Kommentar: Derfor holder IKEA ikke januarudsalg

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie
Af Markus Ekewald, salgschef i IKEA Danmark.

Der er fuldt tryk på januarudsalget. Allerede inden den sidste skefuld risalamande blev spist, kom de store rabatskilte ud i butiksruderne. Det var jo nu, man skulle holde jul! Så ville vi have råd til dobbelt så mange gaver! Der er mange gaver, der skal byttes, og måske bliver flere gaver byttet, fordi der er udsigt til at gøre en god handel med den dyre julegave, der nu kan byttes til to varer til den halve pris.

Men ærligt talt. Det er jo et cirkus, at vi har en forbrugskultur, der er styret af højtider og butikkernes udsalgsepidemi. En forbrugskultur, hvor antallet af kunder i butikken er styret af de gule rabatskilte. En forbrugskultur, hvor de mange udsalg, rabatter, tilbud og kampagner medfører så mange udsving i prisen, at det er svært for forbrugeren at gennemskue, hvornår man bliver ’snydt’, og hvornår man rent faktisk gør et godt køb.

Vi så det også til Black Friday i november, hvor udsalgshysteriet nåede nye højder. Dankorttransaktionerne løb op i svimlende og rekordhøje 2,1 mia. kr. I forbindelse med Black Friday spurgte vores daværende direktør Dennis Balslev, om der vitterligt ikke findes andre mekanismer end tilbud og udsalg, der kan lokke kunderne i butikken?

Læs også: Topchefen varsler forvandling: Nu tester Ikea "radikale løsninger"

Det vil jeg gerne forsøge at give et bud på her. Måske det kan fungere som inspiration for andre?

I IKEA forsøger vi at skabe en forretning, der er attraktiv året rundt. Det betyder, at vi arbejder langsigtet med lave priser hele året. Jeg ved, vi skuffer nogle, når vi ikke holder udsalg, men jeg ved også, at mange sætter pris på, at de ikke skal bekymre sig om, hvorvidt varerne nu kan fås til spotpriser eller normalpriser (eller overpriser!).

I IKEA er vi af den overbevisning, at det handler om at udvikle og styrke relationerne til kunderne. Med lave priser hver dag, fremfor korte tilbud hver uge, ved kunderne, at de kan stole på IKEA. De bliver ikke snydt. Det er det grundlæggende.

Læs også: Ikea gentager samarbejde med designeren Piet Hein Eek

Men der skal mere til. Derfor etablerede vi for mere end 30 år siden IKEA FAMILY som en loyalitetsklub. Som medlem hører man om vores nyheder før alle andre og bliver inviteret til forpremiere på nogle af vores største kollektioner, og man kan komme til workshops om alt fra borddækning, til hvordan man indretter med belysning. Vi har også et medlemspanel, hvor vi bl.a. spørger medlemmerne til råds om indretningen af vores varehuse, og hvad de ønsker på menuen i vores restauranter. Medlemmerne har med andre ord indflydelse på vores forretning.

Udover at bygge en stærk relation til mange af vores kunder, ønsker vi også at levere mere værdi end blot den værdi, det enkelte produkt repræsenterer. Derfor tilbyder vi indretningshjælp, hvor vi inspirerer og hjælper kunderne med indretningen. Kunderne kan få generel hjælp med stil og valg af farver, men også mere konkret hjælp fx til indretning af køkken og garderobe.

Den fjerde mekanisme, jeg vil fremhæve, er servicer. IKEA er kendt for ”gør-det- selv”, men i takt med, at kundernes behov og muligheder hele tiden ændrer sig, arbejder vi med at udvikle en række services, som kunderne kan benytte sig af, hvis de fx vil have hjælp til hjemtransport og montering eller har behov for hjælp til ombygning eller renovering af hjemmet.

Endelig for det femte er det vores overbevisning, at man som brand er mere relevant og skaber bedre kundeoplevelser, hvis man gør en indsats for at lære sine kunder at kende. Dette arbejder vi bl.a. med gennem vores årlige undersøgelse ’Life at home’ og vores løbende besøg hjemme hos danskerne, hvor vi snakker med dem om deres drømme, behov og udfordringer i forhold til deres hjem.

