Bliv bedre til E-handel - Det skal du kunne

| Af Carsten Steno | Tip redaktionen om en historie

Kun en femtedel af de danske e-handelsvirksomheder er dygtige – resten mangler meget endnu, viser ny analyse. Her kan du læse, hvad de mangler og hvad de skal have styr på.

Det lyder nemt at sætte en webshop op, men i praksis er det krævende – it-mæssigt, kapitalmæssigt og personalemæssigt, hvis man skal være en succesfuld e-handler.

Man skal have en e-handelsplatform, der ikke senere bliver en flaskehals for øget forretningsomfang.

Man have et CRM-system – Customer Relations Management – der holder styr på kundekontakter og kunderelationer.
Man skal have en CMS-kapacitet – et system, der styrer indholdet. Platformen skal være forbundet til ens økonomisystem.
Der skal styr på betalingssystemerne, og der kan være brug for særlige systemer til at være aktiv på sociale medier.
Kapitalmæssigt er det krævene, fordi e-handel kræver betydelige investeringer i IT og logistik.

Personalemæssigt er de vigtigt at finde folk, de har kompetencer på de ovenævnte IT-områder, og de hænger ikke på træerne.

Læs også: Danskernes pengeforbrug på nettet stiger stadig

Disse forhindringer kan være en del af forklaringen på, at danske e-handelsvirksomheder langt fra udnytter deres potentiale, som det fremgår af en ny omfattende analyse af branchen, som Erhvervsstyrelsen har foretaget.

For at være konkurrencedygtig skal man bl.a. have styr på data og bruge dem aktivt, så man kan tilbyde kunderne det de mest efterspørger.
Man skal lave nyhedsbreve til kundebasen – det gør kun 36 pct. af de danske e-handelsvirksomheder.
Man skal også kunne foreslå kunderne supplerende varer i forhold til, hvad de normalt køber – det gør kun 21 pct. af de danske e-handels-virksomheder.

Fire nødvendige styrker

For slå igennem overfor kunder er det nødvendigt at stå stærkt på fire områder:

• Mans skal være troværdig – dvs. holde, hvad man love på nettet og levere varen til aftalt tid. Det kræver logistik og lagerstyring

Læs også: Antallet af sager om bedrageri på nettet eksploderer

• Man skal give kunderne mulighed for dialog, via e-mail, chat, telefon eller på anden vis, så de kan føle sig trygge, før, under og efter købet.

• Det skal være bekvemt at foretage en handel uanset om, man gør det via PC, tablet eller smartphone.

• Man skal gøre e-handel relevant for kunden ved at bruge viden om kundens tidligere adfærd på ens site, og tidligere køb. Derved kan man opnå mersalg.

For mange kan kun det basale

Analysen opdeler de danske e-handelsvirksomheder i fire kategorier:

• De basale, der kun tilbyder kunderne en simpel købsoplevelse. De udgør 11 pct. af det totale antal danske e-handels-virksomheder. Her findes mange af de små og nystartede e-butikker.

• De ambitiøse. De har bedre styr på logistikken på basis af automatiske systemer. Derimod kniber stadig med bekvemmeligheden – kundeoplevelsen er forskellig afhængig om, man tilgår sitet med pc, tablet eller smartphone. De ambitiøse udgør 42 pct. af de danske e-handelsvirksomheder. Et godt eksempel er BS Camping, der sælger camping udstyr i Norden for 3 mio. kr.

• De avancerede har en høj troværdighed, mange muligheder for kundedialog, men de mangler stadig relevansen – evnen til at tilbyde kunderne, hvad de gerne vil have udover det, som de rent faktisk køber. De avancerede udgør 28 pct. af de danske e-handelsvirksomheder. Et godt eksempel på en avanceret webvirksomhed er Jysk

• De sublime – 20 pct. af alle danske e-handelsvirksomeheder – de står sig godt på alle områder, både troværdihed, kundedialog, bekvemmelig og relevans, evnen til at tilbyde kunden det hun ønsker sig. Et godt eksempel på en subblim e-handelsvirksomhed er vvs-grossisten Brødrene A.O. Johansen

For mange e-handelsvirksomheder – især dem, der også i forvejen har fysiske butikker, handler det også om at kunne kombinere de fysiske butikker og net butikker, så de supplerer hinanden. F. eks. ved, at man kan hente net købte varer i en kædes fysiske butikker.


