23948sdkhjf

Nudging i Netto i Høje-Taastrup

Med ’nudging’ bruger Høje-Taastrup Kommune og Netto moderne markedsføring til at sætte fokus på frugt, grønt og andre sunde fødevarer.
Når lågen ind til hylder og kølediske åbner sig i Nettobutikken ved Gadehavegård i Høje Taastrup, træder kunderne på grønne malede fodspor, der leder hen til hylden med frugt og grønt og til medarbejdere, der kan vejlede om sunde fødevarer og varedeklarationer. Det skriver Høje-Taastrup Kommune i en pressemeddelelse.

Det er Høje-Taastrup Kommune, der tager nye metoder i brug for at hæve folkesundheden og sammen med Netto i Gadehavegård prøver at åbne de handlendes øjne for de sunde varer i butikken.

I tre uger vil de grønne fodspor i Netto lede hen til grøntafdelingen, hvor borgere på indkøb bliver mødt af kostrådgivere, som uddeler sunde smagsprøver og hjælper med at foretage sunde indkøb.

Metoden bliver kaldt Nudging. Nudging betyder ”lille puf” på engelsk, og det går ud på at påvirke folks forbrugsvaner på en blid og nænsom måde.

Puf i den rigtige retning
Region Hovedstaden undersøger jævnligt, hvordan folkesundheden udvikler sig. Desværre viser tallene, at borgere i Høje-Taastrup Kommune spiser mindre sundt, bevæger sig mindre og ryger mere end gennemsnittet, og som følge deraf døjer flere med overvægt og livsstilssygdomme som KOL og diabetes.

- Det er derfor, vi gør en særlig indsats, forklarer formand for Ældre- og Sundhedsudvalget Flemming Hansen.

- Folk må selvfølgelig selv bestemme, hvad de spiser. Men her prøver vi at gøre det nemt at vælge de sunde varer, så flere forhåbentlig træffer det sunde valg.

Borgmester Michael Ziegler er glad for den nytænkning, Netto står for sammen med kommunens Sundheds- og Omsorgscenter.

- De fleste ved godt, hvad der er sundt, og hvad der er usundt. De fleste vil også gerne leve sundere. Men det kan være rigtig svært at ændre vaner. Med nudging giver vi de handlende et lille ekstra puf i den retning, de fleste i forvejen gerne vil gå i med deres indkøbskurv, siger han.

Positiv respons
Mandag den 26. maj var Nettobutikkens første dag med grønne fodspor, smagsprøver og kostvejledning. Og i løbet af dagen tog kunderne godt imod tiltaget, fortæller ernæringskonsulent i Høje-Taastrup Kommune, Sandra Nachdam:

- Vi har fået positiv respons, når vi bl.a. oplyser om fuldkornsmærket og nøglehulsmærket brød og pasta, og mange handler faktisk de sunde varer, vi tilbyder smagsprøver på, siger hun.

En af dagens kunder, Rebwar Faraj, har puttet en bakke modne kirsebær i sin indkøbskurv efter at have fået en smagsprøve og en snak om sunde madvaner med projektets kostvejleder.

- Jeg er kommet efter en vandmelon og var nok fortsat ned til mejerihylden, hvis ikke jeg var blevet standset, siger han.

Dermed er han med til at opfylde et af projektets succeskriterier: Øget salg af frugt og grønt i butikken.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.189