23948sdkhjf

Irma vil droppe alle varer med buræg

Inden for et år vil Irma udfase alle buræg i egne forarbejdede varer – og den beslutning er kun begyndelsen på endnu mere fokus på dyrevelfærd i Irma-kæden.
Nu skal det snart være slut med buræg i Irmas varer som småkager og mayonnaise. I et nyt, unikt samarbejde med Dyrenes Beskyttelse vil Irma over de næste år få endnu flere dyrevelfærds-produkter på hylderne og gøre det markant nemmere for forbrugerne at vide, hvad de spiser.

Mad skal både smage godt og give god smag i munden. Det er Irma og Dyrenes Beskyttelse enige om, og derfor har de indgået et nyt udviklingssamarbejde, der skal sikre større udbud af dyrevelfærdsprodukter på tværs af alle relevante varegrupper og øge forbrugernes viden om dyrevelfærd. Irma har længe arbejdet med dyrevelfærd og har allerede dagligvarehandlens største udvalg af dyrevelfærdsprodukter, men med samarbejdet med Dyrenes Beskyttelse er der stillet langsigtede og ambitiøse dyrevelfærdsmålsætninger, der skal kunne mærkes i staldene og forstås i butikkerne.

Skjulte buræg skal væk
Det nye partnerskab har sat flere specifikke mål. Det første er at udfase alle buræg i Irmas egne forarbejdede varer indenfor det næste år. Hver dansker spiser ifølge Landbrug og Fødevarer i gennemsnit et æg på alle hverdage året rundt – eller ca. 250 stk. pr. år. Mange af æggene får vi dog indirekte, i færdigretter, i bagværk, i mayonnaise og mange andre produkter – og her er det ofte buræg, der anvendes. Dyrenes Beskyttelse har netop nu i en stor kampagne fokus på de skjulte buræg, der indgår som ingrediens i fødevarer, og derfor roser foreningen Irmas tiltag som et stort og vigtigt skridt i den rigtige retning.

Salget af dyrevelfærdsprodukter skal op
Buræggene er dog kun et eksempel på den rejse, Irma sætter ud på sammen med Dyrenes Beskyttelse. Irma vil arbejde for at øge udbuddet af dyrevelfærds-alternativer i hele sortimentet fra kød og pålæg til mejeri-produkter og har sat sig det ambitiøse mål at øge omsætningen af dyrevelfærdsprodukter såsom økologi og friland med 50 pct. på seks år.

- Vi ved, at dyrevelfærd ligger vores kunder meget på sinde, og vi ønsker at være lokomotiv for store forbedringer indenfor dyrevelfærd i detailhandlen i Danmark, siger Jesper Uggerhøj, direktør for Irma.

- Hele Coop har øjnene stift rettet mod at øge madkvaliteten i Danmark, og her spiller dyrevelfærd selvfølgelig en stor rolle. Sammen med Dyrenes Beskyttelse og deres ekspertise kan vi nu tage dyrevelfærden et godt stykke længere i Irma - og forhåbentligt på sigt i hele Danmark.

Meget ambitiøst samarbejde
Aftalen, der løber over seks år består i et samarbejde, hvor Dyrenes Beskyttelse gennem deres faglige ekspertise og engagement hjælper Irma og forbrugerne til at tage dyrevelfærd til nye højder.

- Samarbejdet med Irma betyder, at forbrugerne vil få mulighed for at vælge flere produkter med høj dyrevelfærd, hvilket er med til at højne dyrevelfærden ude i staldene, siger Britta Riis, direktør i Dyrenes beskyttelse.

Irmas samarbejde med Dyrenes Beskyttelse er et led i Coops strategiske fokus på at sætte de gode madvarer og de gode valg på dagsordenen i Danmark.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11