23948sdkhjf

Reklamationsret gælder også brugte varer

En brugt iPhone eller en stak brugte LP'er giver stadig to års reklamationsret, hvis varen er solgt som værende i god eller oprindelig stand.
Vinterjakker, kravlegårde, cykler, smartphones, bøger, plader, planter og hegn.

Der er nærmest ingen grænser for, hvad vi kan købe brugt af hinanden på loppemarkeder og genbrugssider på nettet.

Faktisk købte eller solgte seks ud af ti danskere en brugt vare i løbet af 2016.

Men selv om du køber en vare brugt, har du langt hen ad vejen de samme forbrugerrettigheder, som hvis du køber en ny vare i en butik, fortæller Vagn Jelsøe, der er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.

Men der er forskelle.

- Fortrydelsesretten afhænger af, om du har handlet med en privatperson eller en professionel, siger han.

Køber du et brugt spisebord af en privatperson via en "online opslagstavle" som for eksempel dba.dk, så har du som udgangspunkt ikke fortrydelsesret, medmindre du og sælger har lavet en aftale om det.

Men køber du en brugt vare via en professionel platform som for eksempel Trendsales, QXL eller eBay, hvor platformen spiller en aktiv rolle i handlen, så har du 14 dages fortrydelsesret ligesom ved almindelige internethandler, siger Vagn Jelsøe.

I sådanne tilfælde skal du henvende dig til platformen for at gøre din fortrydelsesret gældende.

Du har også to års reklamationsret, uanset om du køber en vare brugt af en privatperson eller en professionel erhvervsdrivende, fortæller Vagn Jelsøe.

Såfremt varen altså ikke lever op til det, man med rette kan forvente.

- Det er klart, at hvis man køber noget gammelt lort til en slik, så kan man ikke forvente, at det er i samme stand som noget nyt, og så kan man ikke brokke sig, siger han.

Men hvis du derimod har fået at vide af sælger, at en brugt radio fungerer perfekt, og radioen så ikke kan spille, så har du ikke fået det, du med rette kunne forvente, siger Vagn Jelsøe.

Og så har du to års reklamationsret.

Der er bare én finte.

Hvis du har købt radioen af en privat sælger på et loppemarked, og sælgeren ikke vil acceptere din reklamation over varen, så har du ikke nogen steder at gå hen og klage, siger Vagn Jelsøe.

- Hvis du klager over, at radioen ikke virker, og den private sælger siger: "Det er jeg ligeglad med, du har købt den", så kan du ikke klage til Forbrugerklagenævnet, siger han.

Og så er der kun domstolene tilbage at klage til.

- Og det er måske at skyde over målet, hvis man har købt noget til 200 kroner, siger Vagn Jelsøe.

Som køber er man med andre ord dårligt stillet, hvis en privat sælger ikke anerkender ens krav, selv om man formelt set har reklamationsret.

Hvis den private sælger derimod anerkender, at varen ikke lever op til det, man med rette kan forvente, så har sælger tre muligheder for at imødegå dig.

Enten kan han tilbyde dig en ny brugt ting.

- Og det er selvfølgelig lidt svært, hvis det er noget, man har købt på et loppemarked, siger Vagn Jelsøe.

Eller også kan han tilbyde at reparere din vare eller give dig et nedslag i prisen.

- Det vil være en forhandling mellem køber og sælger, om han skal gøre det ene eller det andet, siger Vagn Jelsøe.

Derfor anbefaler Vagn Jelsøe, at man altid tjekker en brugt vare grundigt, inden man køber.

Fakta: Hvis du sparer penge på udstillingsvarer

- Varer, der har stået i vinduet hos en forhandler, kan du ofte købe billigere, og købeloven dækker stadig, selv om dit køb er en udstillingsmodel.

- Men du må forvente, at varen kan være slidt, falmet eller lignende og således ikke har helt samme holdbarhed som ubrugte varer.

- Reklamationsretten på to år dækker, hvis varen ikke lever op til det aftalte, eller den er i dårligere stand, end du kunne forvente.
Kilde: Forbrugerrådet Tænk

/ritzau/FOKUS

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094