23948sdkhjf

Detailbranchen taber omsætning på langsomme websites

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Nye tal fra Google viser, at det står sløjt til med indlæsningshastigheden på danske hjemmesider.

Halvdelen af al nettrafik er mobil. Men ifølge nye tal fra Google er danske virksomheder ikke up to speed, hvad angår indlæsningshastigheden for deres hjemmesider på mobile enheder.

Websites, der er lang tid om at loade, frustrerer brugerne og koster på bundlinjen.

Særligt stort er tabet i detailbranchen, hvor en stadig større del af salget sker online, og hver tredje køb sker via mobilen.

Det skriver Google i en pressemeddelelse.

Helt konkret viser en undersøgelse fra 2014, at 50 procent af de europæiske forbrugere forventer, at en mobil hjemmeside indlæses på mindre end to sekunder.

Hvis en side tager længere end tre sekunder om at indlæse, vil 53% af de besøgene sandsynligvis opgive og søge videre. Og bounce-raten forværres drastisk, i takt med at sideindlæsningstiden øges.

Danmark langsommere end gennemsnittet
For at afdække udfordringen på europæisk plan har Google testet indlæsningshastigheden på mobile websites på tværs af 17 europæiske lande og 11 forskellige brancher på en gennemsnitlig mobil 3G forbindelse.

Stikprøvekontrollen viste, at den gennemsnitlige indlæsningstid er 9.124 sekunder - altså mere end 6 sekunder langsommere end de anbefalede tre sekunder.

Ved gennemgang af de nationale gennemsnit viser det sig desuden, at danske hjemmesider indlæses langsommere end EU-gennemsnittet.

Læs også: Coop Crowdfunding åbner onlinebutik

Hele 9,5 sekunder tager det i snit at indlæse en dansk hjemmeside på en gennemsnitlig mobil 3G forbindelse.

Det er langsommere end landsgennemsnittet for eksempelvis Italien, Rusland og Polen.

Kigger man udelukkende på retailbranchen er den gennemsnitlige indlæsningstid endnu højere – hele 9,7 sekunder.

Konkurrencedygtig hastighed er godt købmandsskab
Spørger man Foreningen for Dansk Internet Handel, FDIH, er svaret helt utvetydigt. Mobiloptimering og lav indlæsningshastighed er en helt central og afgørende del af kundeoplevelsen:

- Det er klart, at som netbutik skal ens fokus være på den gode kundeoplevelse. Og ventetid på nettet opleves ikke som godt. Det er derfor indlysende, at netbutikkerne bør tjekke loadhastigheder på deres site, ikke mindst for mobiler, der bruges mere og mere ved e-handel. Det er helt enkelt godt købmandskab løbende at tjekke, om ens butik lever op til kundernes forventninger, og gerne overgår konkurrenternes niveau, lyder det fra kommunikationschef Henrik Theil, FDIH.

Læs også: Coop optrapper online-krigen i København

Den største udfordring er ifølge Jesper Eiby, Country Marketing Manager hos Google, at mange websites er fuld af tunge billedfiler, plugins og cookies, som alt sammen er med til at øge indlæsningshastigheden.

Danske webshops taber terræn
Det manglende fokus på at nedbringe hastigheden på danske websites kan i værste fald betyde, at danske virksomheder taber yderligere markedsandele til udenlandske spillere.

I forvejen viser tal fra FDIH, at en en stadig større del af nethandlen går til udenlandske webshops.

Ifølge FDIH’s seneste analyse, handlede de danske forbrugere for 57 mia. kr. på nettet i de første seks måneder af 2017. Det svarer til en vækst på 13 % i forhold til forbruget i 1. halvår af 2016.

En tredjedel af forbruget, 38 mia. kr. om året, går til udenlandske webshops, og i takt med at danske forbrugere bliver vant til at handle på de store internationale webshops, som typisk loader med lynets hast, vokser behovet for, at de danske websites speeder op og følger trop.

