Stort udbytte til Kop & Kande-butikker
Den frivillige isenkramkæde Kop & Kande har overskud for 4. år i træk.
Kop & Kande er fortsat den bedst indtjenende kæde i branchen – og 2014 er skudt i gang med index 109.
Trods en svagt faldende omsætning tjener den Viborg-baserede kæde fortsat penge. Og dét i et faldende marked og det sværeste år for butikkerne i mange år. Når man lægger kædens og butikkernes omsætning sammen, lød den samlede omsætning på knapt 700 millioner, mens en sort bundlinje bød på godt 17 millioner kroner, hvoraf 15,8 millioner går direkte tilbage i lommerne på butiksejerne. Hertil skal lægges butikkernes overskud på 27 millioner, så alt i alt et overskud på 44 millioner.
– I et år hvor det samlede marked er gået tilbage med 4-5 %, er vi tilfredse med årets resultat. Vi er en solid og stærk kæde, ejet af butikkerne, vi har ingen kassekredit, ingen gæld, og vi har styr på vores bundlinje. Derfor er vi også stolte over, at vi i år kan præsentere vores medlemmer for et overskud, der ligger 1,5 millioner over sidste års overskud, siger administrerende direktør Peter Rønn.
Optimering - og styrket salgsled
Mange frivillige kæder sætter til på manglende optimering og har ikke de samme stordriftsfordele som for eksempel kapitalkæderne. Kop & Kande adskiller sig klart ved at have fokuseret på at optimere og professionalisere forretningen i alle led, og kæden har haft positiv drift, siden den blev omdannet til et medlemsejet a.m.b.a. for fire år siden. Og ude i butikkerne vinder butiksejerne hver dag slaget om kundernes gunst.
- Kunderne ændrer købevaner, og den finansielle situation betyder, at der stadig ikke er fuld gang i forbruget, men det ændrer ikke ved, at personlig service, kendskab til kundernes behov, faglighed og viden om de produkter, vi sælger, fortsat er i meget høj kurs, siger Peter Rønn.
Turbo på kundefokus
Med et vækstmål på 3 procent i et fortsat faldende marked, erkender Peter Rønn samtidig, at der skal mere end faglighed og viden om produkterne til.
- Vi skal på alle måder skabe den absolut bedste købsoplevelse. Det betyder, at vi også løbende ser på, hvordan vi udvikler vores sortiment, ligesom vi i 2014 generelt har sat turbo på kundefokus – og den indsats har indtil videre resulteret i en omsætning, der ligger på index 109 over sidste år. Vi er desuden langt fremme med at udvikle og implementere vores cross-channel-strategi.
Målet for Kop & Kande er, at kunderne skal have samme gode oplevelse, uanset om de handler dag eller nat, i butik eller på webshop. Grænsen mellem offline- og online-handel er elimineret, og både i webshoppen og i den fysiske butik har isenkræmmerne stillet skarpt på et bredt varesortiment, høj service og solid faglighed.