23948sdkhjf

Mænd bruger flest penge på nettet

Kvinder køber tøj, og mænd køber elektronik på nettet. En ny e-handelsanalyse viser, at mænd bruger flere penge på nettet end kvinder.
Kvinder vil have gode tilbud og lytter til råd fra andre, mens mænd selv vil finde den næste netbutik, hvor de så oftere bruger kundeservice. Dansk e-handelsanalyse ser på mænds og kvinders forbrug på nettet.

Mænd og kvinder har hver deres vej til handel via nettet. Begge køn starter oftest via søgning på nettet, men kvinderne bruger i langt højere grad anbefaling fra andre, gode tilbud via tilbudssites, nyhedsbreve og sociale medier som inspiration.

Mændene finder i høj grad netbutikken første gang via egen søgning, og når de igen køber i en netbutik, svarer de oftere end kvinder, at det er fordi, at ”netbutikken har en god service”.

1 ud af 5 mænd kontakter netbutikken før, under eller efter købet, viser Dansk e-handelsanalyse for januar 2014.

- Set gennem netbutikkernes øjne er det interessant, hvordan man sandsynligvis får bedre udbytte af et nyhedsbrev eller tilstedeværelsen på Facebook hos kvinderne end hos mændene. Omvendt peger mændenes adfærd på, at de først bruger tid på at søge sig frem til den rette vare – ofte et teknisk produkt - og efterfølgende har de mere kontakt til butikken, så dermed bliver god kundeservice en markant konkurrenceparameter i forhold til at fastholde mændene som kunder, vurderer Henrik Theil, kommunikationschef i FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

Mænd bruger flest penge på nettet
Det er Dansk e-handelsanalyses årsrapport for 2013, der har trukket forskellene mellem kønnenes indkøbsvaner på nettet frem i lyset. Det viser sig, at målt på hyppighed af e-handler står det lige mellem mænd og kvinder, men mændene fører i pengeforbrug, da de står for 55 % af omsætningen på nettet.

- Forskellen i pengeforbruget ligger i kønnenes valg af varer, hvor mændenes varer i gennemsnit er dyrere end kvindernes. Mænd køber ofte tekniske og dyre produkter, så 15 % af mændenes forbrug på nettet går fx til IT, tele og foto. Tøj, sko og smykker dominerer kvindernes indkøb, hvor det udgør 23 % af deres samlede køb på nettet , forklarer Henrik Theil.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094