende tidspunkt følger budgettet eller er højere
- 1 ud af 10 netbutikker har oplevet en stigning på over 15 %
- Hver 4. netbutik siger, at kunderne lægger flere penge i den elektroniske indkøbskurv pr ordre end sidste år
- 6 ud af 10 netbutikker forventer en stigning i årets julesalg på nettet, mens 2 ud af 10 forventer det samme som sidste år. 1 ud af 10 forventer et mindre salg, og 1 ud af 10 svarer ”ved ikke”.
- 4 ud af 10 netbutikker siger, at julesalget udgør mere end 20 % af årets omsætning.
- Julehandel på nettet udgør 1,2 mia. kr. i 2013 mod 0,9 mia. kr. i 2012 – en stigning på over 30 %
- Julehandel på nettet udgør nu 15 % af danskernes samlede indkøb op til julen - det var 12 % i 2012

Dét vil danskerne købe online og lægge under juletræet:
- Legetøj til børn
- Tøj, sko og smykker
- Software, film, musik, bøger og spil
- Gavekort til oplevelser, restaurantbesøg samt koncert og teaterbilletter
- Kosmetik og plejeprodukter (fx parfume, cremer mm)
- Ting til boligen – fx service, vaser, lamper mm
- Sports- og fritidsudstyr

Derfor køber danskerne julegaver på nettet:
- Det er tidsbesparende
- Man slipper for trængslen i butikkerne op til jul
- Jeg sparer penge
- Det er lettere at finde de præcise gaveønsker på nettet
- Jeg slipper for al besværet med at slæbe pakker hjem
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.125