23948sdkhjf

Hanegal forsøger sig med eksport

Detailhandlen udfordrer Hanegal, som føler sig tvunget til at kigge udenlands, hvis indtjeningen skal i vejret.
Efter kun at have opereret på hjemmemarkedet i mere end tyve år, planlægger producenten af økologisk pålæg nu opstart af eksport til Norden. Det skriver Børsen i dag.

Der er ikke mere at hente i Danmark, lyder konklusionen fra Hanegals adm. direktør og medstifter Ulrich Kern-Hansen, som påpeger at virksomheden omsætter for i nærheden af 60 millioner, mens bundlinjen ligger på omkring 1 million. Direktøren vil være tilfreds med en tredobling.

Ifølge Ulrich Kern-Hansen er den danske detailhandel årsagen til, at Hanegal ikke tjener penge.

- Vi bliver præsenteret med krav om at øge vores bidrag betydeligt blot for at opretholde den eksisterende samhandel, og hvor vi oplever trusler om at få udmeldt varer, hvis ikke vi i et eller andet omfang imødekommer de her nye krav, siger Ulrich Kern-Hansen til avisen.

Coops informationsdirektør Jens Juul Nielsen er af en anden opfattelse:

- Vi differentierer forhandlingerne, alt efter hvilken type leverandør det er. Det er meget individuelle forhandlinger, man er i, og der er nogle leverandører, der har et produkt, som er unikt, og hvor det er andre parametre end pris, der er gældende. Det tager vi selvfølgelig hensyn til, fordi vi gerne vil have nogle produkter, som vores konkurrenter ikke har, forsvarer han anklagen over for Børsen.

Hanegal har nu først og fremmest lagt en strategi om at fordele sin indtjening på et større kundegrundlag, fordi virksomheden føler sig for presset ved kun at have få store kunder. Eksport er første middel i den retning.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109