Sidste år øgede Kiwi omsætningen med hele 18,4 pct., og det er der ingen af konkurrenterne, der kan hamle op med. Det skriver Dansk Handelsblad i sit nyhedsbrev og i avisen, der udkommer i dag fredag.
Ifølge Danmarks Statistik steg den generelle discountomsætning med 4,3 pct., og det gør Kiwis fremgang mere end fire gange så stor som segmentet som helhed - og tæt på det dobbelte af discount-storebror Rema 1000s 9,5 pct.
Set i lyset af, at Kiwi kun fik åbnet otte butikker i 2014, kommer hovedparten af væksten fra allerede eksisterende butikker, som ifølge kædens adm. direktør Carsten Hansen øgede salget med "lige i underkanten af 10 pct.".
– Jeg tror ikke, at der er nogen, der har lige så flotte tal for "like for like"-vækst, som vi har haft, siger han.
Med sidste års vækst er Kiwis aktuelt 108 butikker kommet på den gode side af to mia. kr. i omsætning, men Dagrofa oplyser ikke det præcise tal.
Carsten Hansen medgiver, at 13 butikslukninger med udgangen af marts gør det mere end svært at gentage sidste års vækstprocenter i år - selv om der kommer 15 nye til. Men ambitionerne for de tilbageværende butikker er høje.
– Vores mål i år er at lave en endnu større like for like-vækst - på de butikker, vi har. Det betyder naturligvis noget for totalomsætningen, at vi lukker butikker, siger han.
Den første Stor-Kiwi på 1500 kvm. i Randers nåede at bidrage i et par måneder til discountkædens rekordvækst på 18,4 pct. sidste år. Nu er flere på vej.
FOTO: HELLE-KARIN HELSTRAND

