23948sdkhjf

103 Q8-stationer til kamp mod madspild

Medarbejderne på Q8-servicestationerne i hele landet går nu til kamp mod madspild bevæbnet med romkugler og drømmekage.
Det gør de blandt andet, fordi flere kunder har opfordret til at gøre en indsats for at komme det massive madspild til livs.

Hvert år kasseres der ca. 540.000 ton spiselige fødevarer i Danmark, og alene i Q8 kasseres der over 280 ton kage og brød om året. Men det skal være slut nu. Derfor er Q8's medarbejdere i hele landet nu blevet en del af 'Projekt mindre madspild', der skal begrænse spild af ressourcer.

- Projektet handler om, at vi laver nogle produkter, som vores kunder efterspørger samtidig med, at vi bruger vores indkøbte råvarer bedre og begrænser ressourcespild. Får vi ikke solgt vores hele brød, bruger vi det til vores version af den velkendte klap-sammen-mad. Vi kan begrænse både ressourcespild og et økonomisk tab, når vi forvandler et produkt til et andet alt efter, hvad der er efterspurgt, fortæller Jan Hjorth Kristensen, der er Senior Category Manager i Q8.

Det er ikke kun brød, medarbejderne i dag laver om til nye produkter. Også croissanter og wienerbrød forvandles til nye lækkerier.

- Ude på stationerne laver vi nu en stor del af vores kager selv. Vi laver vores romkugler af wienerbrød, som vi mikser med romekstrakt, kakaopulver og hindbærsyltetøj. Vi har også fået fire andre kager på menukortet, som vi laver ud af croissanter og wienerbrød. Blandt andet laver vi nu en drømmekage, som er virkelig lækker, fortæller Jan og uddyber:

- Det er helt fejlfri mad, vi bruger, men det kræver selvfølgelig en stram styring og disciplin omkring produktion af mad og rengøring, når man håndterer mad. Derfor er medarbejderne på stationerne oplært i, hvordan maden skal håndteres, så vi sikrer, at vi lever op til de strenge hygiejnekrav og leverer den bedste kvalitet til vores kunder.

Hjemmestøbte romkugler hitter
Målet er, at medarbejderne skal reducere madspildet på stationen med ca. 25 procent, og de er allerede godt på vej mod at nå målet.

- Vi har altid solgt godt med romkugler, men vores hjemmelavede er blevet endnu mere populære. Selvfølgelig kan vores kunder li' smagen, men jeg tror også, at succesen hænger sammen med, at de kan li' idéen om, at vi selv laver dem. Vi kan blandt andet se på vores Facebook-profil, at mange af vores kunder opfordrer os til at gøre mere for at komme det massive madspild til livs. Det gør vi nu, og det er vi meget glade for at kunne fortælle, siger Jan Hjorth Kristensen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125