Sådan forbereder du dig på Black Friday: Logistik, strategi og langtidsplanlægning
Black Friday og Cyber Monday er lige om hjørnet, og så skal der forberedes og optimeres.
RetailNews.dk bringer her i samarbejde med Cuponation en række tips til hvordan du som online-butiksejer bør forberede dig på årets største shopping dag.
Se også: Sådan forbereder du din hjemmeside til Black Friday .
1 - Logistik - Ikke bestemt til levering dagen efter
Vær sikker på, at dit inventar er i orden så du kan salgsmaksimere, medmindre din strategi er at benytte Black Friday udsalget til at komme af med eksisterende inventar.
Lov ikke “levering til næste dag” på dine Black Friday tilbud, da det kan være svært at overholde dette, i lige netop denne periode.
For at sikre kunderne en god oplevelse, anbefales det at forlænge leveringsfristen en smule.
Husk, at kundernes førsteprioritet i denne periode er de gode tilbud, og ikke en hurtig levering.
Bring dog ikke dig selv og kunderne i en kedelig situation, men prøv at sikre dig ekstra kapacitet via dit distributionsnetværk, sådan at logistikken er forberedt på en stigning i leveringer, så du ikke får utilfredse kunder.
2 - Affiliate/udgiver strategi
Affiliates og udgivere er en af de største trafikskabere under Black Friday.
Rabatsider og informationssider omkring Black Friday, bliver ofte besøgt, da de kortlægger vejen til alle tilbuddene.
Affiliates kan sende op til flere tusinde besøgende til din webshop via deres erfaring, kreativitet, specielle hjemmesider og e-mail marketing.
Hvis du samarbejder med affiliates under Black Friday, skal du sikre dig, at kommunikationen er på forkant og i orden.
Mange af dem samler alle dine tilbud og præsenterer dem til deres besøgende, hvilket betyder, at de har brug for alt informationen omkring dine tilbud i god tid.
Sørg også for at give dem tiltrækkende tilbud, som affiliates kan markedsføre yderligere, såsom: procenter trukket fra prisen, rabatkoder, gratis levering, etc.
Affiliates kan inkludere kuponsider (f.eks. cuponation.dk), prissammenligningshjemmesider (f.eks. pricerunner.dk) eller dedikerede udgivere.
Hos zanoxblackfriday.com kan man også se effekten af Black Friday i Europa, f.eks. at begivenheder som Black Friday tiltrækker en speciel form for kunder, nemlig tilbudsjægerne i stedet for den typiske shopper.
3- Win-win situation og langtidseffekt
“Cyber-ugen” er den ultimative mulighed for forhandlerne til at skille sig af med inventar, og for kunderne til at slå en virkelig god handel af.
Hvis man som forhandler har klaret sig godt på Black Friday og har fået skabt en masse hjemmesidetrafik, kan det indbringe en masse fremtidige kunder.
Derfor er det vigtigt at finde ud af om ens webshop klarede sig godt, om man fik mange besøgende og henvisninger fra andre sider.
Dette kan nemlig have en meget positiv effekt på din Google-ranking efter den succesfulde salgsdag.
Disse langtidseffekter kan efterfølgende bringe langt mere indtjening end selve Black Friday profitten.
Man har kunnet se dette på adskillige salgsplatforme sidste år, hvor den efterfølgende effekt havde en meget større betydning på hele årets indtjening, end blot på Black Friday.