23948sdkhjf

Kommentar: Derfor holder IKEA ikke januarudsalg

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie
Af Markus Ekewald, salgschef i IKEA Danmark.

Der er fuldt tryk på januarudsalget. Allerede inden den sidste skefuld risalamande blev spist, kom de store rabatskilte ud i butiksruderne. Det var jo nu, man skulle holde jul! Så ville vi have råd til dobbelt så mange gaver! Der er mange gaver, der skal byttes, og måske bliver flere gaver byttet, fordi der er udsigt til at gøre en god handel med den dyre julegave, der nu kan byttes til to varer til den halve pris.

Men ærligt talt. Det er jo et cirkus, at vi har en forbrugskultur, der er styret af højtider og butikkernes udsalgsepidemi. En forbrugskultur, hvor antallet af kunder i butikken er styret af de gule rabatskilte. En forbrugskultur, hvor de mange udsalg, rabatter, tilbud og kampagner medfører så mange udsving i prisen, at det er svært for forbrugeren at gennemskue, hvornår man bliver ’snydt’, og hvornår man rent faktisk gør et godt køb.

Vi så det også til Black Friday i november, hvor udsalgshysteriet nåede nye højder. Dankorttransaktionerne løb op i svimlende og rekordhøje 2,1 mia. kr. I forbindelse med Black Friday spurgte vores daværende direktør Dennis Balslev, om der vitterligt ikke findes andre mekanismer end tilbud og udsalg, der kan lokke kunderne i butikken?

Læs også: Kinesisk vokseværk og e-handel sender Ikeas salg i vejret

Det vil jeg gerne forsøge at give et bud på her. Måske det kan fungere som inspiration for andre?

I IKEA forsøger vi at skabe en forretning, der er attraktiv året rundt. Det betyder, at vi arbejder langsigtet med lave priser hele året. Jeg ved, vi skuffer nogle, når vi ikke holder udsalg, men jeg ved også, at mange sætter pris på, at de ikke skal bekymre sig om, hvorvidt varerne nu kan fås til spotpriser eller normalpriser (eller overpriser!).

I IKEA er vi af den overbevisning, at det handler om at udvikle og styrke relationerne til kunderne. Med lave priser hver dag, fremfor korte tilbud hver uge, ved kunderne, at de kan stole på IKEA. De bliver ikke snydt. Det er det grundlæggende.

Læs også: Ikea kommer til Bornholm

Men der skal mere til. Derfor etablerede vi for mere end 30 år siden IKEA FAMILY som en loyalitetsklub. Som medlem hører man om vores nyheder før alle andre og bliver inviteret til forpremiere på nogle af vores største kollektioner, og man kan komme til workshops om alt fra borddækning, til hvordan man indretter med belysning. Vi har også et medlemspanel, hvor vi bl.a. spørger medlemmerne til råds om indretningen af vores varehuse, og hvad de ønsker på menuen i vores restauranter. Medlemmerne har med andre ord indflydelse på vores forretning.

Udover at bygge en stærk relation til mange af vores kunder, ønsker vi også at levere mere værdi end blot den værdi, det enkelte produkt repræsenterer. Derfor tilbyder vi indretningshjælp, hvor vi inspirerer og hjælper kunderne med indretningen. Kunderne kan få generel hjælp med stil og valg af farver, men også mere konkret hjælp fx til indretning af køkken og garderobe.

Den fjerde mekanisme, jeg vil fremhæve, er servicer. IKEA er kendt for ”gør-det- selv”, men i takt med, at kundernes behov og muligheder hele tiden ændrer sig, arbejder vi med at udvikle en række services, som kunderne kan benytte sig af, hvis de fx vil have hjælp til hjemtransport og montering eller har behov for hjælp til ombygning eller renovering af hjemmet.

Endelig for det femte er det vores overbevisning, at man som brand er mere relevant og skaber bedre kundeoplevelser, hvis man gør en indsats for at lære sine kunder at kende. Dette arbejder vi bl.a. med gennem vores årlige undersøgelse ’Life at home’ og vores løbende besøg hjemme hos danskerne, hvor vi snakker med dem om deres drømme, behov og udfordringer i forhold til deres hjem.

Så kort opsummeret: Skab en kunderelation baseret på tillid. Byg videre på denne relation. Giv kunden mere værdi end han/hun forventer. Tilbyd servicer til forskellige kundegruppers behov. Og gør en indsats for at forstå dine kunders drømme, behov og udfordringer. Så behøver du ikke at sælge det hele til den halve pris.



Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Multiform bliver en del af visionær bydel

Oves trailer stod parkeret uden for genbrugsbutik - næste dag var den solgt

Ikea kommer til Bornholm

Folk kom nærmest op at slås, da Tiger holdt fødselsdag

Flying Tiger Copenhagen fyldte 30 og satte alle priser ned til 10 kroner. Det førte til voldsomme scener flere steder i landet.

Stark-kæde går sammen med konkurrent

Kinesisk vokseværk og e-handel sender Ikeas salg i vejret

Den svenske gigant Ikea har åbnet 19 butikker det seneste år, og snart kommer Sydamerika på verdenskortet.

Nyhedsbrev

Jysk indvier udvidelse med borgmester i frit fald

Ikeas fem danske varehuse er nu selvforsynende med grøn strøm

Supermarkeder går i krig med Tiger og Normal

Konkurrenter har ædt sig ind på supermarkedernes nonfood-kategori. Nu skal det tabte erobres tilbage.

Imerco får stort lager uden for København

Vestjysk møbelfirma vokser på bundlinjen

Ny Jysk åbner nær sjællandsk hovedby

Bauhaus, Silvan eller Jem & fix?

Hvilket dansk byggemarked kan danskerne bedst lide? Og hvem klarer sig bedst målt på kvalitet og værdi for pengene?

Indvielse af nyt Illum: Varm velkomst i Hørsholm

Verdens største Søstrene Grene åbner i Lyngby

Butikken i Lyngby Storcenter byder desuden på et helt nyt koncept.

Jem & Fix-chef skaffede 90 fakler til Kim Larsen-optog

Fakler var ellers udsolgt over hele byen, men lokal Jem & Fix-chef reddede dagen.

1

Boligkæde lukker alle fysiske butikker

Kæden vil i stedet satse på nethandel alene.

Rosendahl køber Kähler for trecifret millionbeløb

Rosendahl Design Group har føjet endnu en virksomhed til porteføljen. Rosendahl har overtaget Kähler.

Rapport: Møbelbranchen scorer bundkarakter i digitalisering

Designa: Alle vores butikker skal ejes af selvstændige

Tusindvis til åbning af Danmarks største Jysk

Tønder får et nyt butikscenter

TCM vil opkøbe skandinaviske konkurrenter

Trods kriseår: Tvilum vender minus til plus

Coop tester nyt koncept i Kvickly Viby

Køkkenkæde åbner endnu en butik i sjællandsk hovedby

Lokal tager styringen i ny Jysk-butik

Gulvfirma lukker afdeling

TCM Group henter erfaren køkkenmand til udvikling

Møbelfabrik fremstiller Poul Kjærholms første stol

For tredje gang på to år - Vestjysk boligbutik får nye lokaler

Møbelhandler opgiver butik for anden gang

Jysk flytter fra Hørsholm

Flügger skifter navn

Bøfkongen sælger kæmpe jagtejendom til dynekongen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Logistikkompagniet vinder CSR People Prize for sit store sociale ansvar

Værdien af troværdige produktdata

ButiksKompagniet er hovedsponsor for Byens Bedste i Aarhus

Arbejdsmiljø, stress og produktivitet - bliv klogere i Horsens 8. nov.

Mortensaften lørdag den 10. november

Konference 1. nov.: Bliv klogere på arbejdsmiljø, trivsel og produktivitet

Solceller i glas - facader og glaspartier

Nye FUGA-rammer i elegant sort/hvid kombination

Fire udbytterige medlemsdage hos Gs1 Denmark

Nyt kursus - AB-udbud og tilbud nye regler fra 1. januar 2019

Nyt hyldesystem sparer 50 % tid

Danske frilandssnegle

PALOMAT® sælger ud af demoer - gør en god handel!

PSO refusion - aftalen udløber i år!

Raffineret logistik i Reykjavik

Pop-up tekstilvæg med LED baggrundsbelysning.

Gratis! Gå-hjem-møde: Fra ISO 50001:2011 til ISO 50001:2018 d. 24. oktober 2018 hos FORCE Technology

NYT – Masterclass – Neurogastronomi

Stor dagligvarekæde køber fødevaregodkendte reoler

Hør om erfaringer med konvertering til biobrændsler på kedelkonference

Slut dig til et elektrisk netværk!

Scanpack 2018: Fokus på plast og bæredygtighed

PALOMAT® styrker teamet

Gamst Blomster åbner ny butik på Lyngby Hovedgade

Hørkrams efterårsmesse: Mød Kalu på stand nr. 302 i Bella Center

Send til en kollega

0.331