23948sdkhjf

Ikea introducerer nyt program for bedre kyllingevelfærd

Ikeas globale fødevareorganisation Ikea Food Services AB har gennem længere tid arbejdet på at udvikle ”the Better Chicken Programme”, som er det første program i rækken af initiativer for bl.a. at forbedre dyrevelfærden på IKEAs 49 markeder.

Det skriver Ikea i en pressemeddelelse.

Programmet beskriver kriterier for en mere bæredygtig kyllingeproduktion hos Ikeas leverandører og adresserer dyrevelfærd, folkesundhed og den enkelte producents miljøpåvirkning.

Ud fra et ønske om at have en positiv indvirkning på mennesker, dyr og miljø har Ikea Food Services AB udarbejdet the Ikea Food Better Programmes, som formulerer en fokuseret indsats for udviklingen af en mere bæredygtig produktion for alle større slagtedyr, som IKEA benytter sig af i møbelkædens restauranter, bistroer og svenske madmarkeder.

I Danmark modtog Ikeas danske afdeling i 2012 The Good Chicken Award, da man på daværende tidspunkt samarbejdede med en leverandør, der fulgte en række kriterier for god dyrevelfærd.

Sidenhen skiftede Ikea Danmark til en anden leverandør, der fulgte nogle andre kriterier, og har derfor afleveret prisen tilbage.

- Det er naturligvis ikke et forløb, vi er stolte af, og jeg beklager meget, hvis vi har givet kunderne det indtryk, at vores kylling levede op til disse krav. Det kylling vi sælger i Ikea Danmark i dag, lever op til den tyske QS kvalitetsstandard, men jeg er meget glad for, og stolt over, at vi nu får nogle programmer der forbedrer dyrevelfærden i Ikeas fødevarekæde, som er ambitiøse og vil være med til at hæve standarden i hele industrien, siger Stuart Cowan, Ikea Food manager i Danmark.

Kriterierne i the Better Chicken Programme bliver implementeret i to faser afhængigt af mulighederne på hvert enkelt marked.

Implementeringen af nogle af kriterierne har deadline i 2020, mens fuld implementering af programmet forventes at være i 2025.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125