Kommentar: Derfor holder IKEA ikke januarudsalg

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie
Af Markus Ekewald, salgschef i IKEA Danmark.

Der er fuldt tryk på januarudsalget. Allerede inden den sidste skefuld risalamande blev spist, kom de store rabatskilte ud i butiksruderne. Det var jo nu, man skulle holde jul! Så ville vi have råd til dobbelt så mange gaver! Der er mange gaver, der skal byttes, og måske bliver flere gaver byttet, fordi der er udsigt til at gøre en god handel med den dyre julegave, der nu kan byttes til to varer til den halve pris.

Men ærligt talt. Det er jo et cirkus, at vi har en forbrugskultur, der er styret af højtider og butikkernes udsalgsepidemi. En forbrugskultur, hvor antallet af kunder i butikken er styret af de gule rabatskilte. En forbrugskultur, hvor de mange udsalg, rabatter, tilbud og kampagner medfører så mange udsving i prisen, at det er svært for forbrugeren at gennemskue, hvornår man bliver ’snydt’, og hvornår man rent faktisk gør et godt køb.

Vi så det også til Black Friday i november, hvor udsalgshysteriet nåede nye højder. Dankorttransaktionerne løb op i svimlende og rekordhøje 2,1 mia. kr. I forbindelse med Black Friday spurgte vores daværende direktør Dennis Balslev, om der vitterligt ikke findes andre mekanismer end tilbud og udsalg, der kan lokke kunderne i butikken?

Læs også: Manuel fejl gav for gode fødselsdagspriser på Bilka.dk

Det vil jeg gerne forsøge at give et bud på her. Måske det kan fungere som inspiration for andre?

I IKEA forsøger vi at skabe en forretning, der er attraktiv året rundt. Det betyder, at vi arbejder langsigtet med lave priser hele året. Jeg ved, vi skuffer nogle, når vi ikke holder udsalg, men jeg ved også, at mange sætter pris på, at de ikke skal bekymre sig om, hvorvidt varerne nu kan fås til spotpriser eller normalpriser (eller overpriser!).

I IKEA er vi af den overbevisning, at det handler om at udvikle og styrke relationerne til kunderne. Med lave priser hver dag, fremfor korte tilbud hver uge, ved kunderne, at de kan stole på IKEA. De bliver ikke snydt. Det er det grundlæggende.

Læs også: Ikea udruller veggie hotdog verden over

Men der skal mere til. Derfor etablerede vi for mere end 30 år siden IKEA FAMILY som en loyalitetsklub. Som medlem hører man om vores nyheder før alle andre og bliver inviteret til forpremiere på nogle af vores største kollektioner, og man kan komme til workshops om alt fra borddækning, til hvordan man indretter med belysning. Vi har også et medlemspanel, hvor vi bl.a. spørger medlemmerne til råds om indretningen af vores varehuse, og hvad de ønsker på menuen i vores restauranter. Medlemmerne har med andre ord indflydelse på vores forretning.

Udover at bygge en stærk relation til mange af vores kunder, ønsker vi også at levere mere værdi end blot den værdi, det enkelte produkt repræsenterer. Derfor tilbyder vi indretningshjælp, hvor vi inspirerer og hjælper kunderne med indretningen. Kunderne kan få generel hjælp med stil og valg af farver, men også mere konkret hjælp fx til indretning af køkken og garderobe.

Den fjerde mekanisme, jeg vil fremhæve, er servicer. IKEA er kendt for ”gør-det- selv”, men i takt med, at kundernes behov og muligheder hele tiden ændrer sig, arbejder vi med at udvikle en række services, som kunderne kan benytte sig af, hvis de fx vil have hjælp til hjemtransport og montering eller har behov for hjælp til ombygning eller renovering af hjemmet.

Endelig for det femte er det vores overbevisning, at man som brand er mere relevant og skaber bedre kundeoplevelser, hvis man gør en indsats for at lære sine kunder at kende. Dette arbejder vi bl.a. med gennem vores årlige undersøgelse ’Life at home’ og vores løbende besøg hjemme hos danskerne, hvor vi snakker med dem om deres drømme, behov og udfordringer i forhold til deres hjem.

