23948sdkhjf

Ikea henter millioner på virtuelle møder

Ikea har i de seneste fem år mangedoblet sin virtuelle mødeaktivitet. Det sparer millioner på bundlinjen.
For fem år siden galopperede omkostningerne til rejseaktiviteter i forbindelse med møder i Ikea-koncernen derudaf. I dag er det antallet af virtuelle møder, der galopperer der ud af - og det sparer penge, rejsetid og giver de ansatte mere tid til at arbejdei, oplyser Berlingske.

Fra 14.000 til 190.000 møder
På fem år med fokus på virtuelle møder er man gået fra at afholde 14.000 virtuelle møder om året til 190.000.

- De første tre år sparede vi 75 millioner euro alene på rejseudgifter, men det handler ikke kun om pengeaspektet. Vi har for eksempel nogle medarbejdere, som bruger 80 procent af deres arbejdstid på rejse-og mødeaktivitet, og hvornår har de så tid til at arbejde? Hvornår orker de pludselig ikke mere? Det her handler også meget om motivation og om at finde en balance i arbejdet, så vi kan beholde vores dygtige medarbejdere. Det har handlet om at finde en balance, der både gavner individet og forretningen, siger Lotten Tegstam Welinde Global Process Owner i koncernens Group Meeting & Travel.

I forbindelse med implementeringen af de virtuelle møder har man især haft fokus på hvorledes møderne bidrager til business. Derfor er der et stort arbejde forbundet med afholdelsen af hvert enkelt møde, både før, under og efter mødet. De virtuelle møder skal være et element til at udvikle Ikea, understreger Lotten Tegstam Welinde.

Det fysiske møde kan ikke erstattes
Alle Ikeas medarbejdere har i dag adgang til en personlig web-konto, hvorfra der kan afholdes et virtuelt møde; 173 steder i verden har man indrettet videomøderum i forskellige størrelser og alle kan tilgå et en-til-en møde fra deres computer.

Det har betydet at det globale er kommet nærmere og samarbejdet på tværs af varehuse, kontinenter og oceaner flyder nemmere, men når det så er sagt, så er der én ting man ifølge Lotten Tegstam Welinder ikke må glemme.

Møder handler ikke blot om at tage beslutninger, men også om at opbygge relationer og lære mennesker at kende og her kan fysiske møder bidrage med noget ganske særligt, som ikke kan erstattes af det virtuelle. Og det er da heller ikke planen hos Ikea, man ønsker blot at udvide paletten for kommunikation og samarbejde.
Læs mere om: Ikea
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109