Hold dig opdateret med RetailNews

Kommentarer

Morten Atke Nüchel
Jeg tror problemet ligger delvis i at det koster en del tid og resurser at kører effektiv e-commerce. Det er ofte store virksomheder som JYSK eller A. O Johansen man læser om. Ofte er det de små og mellemstore virksomheder der har det svært med e-commerce.

Jeg har skrevet lidt om det på min bog www.rebootretail.dk men generelt skal der et andet mindset til hos SMV webshops.

Man skal turde at satse helhjertet på e-commerce og tage de nødvendige investeringer der skal til for at få succes online

Platform og rådgivning er naurligvis også en væsentlig del af mixet.

Morten Atke Nüchel
COO SUMOstudio

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Coop kigger efter lokaler i Randers

Hver sjette dansker storforbruger medicin

First we take Aalborg - then we take Berlin

Nyt luksuskoncept med egen produktion og eget design skal blive til 15 butikker om 3 år.

Jysk Nordic skyder mand ind i topledelsen

23-årig står i spidsen for to Fakta-butikker

Innovater køber stor grund i Næstved: Nye butikker på vej

Nyhedsbrev

Elgiganten vil slå rekorder på Black Friday

Boghandel lukker efter 25 år

Danmarks grimmeste juletræ bliver stående

Bauhaus markerer byggeri af nyt varehus

Dansk legetøj vil erobre USA

SmartGurlz indtog USA med deres robot-dukke, som lærer piger at programmere. Efter en succes i det amerikanske TV-program Shark Tank, hvor de begejstrede dommerpanelet, bliver dukkerne revet ned fra hylderne.

1

Lovens lange arm solgte selv en ulovlig Finn Juhl-kopi

Branchefolk retter skarp kritik mod politiet.

Den danske julehandel bliver den største nogensinde

Shoppingdagen Black Friday er en festdag for svindlere

Mærsk-salg åbner for investeringer i Dansk Supermarked

Flying Tiger vinder international pris

- Tænk dig om på Black Friday

Hver femte dansker handler til Black Friday i år

Ugens grin: Microsoft viser vejen

Studerende står bag netguide til gårdbutikker

Ledelsesrokade i Brugsen

Dom mod Metro stadfæstet

Fynsk Superbrugs på stor-indkøb

Møbelkæde åbner bolighus i Roskilde

2

Rema 1000 nummer 302 ligger i Bjerringbro

Bøde til Meny-butik for muselort ved bland selv-slik

Sensommeren bød på lavere tøjsalg i IC Group

Tøjbutik ramt af tredje indbrud siden i sommers

Solid vækst i designbranchen

Bagland vil af med Coops bestyrelsesformand

Kendt cykelrytters forretning går konkurs efter 40 år

B&O Play indgår samarbejde med Hi-Fi Klubben

Musikforretning i Odense rykker tættere på kunderne

1

Salling køber Dansk Supermarked før ventet

1

Erhvervsminister gør kontantbetaling delvist valgfrit

Bauhaus bygger nyt – hvor det hele startede

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Halbyggeri opfører ny logistik- og lagerbygning for FK Distribution

Har du skærmen? Så har vi softwaren!

Bornholmske netbutikker får vækstkapital via crowdlending

Stil skarpt på morgendagens forretning

Projekt vil lave fiskeskind om til modeartikler

Erhvervslejemål fra kr. 400/m²

Q-System kåret til Gazelle virksomhed 2017

Træt af SORT skærm?

Velkommen til GS1 Denmarks julekalender 2017

Crowdlending bringer portugisisk vin til Kolding

POS-producent forudser Black Friday rekord

Erfaren it-profil skal udvikle Danmarks mobilbetaling

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Thanksgiving torsdag den 23. november 2017

Den eneste sande grønne kilowatt-time er den, der aldrig bliver brugt

Tilbud fra Ondisplay

Leverandør til den taiwanesiske sundhedssektor søger produkter til udvidelse af sortiment

Hvem forhandler LED Linear

Digitale services gør intelligent maksimalafbryder endnu smartere

LEGO, robotter og teknologi samler kreative unge i verdensomspændende turnering

Kommunikér med dine gæster

Få leveret den forventede vare – hver gang

Triatlet får vigtigt sponsorat af Dansk Halbyggeri

Små virksomheder går uden om banken

Modstrøm inspirerer ridecenter til store energibesparelser

Send til en kollega

0.236