23948sdkhjf

Danskerne købte for 62,4 mia. kr. på nettet i 2013

I 2013 handlede de danske forbrugere over 100 millioner gange og brugte 63 mia. kr. på nettet på især film, musik, spil, underholdning, tøj og rejser.
En stærkt stigende del af omsætningen ender i udenlandske netbutikker, og dermed ændrer nettet købsvaner og udvisker landegrænserne, især inden for EU.

DIH finder udviklingen skræmmende, fordi køb i udlandet vokser hurtigere end køb i danske netbutikker.

FDIH har på baggrund af Dansk e-handelsanalyse estimeret, at danskerne handlede 106 mio. gange på nettet i 2013, og de brugte 62,4 mia. kr., og det giver en samlet vækst på cirka 14 % eller 7,7 mia. kr. i forhold til 2012, hvor danskerne købte for 54,7 mia. kr. på nettet.

De 62,4 mia. kr. fordeler sig med 45,2 mia. kr. til danske netbutikker, mens der blev brugt 17,2 mia.kr. i udlandet. Danskernes indkøb i udlandet stiger meget hurtigere end indkøbet i danske netbutikker. Faktisk er stigningen på de 7,7 mia. kr. fordelt med 3,1 mia. kr. ekstra til de danske netbutikker i 2013, mens der var ekstra 4,5 mia. kr. til udenlandske netbutikker sammenlignet med året før.

- Vi er yderst tilfredse med den fortsatte vækst. Men det er skræmmende, når Dansk e-handelsanalyse også viser, at danske forbrugeres køb på nettet i stigende grad går til udlandet. Vi har nu en e-handels-ubalance med stigende køb i udlandet, og fortsætter udviklingen bliver ubalancen skævere fremover. Desværre ikke i dansk favør, konstaterer adm. direktør Annette Falberg, FDIH.

De udenlandske netbutikker øger deres markedsføring over for danske forbrugere, og faktisk ved kunderne ikke altid, om de har handlet i en dansk eller udenlandsk netbutik. Hver femte kunde er faktisk ligeglad med butikkens nationalitet, så resultatet er, at 5 ud af de 10 mest populære netbutikker hos danske forbrugere er udenlandske.

Danskerne fremhæver pris og udvalg som de væsentligste årsager til at de handler i udlandet, og det er især film, musik og tøj, der topper. Men også sportsudstyr og elektronik er blandt de varer, der ofte købes uden for Danmarks grænser.

- Det er en kæmpe udfordring for dansk e-handel – og dermed detailhandlen - at imødegå den konkurrence, hvor dansk detailhandel via nettet flytter til butikker uden for landets grænser, siger Annette Falberg.

Generelt om danskernes e-handel
 8 ud af 10 forbrugere starter et planlagt køb med at søge informationer på nettet
 6 ud af 10 handler på nettet var køb af fysiske varer (= 63 mio. forsendelser)
 Udtrykket ”det grå guld” får en ekstra dimension, da forbrugere over 50 år står for næsten 2/3 af det samlede forbrug på nettet i 2013

Danskerne køber oftest – både i indland og udland
1. Film, musik, spil og legetøj (16 %)
2. Tøj, sko og smykker (16 %)
3. Rejser og kulturoplevelser (15 %)
4. IT, tele og foto (11 %)

 Mænd og kvinder handler lige meget på nettet
 Kvinder oftest tøj, mens elektronik, it og foto dominerer hos mændene
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142