Kommentar: Derfor holder IKEA ikke januarudsalg

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie
Af Markus Ekewald, salgschef i IKEA Danmark.

Der er fuldt tryk på januarudsalget. Allerede inden den sidste skefuld risalamande blev spist, kom de store rabatskilte ud i butiksruderne. Det var jo nu, man skulle holde jul! Så ville vi have råd til dobbelt så mange gaver! Der er mange gaver, der skal byttes, og måske bliver flere gaver byttet, fordi der er udsigt til at gøre en god handel med den dyre julegave, der nu kan byttes til to varer til den halve pris.

Men ærligt talt. Det er jo et cirkus, at vi har en forbrugskultur, der er styret af højtider og butikkernes udsalgsepidemi. En forbrugskultur, hvor antallet af kunder i butikken er styret af de gule rabatskilte. En forbrugskultur, hvor de mange udsalg, rabatter, tilbud og kampagner medfører så mange udsving i prisen, at det er svært for forbrugeren at gennemskue, hvornår man bliver ’snydt’, og hvornår man rent faktisk gør et godt køb.

Vi så det også til Black Friday i november, hvor udsalgshysteriet nåede nye højder. Dankorttransaktionerne løb op i svimlende og rekordhøje 2,1 mia. kr. I forbindelse med Black Friday spurgte vores daværende direktør Dennis Balslev, om der vitterligt ikke findes andre mekanismer end tilbud og udsalg, der kan lokke kunderne i butikken?

Læs også: Ikea advarer: Kogeplade er farlig

Det vil jeg gerne forsøge at give et bud på her. Måske det kan fungere som inspiration for andre?

I IKEA forsøger vi at skabe en forretning, der er attraktiv året rundt. Det betyder, at vi arbejder langsigtet med lave priser hele året. Jeg ved, vi skuffer nogle, når vi ikke holder udsalg, men jeg ved også, at mange sætter pris på, at de ikke skal bekymre sig om, hvorvidt varerne nu kan fås til spotpriser eller normalpriser (eller overpriser!).

I IKEA er vi af den overbevisning, at det handler om at udvikle og styrke relationerne til kunderne. Med lave priser hver dag, fremfor korte tilbud hver uge, ved kunderne, at de kan stole på IKEA. De bliver ikke snydt. Det er det grundlæggende.

Læs også: Nyt Ikea-varehus på vej i offentlig høring

Men der skal mere til. Derfor etablerede vi for mere end 30 år siden IKEA FAMILY som en loyalitetsklub. Som medlem hører man om vores nyheder før alle andre og bliver inviteret til forpremiere på nogle af vores største kollektioner, og man kan komme til workshops om alt fra borddækning, til hvordan man indretter med belysning. Vi har også et medlemspanel, hvor vi bl.a. spørger medlemmerne til råds om indretningen af vores varehuse, og hvad de ønsker på menuen i vores restauranter. Medlemmerne har med andre ord indflydelse på vores forretning.

Udover at bygge en stærk relation til mange af vores kunder, ønsker vi også at levere mere værdi end blot den værdi, det enkelte produkt repræsenterer. Derfor tilbyder vi indretningshjælp, hvor vi inspirerer og hjælper kunderne med indretningen. Kunderne kan få generel hjælp med stil og valg af farver, men også mere konkret hjælp fx til indretning af køkken og garderobe.

Den fjerde mekanisme, jeg vil fremhæve, er servicer. IKEA er kendt for ”gør-det- selv”, men i takt med, at kundernes behov og muligheder hele tiden ændrer sig, arbejder vi med at udvikle en række services, som kunderne kan benytte sig af, hvis de fx vil have hjælp til hjemtransport og montering eller har behov for hjælp til ombygning eller renovering af hjemmet.

Endelig for det femte er det vores overbevisning, at man som brand er mere relevant og skaber bedre kundeoplevelser, hvis man gør en indsats for at lære sine kunder at kende. Dette arbejder vi bl.a. med gennem vores årlige undersøgelse ’Life at home’ og vores løbende besøg hjemme hos danskerne, hvor vi snakker med dem om deres drømme, behov og udfordringer i forhold til deres hjem.

Så kort opsummeret: Skab en kunderelation baseret på tillid. Byg videre på denne relation. Giv kunden mere værdi end han/hun forventer. Tilbyd servicer til forskellige kundegruppers behov. Og gør en indsats for at forstå dine kunders drømme, behov og udfordringer. Så behøver du ikke at sælge det hele til den halve pris.



Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Hammel gør indtog på det tyske marked

Ny møbelserie er allerede solgt ind i 80 butikker i Tyskland

Her er Danmarks billigste byggemarked

Hjemmesiden PriceRunner har igen kigget nærmere på de danske byggemarkeder - se det billigste her

Nye tal: Dansk møbeleksport vokser støt

Nyt butiksområde for kunder med trailer

Onsdag var der rejsegilde for det nye butiksområde i Trekroner Syd, der blandt andet skal rumme Elgiganten, Jysk, T. Hansen og Petworld.

JKE Design opruster med ny butik i Nordjylland

Ny megastore åbner i City2

Nyhedsbrev

Rosendahl sætter rekord

Rosendahl Design Group sætter ny rekord og leverede i 2017 den største omsætning nogensinde på over 500 millioner kroner.

Kendt erhvervsmand bliver medejer af dansk designvirksomhed

Den nye medejer vil være med til at skabe et internationalt gennembrud for virksomheden

TCM Group fortsætter vækstrejse i 2018

Koncernens omsætning er vokset med 10 procent i årets første måneder

TCM Group vil vokse i Skandinavien: Åbner ny butik i Norge

Nyt Ikea-varehus på vej i offentlig høring

Hanstholm Køkkener åbner flagship store i hovedstadsområdet

Hanstholm Køkkener åbner allerede i juni en ny flagship store

FDB Møbler indtager Jylland

Louis Poulsen tredobler årsresultatet

Trælastsælgere fra Bygma på studietur til Sverige

Hård konkurrence påvirker væksten i Vordingborg Køkkenet

- Det er så nemt, at det gør ondt, og det er måske branchens allerstørste problem lige nu, siger Vordingborgs direktør om situationen i køkkenbranchen

Flere Hanstholm-butikker på vej: Her åbner den første

Erik Bagger sælger møbelfirma efter milliontab

Driften har skuffet, og egenkapitalen er ædt op. Derfor sælger Erik Bagger nu sit møbelfirma til Coop

Davidsen dropper byggemarked i Tønder

Coop overtager Erik Bagger Furniture

Jysk Nordic vælger international search partner i 20 lande

Hver anden vil kun købe elbil, hvis afgifterne falder

Ny undersøgelse viser, at kun hvis afgifterne sænkes yderligere, vil hver anden købe elbil.

Storcenter vil presse nethandel med service

Møbelmessen går efter toppen i år

Der bliver to messer under samme tag i Fredericia, og den anden messe bliver årets nyskabelse.

Nyt byggevarehus i Kolding

Her skal medarbejderne lære dansk i arbejdstiden

Ikea øger fokus på e-handel – overvejer nyt distributionscenter

Lokal XL Byg får ny chef

Søstrene Grene slår dørene op i City 2

Haderslev har mistet boligbutik

Bloomingvilles bundlinje i frit fald

Formandskampen i Coop tager til

Jysk åbner midt i Aalborg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Quickguide: Vælg den rigtige stregkode til dit behov

Bliv klogere på den bæredygtige emballageomstilling

Få hjælp til fastholdelse og rekruttering fra Cabi

Lav jobannonce på Jobnet for Arbejdsgivere uden omkostninger

Mustafa er udlært elektriker hos EL:CON

Hvem er årets robotambassadør?

Skønt – sommer i luften!

Konference - Skolebyggeri i fremtiden

Gratis webinar: Cross Docking

Besøg TENTE på Health & Rehab 2018

Tag hånd om det påvirkelige korttidsfravær- kursus i KBH 26.9

Stregkodemyter: Findes varens pris i stregkoden?

Få et godt greb i din adgangskontrol med Aperio® H100

Forbedret driftshygiejne, lavt infektionsniveau og formindsket lugt og utøjsgener

Kursus KBH 9.10: Forebyg og håndter stress

Få alt at vide om fleksjob - gratis hos Cabi

Se fremtidens gulve i Forum 16.-17. maj

Vi står klar på Elmia Automation 15. – 18. maj i Jönköping

Lantmännen Cerealia i Vejle har et komplet fuldautomatisk system fra Q-System

Salget af håndkøbsmedicin er steget hos Min Købmand i Glostrup

Regionerne løfter logistikken til strategisk niveau

SÅ kan der indstilles til Danish Retail Award 2018

Se lige her inden du tager hul på drømmen som restauratør eller barista

Restaurationskæde køber levnedsmiddelgodkendte reoler

Kom til lagersalg hos andersen & nielsen i Skovlunde!

Send til en kollega

0.276