Unilever politianmeldt for skjult tandpastareklame på Instagram
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt Unilever og mediebureauet MemeCph for at stå bag skjult reklame på en sangerindes Instagram-profil.
Tandpastaproducenten Unilever og mediebureauet MemeCph er blevet politianmeldt, mens Forbrugerombudsmanden har valgt ikke at politianmelde Szhirley eller hendes agent.
Under alle syv Instagram-billeder kunne sangerindens følgere blandt andet læse hashtagget #Pepsodent. Flere af følgerne, blandt andet Pepsodents egen Instagram-profil, kommenterede efterfølgende opslagene eller trykkede ”synes godt om”.
På profilen lå desuden sangerindens private opslag.
Forbrugerombudsmanden vurderer at det ikke var klart for læserne, at de syv opslag var reklame for Pepsodent, fordi opslagene ikke var markeret som reklame.
Unilever har oplyst til Forbrugerombudsmanden, at de indgik en mundtlig aftale med sangerinden om, at hun skulle poste billeder af Pepsodent på sin Instagram-profil. Unilever bestrider ikke, at der er tale om reklame, men mener ikke, at der er tale om skjult reklame.
Derudover har Forbrugerombudsmanden politianmeldt mediebureauet MemeCph, der stod for kontakten mellem Unilever og sangerinden om opslagene på Instagram. Mediebureauet administrerer desuden Pepsodents Instagram-profil.
Forbrugerombudsmanden tog sagen op af egen drift efter omtale i et landsdækkende dagblad den 30. april 2014.
Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:
- Forbrugerne må ikke være i tvivl, når de ser en reklame. I denne sag var opslagene på Instagram ikke tydeligt markeret som reklame, og de stod desuden sammen med sangerindens private opslag. Det gjorde det rigtigt svært for læserne at se, at det var en reklame for Pepsodent. På den baggrund har vi nu politianmeldt Unilever og MemeCph.
- Når det gælder reklamer på de sociale medier, er det ikke nok, at opslaget bærer et hashtag med produktet eller virksomhedens navn. Det skal klart være markeret som reklame. Det er denne sag med til at understrege.