Virksomheder dropper kunst til fordel for sundhed og sport
Faldende interesse for kunstforeninger på jobbet
- Kunstforeninger har i mange år været en fast del af personaleplejen på især de lidt større arbejdspladser, hvor man gerne vil støtte kunsten og den kreative verden. Typisk fungerer det sådan, at foreningen indkøber nogle værker, som så efterfølgende bliver udloddet blandt medlemmerne. På den måde kan man være heldig at få et skilderi med hjem, siger skatteekspert i Deloitte, Niels Sonne.
I den seneste tid har Niels Sonne dog oplevet flere virksomheder, der helt vælger at lukke ned for tilskud til deres kunstforening, hvorefter foreningen ophører:
- Mange arbejdsgivere har nok en fornemmelse af, at kunstforeninger er både besværlige at administrere og lidt passé. Det kan man være enig eller uenig i, men tendensen er, at mange virksomheder hellere vil investere i fx motionsfaciliteter, sundhedsydelser og andre ting, der kan øge medarbejdernes performance, siger han.
Samtidig er der også et loft over velviljen, pointerer Niels Sonne. Arbejdsgivers tilskud må nemlig ikke overstige medarbejdernes egen kontingentbetaling til foreningen, ligesom man som arbejdsgiver maksimalt må yde et tilskud på 1.500 kr. per år per medarbejder til diverse personaleforeninger.
Derfor forudser han også, at flere kunstforeninger må lade livet til fordel for eksempelvis sociale aktiviteter og sport:
- Generelt investerer danske arbejdsgivere mange penge i, at medarbejderne har det godt, så det er absolut ikke gode intentioner, der mangler. Det gælder selv de helt dyre personalegoder som større sundhedstjek og egentlige sundhedsforsikringer. Det er noget, som mange arbejdspladser vælger at prioritere højt.
Ud over de 8 pct., der er med i en kunstforening på jobbet, har 12 pct. fået tilbuddet, men takket nej.