Så kort opsummeret: Skab en kunderelation baseret på tillid. Byg videre på denne relation. Giv kunden mere værdi end han/hun forventer. Tilbyd servicer til forskellige kundegruppers behov. Og gør en indsats for at forstå dine kunders drømme, behov og udfordringer. Så behøver du ikke at sælge det hele til den halve pris.



Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Illums Bolighus piller navnet af facaden

Sten fejet af vejen for Jem & Fix

Efter opkøb: Hay-par forlader designfirma

&Tradition bliver to markante bestyrelsesmedlemmer fattigere

Nye ejere er ikke tilfredse med væksten

Fremgang og overskud er ikke nok for den danske møbelproducent og franchisegiver. Væksten skal være på 10 procent - mindst

Frasalg skærmer Lauritz.com efter markant nedgang

Det plagede onlineauktionshus Lauritz.com kunne øgede sit overskud i første halvår. Dog kun grundet frasalg.

Køkkenproducent har tryk på salget

TCM, der står for Svane Køkkener og Tvis Køkkener, opjusterer sine forventninger efter stærkt kvartal.

Nyhedsbrev

Dansk designkæde ændrer produkt- og forretningsudvikling

Ikea udruller veggie hotdog verden over

Bygma vil gøre bæredygtighed til sit dna

Bygma opruster sit fokus på bæredygtighed og bæredygtigt byggeri.

Over al forventning for Hanstholms nyeste butik

JKE åbner nyt erhvervscenter

Plaget auktionshus' økonomi er baseret på lån til partnere

Jem & Fix skyder talentsatsning i gang

- Det er jo ikke containersalg, vi beskæftiger os med

Fynske stole får mindre plads i Holbæk

Ikea satser igen på Indien - uden svinekød i kødbollerne

Bygma henter ny direktør hos konkurrent

Ny kasket til Lars Larsen

Paustian-ejers seneste satsning hitter i ind- og udland

Kaospilot tager roret for Starks vækststrategi

Finansdirektør kvitter Flügger

Ventilatorer sættes til salg til overpris i Sverige

Flere sælgere forsøger at udnytte, at det er varmt, og at butikker er tømt for ventilatorer til at nedkøle.

Fra én til 2.600 butikker

Manden, som ”har et godt tilbud til dig”, fylder 70

Danmarks mindste Ikea skrumper

FDB Møbler indtager Magasin

Vestager udskriver bøder for handel med køkkengrej og hi-fi

Creativ Company lander rekordstort overskud

Dynekongen får sit eget museum

Ikea-stifter har skabt 10.000 job i Greater Copenhagen og Älmhult

Ro's Torv tilføjer elektronikbutik

Opkøb åbner Kina for møbelgigant

Ikonisk dansk lampefirma solgt til italienske Aston Martin-ejere

Fire kapitalfonde byder på Tiger

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Halbyggeri smider trumfkortet

Stærk branding af Sirius

Brøndsholm´s efterår/vinter 2018 brochure er på gaden nu

Webinar: Bliv skarp på Canalis strømskinner på bare 30 minutter!

Sygefravær handler også om kulturen i din virksomhed

Novo Nordisk: Vi vinder tid med standarder

Fordele og ulemper ved at købe mobil med abonnement

EFFEKTIV nedkøling af kølerum

David er udlært elektriker hos EL:CON i Viborg

Vejen til innovative løsninger går gennem produktudvikling

Nogle gange det helt i orden at springe over, hvor gærdet er lavest.

Messetiden står for døren

Irsk personlig pleje virksomhed søger brands til salg i Irland

Du kan nu indstille Danmarks mest socialt ansvarlige erhvervsperson

For mindre end 20 kr. om dagen kan du gøre trælse kø-kunder til tilfredse købe-kunder

Vil du med på fremtidens fødevaremesse?

Strategi for din messe. - Er det virkelig nødvendigt?

Jobskabelse i Svendborg - vær med 10. oktober

Byens Ejendom afholder konference om emnet "Selvkørende biler"

Dansk Energirådgivning A/S etablerer kontor i Østdanmark

Tysk distributør af hår- og modeprodukter søger nye hårpleje produkter

Derfor er SMVdanmark imod revisionspligt

Lad os hjæpe dig klar til messen :)

Hvad kan vi gøre i forhold til korttidsfraværet?

Kampgejst og teamspirit hos Dansk Halbyggeri

Send til en kollega

0.24