23948sdkhjf

Gærfabrik slår større brød op

Produktionen af alkoholprodukter blev indstillet i december. Nu satser De Danske Gærfabrikker på ingredienser til fødevareindustrien og på nye produkter i Malteserkors-serien.
Danskerne elsker at bage, ja vi er faktisk ét af de lande i Europa, der bager mest i hjemmet. En trend, der også er til at få øje på, når man kigger på tv-oversigten, hvor et væld af bageprogrammer og tips til hjemmekonditoren pryder ugens sendeflade.

At bagefeberen er over os, bekræfter De Danske Gærfabrikker, der siden sommeren 2012 har solgt 2-3 procent mere gær. I alt sælger virksomheden mere end 10 millioner kg. bagegær til de danske håndværksbagere, forbrugere og industrien.

To nyheder på et år
I et forsøg på at følge med tidens trend lancerede De Danske Gærfabrikker sidste år en økologisk udgave af den velkendte bagegær fra supermarkedet. Og nu er endnu en nyhed i Malteserkors-serien landet i kølemontren. Denne gang en surdej, som er klar til brug på bare fire timer. Det er cirka 30 gange hurtigere end den surdej, man selv laver fra bunden. Og det gør det en hel del nemmere for den moderne forbruger at bage sunde surdejsbrød selv.

- Surdej giver det bedste, saftigste brød med den sprødeste skorpe og masser af smag, men for mange kan det virke besværligt og tidskrævende at vedligeholde en surdej i en travl hverdag. Derfor lancerer vi nu en surdej med levende surdejskulturer, der kan bruges til alt fra pizzadej og speltboller til traditionelt rugbrød, forklarer Nicolai Jensen, adm. direktør for De Danske Gærfabrikker.

En helt ny produktkategori
Han fortæller, at ideen til surdejen blev vakt for et års tid siden, hvor virksomheden begyndte at orientere sig på hylderne i supermarkederne. Man fandt ud af, at flere og flere af de færdige brødvarer indeholdt surdej, så man øjnede straks et marked. En tanke, der blev bekræftet på Scandinavian Bakery Fair i Øksnehallen, hvor Nicolai Jensen fik mange forespørgsler i netop den retning. Og herefter blev der for alvor sat skub i produktudviklingen.

Frisk surdej kan allerede købes i udvalgte bagerforretninger, men i detailhandlen er det aldrig set før. Så der er med andre ord tale om en helt ny produktkategori i supermarkedet.

- Vi fik blod på tanden i februar måned sidste år, da vi lancerede øko-gæren. Vi fandt ud af, at der var plads til nye produkter i Malteserkors-serien, uddyber Nikolai Jensen og supplerer med bemærkningen om, at forundersøgelser i forhold til surdejen har indikeret et stort potentiale.

- Vi håber nu, at produktet får en fast plads i kølemontren hos de traditionelle supermarkeder. Lige nu har vi indgået aftale med 6 kæder, men vi udvider til 8 inden længe, uddyber han.

Fik sadlet om i tide
Surdejen er udviklet i samarbejde med internationale kollegaer fra Lallemand, som De Danske Gærfabrikker har været en del af siden 2007. En omstilling, der i direktørens optik var nødvendig.

- Som traditionel dansk virksomhed har det været godt at komme ind i en international koncern, for det betyder, at vi i dag producerer langt flere højværdi-produkter, end da vi ”bare” producerede bagegær. Det er jo ingen hemmelighed, at det er dyrt at producere i Danmark og ved at have en stor koncern i ryggen kan vi deles om de faste udgifter, siger Nicolai Jensen.

Lallemand har fabrikker i syv europæiske lande og fokus er produktion af gær og ingredienser til den globale fødevareindustri.

- Vi har fået omstillet i tide og har i dag en stor produktion af fødevareingredienser og gærekstrakt. Størstedelen afsættes busines-to-business og 98 procent af den samlede produktion går til eksport, uddyber Nicolai Jensen.

Innovation er vejen frem
De Danske Gærfabrikker stoppede så sent som i december måned sidste år med produktion af alkoholprodukter, hvilket medførte afskedigelser af fem fuldtidsmedarbejdere i produktionen. Pt. beskæftiges ca. 86 medarbejdere på fabrikken i Grenaa, som årligt producerer mere end 23.000 ton gær, der sælges til bagning, vin- og champagneproduktion, fødevareingredienser samt som næringsstoffer til foder og kosttilskud.

- Vi håber selvfølgelig, at vi får så stor succes med de nye specialiteter, at vi kommer op på den samme produktionsvolumen igen, slutter Nicolai Jensen.

Der er i hvert fald lagt i ovnen til øget omsætning inden for catering/food service, for 3-4 cateringleverandører og en enkelt cash & carry har allerede rettet henvendelse, ligesom flere institutioner, skoler og plejehjem har vist stor interesse for den friske surdej. Men med en emballage på bare 150 gram må den nu innovative gærfabrik tænke nyt nok engang, før det kan realiseres. Bagegær leveres i dag både i 50 gram og 1 kg.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.236