23948sdkhjf

Kommentar: Derfor holder IKEA ikke januarudsalg

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie
Af Markus Ekewald, salgschef i IKEA Danmark.

Der er fuldt tryk på januarudsalget. Allerede inden den sidste skefuld risalamande blev spist, kom de store rabatskilte ud i butiksruderne. Det var jo nu, man skulle holde jul! Så ville vi have råd til dobbelt så mange gaver! Der er mange gaver, der skal byttes, og måske bliver flere gaver byttet, fordi der er udsigt til at gøre en god handel med den dyre julegave, der nu kan byttes til to varer til den halve pris.

Men ærligt talt. Det er jo et cirkus, at vi har en forbrugskultur, der er styret af højtider og butikkernes udsalgsepidemi. En forbrugskultur, hvor antallet af kunder i butikken er styret af de gule rabatskilte. En forbrugskultur, hvor de mange udsalg, rabatter, tilbud og kampagner medfører så mange udsving i prisen, at det er svært for forbrugeren at gennemskue, hvornår man bliver ’snydt’, og hvornår man rent faktisk gør et godt køb.

Vi så det også til Black Friday i november, hvor udsalgshysteriet nåede nye højder. Dankorttransaktionerne løb op i svimlende og rekordhøje 2,1 mia. kr. I forbindelse med Black Friday spurgte vores daværende direktør Dennis Balslev, om der vitterligt ikke findes andre mekanismer end tilbud og udsalg, der kan lokke kunderne i butikken?

Læs også: Hver anden dansker bryder sig ikke om black friday

Det vil jeg gerne forsøge at give et bud på her. Måske det kan fungere som inspiration for andre?

I IKEA forsøger vi at skabe en forretning, der er attraktiv året rundt. Det betyder, at vi arbejder langsigtet med lave priser hele året. Jeg ved, vi skuffer nogle, når vi ikke holder udsalg, men jeg ved også, at mange sætter pris på, at de ikke skal bekymre sig om, hvorvidt varerne nu kan fås til spotpriser eller normalpriser (eller overpriser!).

I IKEA er vi af den overbevisning, at det handler om at udvikle og styrke relationerne til kunderne. Med lave priser hver dag, fremfor korte tilbud hver uge, ved kunderne, at de kan stole på IKEA. De bliver ikke snydt. Det er det grundlæggende.

Læs også: Alligevel ingen net-rekord på black friday

Men der skal mere til. Derfor etablerede vi for mere end 30 år siden IKEA FAMILY som en loyalitetsklub. Som medlem hører man om vores nyheder før alle andre og bliver inviteret til forpremiere på nogle af vores største kollektioner, og man kan komme til workshops om alt fra borddækning, til hvordan man indretter med belysning. Vi har også et medlemspanel, hvor vi bl.a. spørger medlemmerne til råds om indretningen af vores varehuse, og hvad de ønsker på menuen i vores restauranter. Medlemmerne har med andre ord indflydelse på vores forretning.

Udover at bygge en stærk relation til mange af vores kunder, ønsker vi også at levere mere værdi end blot den værdi, det enkelte produkt repræsenterer. Derfor tilbyder vi indretningshjælp, hvor vi inspirerer og hjælper kunderne med indretningen. Kunderne kan få generel hjælp med stil og valg af farver, men også mere konkret hjælp fx til indretning af køkken og garderobe.

Den fjerde mekanisme, jeg vil fremhæve, er servicer. IKEA er kendt for ”gør-det- selv”, men i takt med, at kundernes behov og muligheder hele tiden ændrer sig, arbejder vi med at udvikle en række services, som kunderne kan benytte sig af, hvis de fx vil have hjælp til hjemtransport og montering eller har behov for hjælp til ombygning eller renovering af hjemmet.

Endelig for det femte er det vores overbevisning, at man som brand er mere relevant og skaber bedre kundeoplevelser, hvis man gør en indsats for at lære sine kunder at kende. Dette arbejder vi bl.a. med gennem vores årlige undersøgelse ’Life at home’ og vores løbende besøg hjemme hos danskerne, hvor vi snakker med dem om deres drømme, behov og udfordringer i forhold til deres hjem.

