23948sdkhjf

Optimismen blomstrer hos netbutikkerne

De små butikker satser på personlige aftryk, mens de større butikker spiller med musklerne og tilbyder hurtigere fragt og levering i tidsintervaller.
Dansk nethandel har i mange år haft fuld damp på vækstkedlerne, og spørger man netbutikkerne, er der ingen tegn på, at det ændrer sig.

8 ud af 10 netbutikker forventer nemlig at sende dobbelt så mange pakker om tre år. Det viser en undersøgelse fra FDIH, skriver organisationen i en pressemeddelelse.

Mens butikkerne er enige om, at væksten fortsætter, er der større uenighed om, hvilke logistiske services der i de kommende år vil skille fårene fra bukkene i den stigende e-handelskonkurrence.

4 ud af 10 små netbutikker (42%) vurderer, at det at vedlægge en personlig henvendelse får stor betydning. Hos morfars.dk bliver hver ordre udstyret med en personlig hilsen og et billede af medarbejderen, der har pakket ordren:

- Vi får masser af henvendelser både på telefon, mail og Trustpilot, hvor kunderne skriver, at det er fedt, at de kan se, hvem der har pakket varen. Det viser tydeligt, at vi behandler kundens vare, som var den vores egen. Det giver kunden en oplevelse i øjenhøjde, som vi ved, at de værdsætter, så det betyder meget for os, forklarer Kim Eriksen, ejer af morfars.dk.

De store netbutikker satser i højere grad på hastighed og fleksibilitet. Fire ud af ti store netbutikker mener, hurtig levering vil sikre flere kunder i folden, mens halvdelen ser muligheden for levering i tidsintervaller som vigtigt. Det overrasker ikke adm. direktør i FDIH Niels Ralund:

- Logistikken stiller store krav til netbutikkerne, og det er naturligt, at de store butikker har nemmere ved at tilbyde hurtig levering i bestemte tidsintervaller end de mindre netbutikker, fordi det kræver nogle flere muskler. De mindre kan til gengæld udnytte deres størrelse til at give logistikken et personligt præg, som morfars.dk gør på flot vis.

De små, mellemstore og store netbutikker er enige om, at fri og fleksibel fragt stadig er afgørende for kunderne.

Således svarer 63 % af de små butikker, at fri fragt er vigtigt, mens 50 % af de mellemstore og 53 % af de store er enige. Forskellige leveringsformer scorer også højt; 63 % af de små ser det som vigtigt, og henholdsvis 60 % og 56 % af de mellemstore og store netbutikker svarer det samme.

- Fleksibel og billig fragt betyder noget for kunderne og dermed butikkerne. Hvad enten man kan lide det eller ej, så er fri fragt blevet centralt for butikker og kunder. Fire ud af ti butikker mener, at fri fragt er bedre end at sætte varens pris ned, mens kun 15 % er uenige i den vurdering. Vores bekymring er, at særligt de små og mellemstore butikker kan blive økonomisk ramt og miste kunder til udenlandske giganter, hvis der er en forventning om, at fragten skal være gratis – for det er jo ikke gratis, siger Niels Ralund og påpeger, at branchen bevæger sig ind i spændende tid:

- Hvem ved, hvad der kommer til at ske på området, når robotter, selvkørende biler og droner for alvor for luft under vingerne?

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11