23948sdkhjf

Økokampagne skaber voldsom kritik i Coops bagland

Nye protester afspejler en mere generel krise i Coop.
Kritikken breder sig af Coops nye "økotober"-kampagne, der blandt andet består af et ni sider langt tema i Samvirke, der bringer artikler med overskrifter som "Sprøjtegift er hverdagskost".

I går kom det frem, hvordan en del brugsforeninger har set sig nødsaget til at fjerne bladet Samvirke fra hylderne på grund af kundernes protester, og i dag står formanden for Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening frem i Jyllands-Posten med en voldsom kritik af kampagnen.

- De artikler er fuldstændig utilstedelige, misvisende og manipulerende. Det er rigtigt, at man nede i artiklerne også får de korrekte nuancer med, herunder at der er flere rester af sprøjtemidler i udenlandsk frugt og grønt end i dansk, samt at langt de fleste fund er under grænseværdierne. Men det ændrer ikke på, at artiklerne og billederne sender et meget stærkt og misvisende signal om, at det er farligt at spise konventionelle varer, siger Torben Jensen til Jyllands-Posten.

Samtidig bringer Berlingske en analyse af den mere generelle krise, der kan siges at være i Coop med udbredt kritik af topchef Peter Høgsted, som tiltrådte i jobbet i 2014.

Berlingske beskriver, hvordan Peter Høgsted har måtte tage imod voldsom personlig kritik fra uddelere, og hvordan " en række centrale personer i brugsforeningen" i september sendte en opfordring til at fyre Peter Høgsted til Coops formand Lasse Bolander.

Kritikken handler i høj grad om, at Peter Høgsted er for idealistisk og ikke har forståelse for forholdene ude i de enkelte brugsforeninger.

"For det kan godt være, at storbyboerne vil have økologiske varer og spiser takeaway flere gange om ugen, men sådan er virkeligheden ikke nødvendigvis i Hårby på Fyn, i Gråsten i Sønderjylland, i Varde i Vestjylland og i mange andre byer langt væk fra København," skriver Berlingske.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.154