Så kort opsummeret: Skab en kunderelation baseret på tillid. Byg videre på denne relation. Giv kunden mere værdi end han/hun forventer. Tilbyd servicer til forskellige kundegruppers behov. Og gør en indsats for at forstå dine kunders drømme, behov og udfordringer. Så behøver du ikke at sælge det hele til den halve pris.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Her er Danmarks bedst omtalte varemærker

Supermarkedskæde holder skansen som Danmarks bedst omtalte varemærke, men der er også nyheder i top 10.

Danskerne skal kunne styre uden om farlige kopivarer

Stark: Topchefens turnaround krævede nye ledere

Nyopstartet trælast lukker fem måneder før tid

Ny mini-Silvan hitter på Frederiksberg

Byggemarked får et løft i ny bygning

Nyhedsbrev

Tyske luksuskøkkener kommer til Danmark

Ægtepar gennem 50 år arbejder stadig fuldtid på elektronikforretning

Efter brand: Møbelbutik rykker ind i lukket dagligvarebutik

Kæde har haft succes med salg af maling

Tæppecenter lukker efter 27 år

Topresultater: Tre kvinder styrker Stark

Ny ledelse har skabt det bedste resultat i syv år i Danmark og udvidet med flere butikker

Ejer efter lagerbrand: - 99 procent er totalskadet, men jeg tror ikke, mine sofaborde er futtet af

Livsstilsbutik har flere interesserede købere

Nyt city-byggemarked skal opfylde lejlighedsejernes behov

Fredag 18. januar slår Silvan dørene op for et af landets mindste butikker for gør-det-selv-folket

Manglende løn: Isenkramselskab erklæret konkurs

Ombygning: Glæder sig over butikscenters udvikling

Møbelforretning brændt på Fyn

Kæde er tættere på første butik på Bornholm

Dårlig økonomi: Kæde lukker 15 butikker

1

Salling Group og Coop melder sig ind i kampen for Visadankortet

Imerco renoverer med respekt for historiske lokaler

Møbelforhandler: Mindre lokaler skal hjælpe på salget

Efter to år i Aarhus: Stort byggemarked lukker for gør-det-selv-folk

Butikscenter har endelig fuldt udlejet

Ny Jem & Fix er klar til foråret

Jysk skaber 200 nye jobs i Irland

Grønt lys: Bygma opkøber konkurrenten

Isenkram-grossist overtager konkursramte Bovictus

Antallet af unge misbrugere af lattergas overrasker forsker

Nu klapper fælden i kopisager

50 mister jobbet: Boligvare-grossist går konkurs

Medarbejder satte ny rekord hos Søstrene Grene

Disse julegaver hitter hos Imerco

Køkkenkæde åbner i København: Her er Designas nye flagskib

Endeligt: Egetæpper-fond fremsætter købstilbud

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Billy Regnskabsprogram tilbyder automatisk årsregnskab og selvangivelse

Gerflor DLW leverer 25.000 m2 linoleum til nyt psykiatrisk center i DNU

GEPIR – Stregkodernes gratis telefonbog

Pressemeddelelse: AMCS overtager Recy Systems

Forlæng levetiden og sikkerheden på din betalingsterminal - tjek: www.ctcoinshop.dk

Fokus på sourcingstrategi giver endnu flere kundefordele...

NYHED! Prolink Serie 13-0 CTP og Serie 13-34 FLT

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Træt af madspild?

NRF 2019: Nye teknologier i den fysiske butik

3 x hurtigere pallehåndtering = spar tid

Bliv opdateret på det seneste nye om bioplast

NRF 2019: Online tracking i den fysiske butik

Må du genbruge dine stregkoder?

NRF 2019: Customer Experience

Effektiv, sikker og let kontanthåndtering

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Gerflor er officiel sponser for VM I HERREHÅNDBOLD 2019

Årets økologiske lancering

Find vej til danske testfaciliteter

Nyhed: Få de basale bogføringsværktøjer helt gratis med Billy Basic

Hvordan overvinder butikkerne udfordringen med at møde kunderne både offlin...

Strategi for din messe.

Et nyt og spændende år i vente hos PALOMAT®

Flere netbutikker får fokus på genbrug

Send til en kollega

0.17