23948sdkhjf

E-salget stiger støt - nu kommer hver 4. krone fra e-salg til private og B2B

E-salg udgør en støt stigende andel af omsætningen i virksomheder med mindst ti ansatte, viser en dugfrisk opgørelse fra Danmarks Statistik.
I 2012 var andelen 16. pct., mens den sidste år var steget til hele 23 pct.

Størstedelen kommer fra salg til andre virksomheder (EDI-salg), som udgør 16 pct. af den samlede omsætning, mens web-salg genererer 7 pct.

I begge tilfælde er bidraget til virksomhedernes samlede omsætning dog steget de seneste år, hvor EDI-salg bidrog med 14 pct. og web-salg med 5 pct. i 2014, oplyser Danmarks Statistik i dag i en omfattende analyse.

EDI-salg er især stort inden for industrien, hvor 22 pct. af omsætningen i 2015 kom fra ordrer afgivet via EDI. Også inden for handel og transport mv. bidrog EDI-salget relativt meget til omsætningen (18 pct.), især inden for branchegrupperne engroshandel (24 pct.) og transport (19 pct.). Set på tværs af brancher lå 98 pct. af den samlede EDI-omsætning i 2015 inden for industri samt handel og transport m.v. fortæller Danmarks Statistik.

Det betyder det


EDI-salg er fra ordrer afgivet automatisk fra virksomhed til virksomhed via system-til-system løsninger.

Web-salg er fra ordrer afgivet af private og virksomheder via hjemmesider eller apps.
Web fylder mest hos handel og transport EDI-salget er karakteriseret ved primært at ligge i de større virksomheder. For virksomheder med mindst 100 ansatte udgjorde EDI-salget 19 pct. af den samlede omsætning, og disse virksomheder stod for 78 pct. af den samlede EDI-omsætning i 2015.

Web-salget bidrager mest til omsætningen inden for brancherne handel og transport.
I 2015 kom 10 pct. af den samlede omsætning her fra ordrer afgivet via hjemmesider eller apps. Inden for handel og transport mv. er det især inden for branchegrupperne engroshandel (11 pct.) samt hoteller og restauranter (14 pct.), at web-salget bidrager mest til omsætningen.

Detailhandel følger ikke med
Inden for detailhandlen er andelen 9 pct., hvilket bl.a. afspejler en forholdsvist lav web-salgsandel inden for supermarkeder og varehuse mv. samt specialbutikker med fødevarer, hvor en stor del af detailhandlens samlede omsætning ligger.

Danmarks Statistik oplyser at der størrelsesmæssigt ikke er så stor forskel på web-salgets andel i mindre virksomheder over for større virksomheder, som det er tilfældet for EDI-salget. 68 pct. af den samlede web-omsætning i 2015 lå dog i virksomheder med mindst 100 ansatte.

Kun hver tiende med B2B nethandel
Næsten hver fjerde virksomhed med mindst ti ansatte har omsætning fra web-salg. For mange af disse virksomheder er det imidlertid en forholdsvis lille andel af omsætningen, der kan henføres til ordrer afgivet via hjemmesider eller apps. Det gælder for 44 pct. af dem, at mindre end 10 pct. af omsætningen kommer fra web-salg, mens hver femte får mere end halvdelen af omsætningen herfra.

EDI-salg er mindre udbredt og findes kun i hver tiende virksomhed. Blandt disse virksomheder er det imidlertid mere almindeligt end for web-salg, at EDI-ordrer genererer mere end halvdelen af omsætningen, fortæller Danmarks Statistik.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078