23948sdkhjf

6 ud af 10 køber julegaver på nettet

Traditionen tro er legetøj det store hit hos forbrugerne.
- Det er for det første meget nemmere. Jeg kan sidde derhjemme og finde varen i fred og ro, og så kan jeg også lynhurtigt tjekke, om jeg kan finde den billigere et andet sted. Jeg sparer altså både penge og tid, siger Emilie Werner Semmelroth, der også i år vil købe en del af julegaverne på nettet.

Hun er dermed blandt det stigende antal danskere, der går online, når årets julegaver skal købes. FDIHs analyse fra oktober viser, at 18 % flere forbrugere vil købe en del af deres gaver på nettet i år, fortæller organisationen i en pressemeddelelse.

- Der er en voksende del af danskerne, som vil købe julegaver på nettet, og i år er det tæt på 6 ud 10, som vil købe en del af årets gaver online. Det er især de forbrugere, som tidligere svarede ”ved ikke”, der nu svarer ”ja” til, at de køber julegaver online, siger adm. direktør Niels Ralund, FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.

Kunderne vælger at købe gaver på nettet af flere årsager, men det er især udsigten til at spare tid og penge på en nem måde, der lokker:

- Kunderne vil især købe gaver på nettet, fordi de sparer tid, og så er det nemmere at ramme de præcise gaveønsker, ikke mindst fordi nogle gaveønsker kun findes på nettet. Flere svarer også, at de sparer penge ved at købe gaverne på nettet. Udsigten til at slippe for trængsel i butikkerne og bøvlet med at slæbe rundt på poser med gaver får også flere til at bestille online, konstaterer Niels Ralund.

- Vi er jo meget forskellige, så den femtedel af forbrugerne, der svarer nej til at købe julegaver på nettet, fremhæver netop gavekøb i butikkerne som en del af julestemningen. Her er der også en frygt for, at det vil være besværligt at bytte en gave købt på nettet. Det er altså fortsat en udfordring at gøre bytning og returnering så nemt og ukompliceret for kunderne som muligt, siger Niels Ralund.

Legetøj hitter – også nettet
Julegaver fra nettet er i store træk de samme, vi putter i indkøbskurven, som når vi handler i de fysiske butikker. Legetøj er en stensikker topscorer hos forbrugerne – også på nettet. Det kan mærkes hos LirumlarumLeg, der sælger legetøj på nettet:

- Vi har haft et rigtigt godt år, og vi forventer, at det også smitter af på julen. Juletiden er altid en travl periode, og i år satser vi på, at det bliver endnu bedre end sidste år. Derfor har vi også ekstra bemanding op til julen, så vi kan håndtere de mange kunder, siger direktør Anja Lytzen, der forventer, at interiør til børneværelset bliver et salgshit i år.

FDIHs analyse viser, at de danske forbrugere også er vilde med at handle tøj, bøger og gavekort på nettet.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.134