Så kort opsummeret: Skab en kunderelation baseret på tillid. Byg videre på denne relation. Giv kunden mere værdi end han/hun forventer. Tilbyd servicer til forskellige kundegruppers behov. Og gør en indsats for at forstå dine kunders drømme, behov og udfordringer. Så behøver du ikke at sælge det hele til den halve pris.



Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Byggecentrenes frygt: Også vi vil mangle hænder

Nyt grundsalg skal bane vej for en Bauhaus

Ny ledelse i spidsen for Svane Køkkenet i København

Verden voksede på Stockholmsmessen

Butikschef i Kop & Kande er lige ved at give op: Bølge af indbrud og tyverier rammer samme butik

Søstrene Grene introducerer ny produktkategori - folk er ellevilde

Nyhedsbrev

Er dynekongen en skattehykler?

Fynsk bolighus krydser nu Storebælt

Plus Office får ny ejer efter konkurs

Fem af butikkerne skifter måske navn

Silvan holder 'Gør-Det-Selv-Mesterskaber'

Brugsenmøbler vil i øvrigt også indtage Jylland

Kapitalfond vil sælge Flying Tiger

Stifter Lennart Lajboschitz står til endnu en milliardgevinst.

Se billederne: Kig ind hos Carl Hansen & Søn i Stockholm

Dansk design på 350 kvadratmeter i Stockholms mondæne bydel.

Her trækker Larsen nu 40 millioner ud i udbytte

Detailhandlen har fået sværere ved at tiltrække de unge

HR-direktør i Jysk mener, at branchen selv er skyld i det dårlige rygte.

To chauffører faldt ud af lastvogn - en er død

Dødsulykke på Jysks lager på Lars Larsens Vej i Uldum. Alkohol kan være en forklaring, siger politiet.

Mand blev klemt ihjel af bakkende lastbil ved byggemarked

Nu skal FDB-møblerne ud i hele verden

Ikea gentager samarbejde med designeren Piet Hein Eek

Nyt regnskab: Køkkengigant stagnerede i 2017 - bare ikke i Danmark

Indbrud i designbutik: Vandalisme for flere hundrede tusinde

Sydjysk møbelbutik flytter 100 kilometer væk

Bahne dropper børnetøj efter godt regnskab

Imerco åbner 37 boligbutikker

Åbningen af nye Imerco Home-butikker gør kæden til landets største inden for køkkenudstyr og boligtilbehør

Fra XL-Byg til Davidsen: Byggecentre får ny formand

Dansk sejr og nederlag i sag mod møbelpirater

Tyv stjal for 8000 kroner værktøj

Åbner nu et showroom i endnu en hovedstad

Brandfaglig advarsel: Møbler er blevet mere farlige

Efter 42 år: Fynsk savværk og trælast lukker og slukker

Ny topdirektion og professionel bestyrelse

Trælastkæde åbner ny flagskibsbutik i Albertslund

Sjællandsk Bygma skinner nu som ny

Dømt træimportør anker

Ny direktør for nordjysk Bygma

2017 blev rekordår for JYSKs elevuddannelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Stor udvikling i fødevareuddannelser

Workshop i Ringsted: Lær i praksis, hvordan din virksomheds sociale ansvar kan måles

Hvordan får jeg drømmejobbet?

Vi hjælper dig i mål ved jeres næste messedeltagelse - kontakt Expression ApS på 61653597

Svensk grossist søger bæredygtige/øko hjemmevarer

Til ledere og HR: Bliv faglig opdateret i 2018

Slagter Nielsen køber levnedsmiddelgodkendte reoler

CASE: Energirapporter som investeringsværktøj!

Masser af potentiale i frivillige kæder

Victor er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

ISO 9001:2015 til Alux

Mobiliteten på arbejdsmarkedet er højere end nogensinde!

Spørg Cabis eksperter gratis om fx fleksjobregler

Får du som fortjent?

Hvordan ser vores kernekompetencer ud?

Konference - Vejle investerer 11 milliarder i byudvikling

Sæt fokus på kompetencerne hos din nydanske medarbejder

JEROS A/S på messer worldwide

Andreas er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Undgå misforståelser når I ansætter en nydansker

Ergonomi i fokus

Svensk grossist søger sunde/øko/vegan hygiejne-, børne- og kæledyrprodukter

Så meget koster den nye ordning – Praktikplads-AUB din virksomhed!

Cabi-kursus 17. april: Forebyg og håndter stress

Forbo inspirerer til bæredygtigt design

Send til en kollega

0.72