Fakta:
- 50% af besøgende forventer, at et websted indlæses på mindre end to sekunder
- 53% af besøgene vil sandsynligvis forlade et website, hvis det tager længere end 3 sekunder om at indlæse
- Den gennemsnitlige indlæsningshastighed for danske hjemmesider er 9,5 sekunder
- Brudt ned på brancher viser Googles analyse, at danske websites i retailsektoren performer under gennemsnittet. Denne gennemsnitlige indlæsningshastighed for retail-sider er 9,7 sekunder
- Værst står det til for danske hjemmesider i Media and Entertainment-kategorien. Her er den gennemsnitlige indlæsningstid 10,9 sekunder.
- 70% af mobilnetværksforbindelser globalt vil være 3G eller langsommere hastigheder helt frem til 2021
Mere om: Google | nethandel
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Lagkagehusets direktør stopper

Kvickly på vej mod historisk overskud

Løvbjerg i Odder har fået makeover

Bygma ansætter største antal elever nogensinde: Har brugt SoMe aktivt for at tiltrække de unge

1

Færre tøjkøb sender detailsalget i bakgear

Ombygget Kvickly har succes med det nemme: Løfter salget med 50 pct

Nyhedsbrev

Coop tilbagekalder hamburgerryg

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Børn og børnebørn bar Lars Larsens kiste ud af kirken

Bestyrelsesformand åbner for salg af B&O

3 åbner ny butik i Esbjerg

Intersport og The Athlete’s Foot åbner i Lyngby

Fødevarestyrelsen skruer igen bissen på mod kendte spisesteder i København

Ny herretøjsbutik åbner i Greve

Coop Crowdfunding åbner onlinebutik

Coop Crowdfunding åbner torsdag egen onlinebutik, som sælger varer, kunderne selv har investereret i.

Flere og flere bestiller dagligvarer og henter selv

Ny magtfordeling: Unge løsarbejdere bestemmer mere i butikkerne

Det store udvalg af job gør, at unge deltidsansatte ikke er blege for at sige nej til vagter. Det stiller høje krav til butikscheferne.

MobilePay lægger gebyr på nogle erhvervskunder

Tøjbutikker, blomsterhandlere og andre skal af med 588 kroner om året, hvis de vil bruge MobilePays Myshop-løsning.

Matas-topchef går ind i Gyldendals bestyrelse

Økomejeri fik bøde for dårlig hygiejne

156 kilo Aalbæk-snacks kaldt retur

Bilfirma går til landsretten i opgør med Ai Weiwei

Bolia åbner endnu et showroom

Jysk uden dynekøbmanden: Skal åbne hundredevis af nye butikker

Arla på vej med flere plantebaserede fødevarer

Efter seks års fremgang står den danske beskæftigelse stille

Efter Dyne-Larsens død: Møbel-leverandør flager på halvt

Formland: Gæster møder talstærkt op trods trange tider

Telias danske direktør stopper efter 15 år hos selskabet

Mejeribranchen: Hvervekampagne har givet bonus

13-årig dreng truer sig til cigaretter med luftpistol

Formland er åbnet for 71. gang: Tema afspejler tiden

1

Eksperter: Oksekødsrapport er så fuld af fejl, at den er ubrugelig

To kæder er blevet til én: Nu åbner bolighus under nyt navn

Flying Tiger lukker butikken i Middelfart

Mailadresse afslørede drikkevarefuskere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

PALOMAT® Forhandler 2019!

Gratis webinar: EDI-integration til Dynamics 365

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

EL:CON indgår serviceaftale med Fitness World på landsplan

Startkit til din messestand

Bliver selvscanning en succes?

Den rigtige brik passer ikke altid i puslespillet

Grønt og ansvarligt indkøb og levetidsforlængelse af IT

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger til din næste stand :)

Skal dit næste forretningseventyr være i USA?

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Skal du på messe?

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Navneskilte til professionel brug i din butik

Skal din virksomhed være mere innovativ?

Skyd genvej med nyt online Design Studio

Nye kasseleverandører integrerer til kontant terminalen - CashDro.

High tech-tekstil ændrer hverdagen på danske arbejdspladser

Anders er udlært elektriker med topkarakterer

Danskerne overser effektive muligheder for energioptimering

Morten er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Casper er udlært elektriker hos EL:CON – og han er også EUX-student

Efterårets messer er allerede i gang – er du?

Gratis GS1 online basiskursus

Send til en kollega

0.189