23948sdkhjf

Ejer efter hård kritik af Café Kaffegal: - Jeg genkender ikke kritikken

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

I mere end 20 år har Café Kaffegals direktør Brian Sørensen arbejdet som social entreprenør - nu beskylder de, der var hans ansvar - Brian Sørensen for at køre dem i sænk.

Brian Sørensen er vinder af Fællesskabsprisen. Han er manager for ØKOgal og Café Kaffegal. Vinder af Byens Bedste Café. Og på visitkortet står desuden betegnelsen: CEO & specialkonsulent hos Social Business House.

Brian Sørensen er en mand med mange forbindelser og med et stort engagement i samfundets svageste. Men nu har 13 af disse valgt at stå åbent frem for at tale ham imod.

Det fortæller TV2 Østjylland.

De mener, at der er flere sider af sagen – og at deres og andres klager om et dybt kritisabelt arbejdsmiljø er blevet begravet fra Aarhus Kommunes side, der ufortrødent er blevet ved med at sende nye folk til Kaffegal trods klagebreve og kommunens egne undersøgelser.

Brian Sørensen har bedt TV2 Østjylland om at komme ned til Økogal for at give sine svar på den kritik, som kommer fra i alt 20 af 47 skånejobbere, som han, ifølge kommunens oplysninger, har haft i sin varetægt. 13 har TV2 Østjylland selv talt med, mens de øvrige fremgår af aktindsigter i Aarhus Kommune.

Brian Sørensen har tilsendt TV2 Østjylland trivselsrapporter, som foreningen Changemakers, der står bag cafeen, har udarbejdet. Han har også medsendt støttende udtalelser fra medarbejdere – såsom denne fra Hans Christian Andersen:

”Derfor undres jeg også uendeligt, når jeg hører, at tidligere medarbejdere mener noget andet, jeg kan simpelthen ikke genkende den kritik som foreningen og vores daglige leder Brian Sørensen bliver udsat for. Jeg håber, at min positive oplevelse af at arbejde i foreningen Changemakers kan bidrage til at nuancere billedet af virksomheden, for jeg kan kun se positive ting ved arbejdet her.”

Brian Sørensen mener, at kritikken af hans ledelsesstil udelukkende kommer fra en gruppe af tidligere ansatte. Og afviser, at der er noget at udsætte på hans ledelsesstil.
Flere mener ikke, at I tager hånd om de skånehensyn, som folk har?

- Vi er også meget overraskede over, at de ikke mener, at vi tager hensyn til deres skånehensyn. Hver eneste dag arbejder vi for at tage lave de bedste rammer. Vi arbejder ud fra en særoverenskomst med 3F, som også er vejledende i alle personalespørgsmål. Derudover havde vi i 2016 besøg af Arbejdstilsynet - to gange - og de giver os en smiley og har ingen kritisable forhold ift. vores arbejdsmiljø. Vi har et bredt netværk af samarbejdspartnere, og vi samarbejder med sagsbehandlere i blandt andet Aarhus Kommune, der tilkendegiver, at de er tilfredse med den indsats, vi yder, siger Brian Sørensen.

Hvorfor tror du så, at vi kan høre disse historier fra kommunens egne undersøgelser og fra Favrskov Kommune, der også har interviewet deres borgere og fra folk selv?

- Det er fordi, at det er nogle klager og kritikpunkter, der kommer fra en tidligere gruppe ansatte, der første gang kommer frem i lyset i 2014 hvor vi havde snakken og møderne med Aarhus Kommune. Det er nogle sager, der er afsluttet i 2014, og det er præcis den samme gruppe tidligere ansatte, der nu kommer med de samme kritikpunkter. Det er nogle sager, der er afsluttet, og igen vil jeg gerne henvise til, at vi havde besøg af Arbejdstilsynet tilbage i 2016 begge steder, og de finder ingen anledning til at kritisere vores arbejdsforhold. Vi får grøn smiley, siger Brian Sørensen.

Men vi har jo fået aktindsigt i klager helt frem til december 2017?

- Vi er altid åbne over for kritik. Vi har en stor gruppe ansatte, der er meget tilfredse med at arbejde hos os. Og det fremgår også af alt det materiale, vi har sendt til TV2 ØSTJYLLAND. Igen vil jeg gerne henvise til, at det er nogle kritikpunkter tilbage fra 2014, og ved Arbejdstilsynets besøg i 2016 får vi en grøn smiley for arbejdsmiljø, siger Brian Sørensen.

Favrskov Kommune vælger at stoppe samarbejdet med jer i 2014 - de vil ikke længere sende borgere ned til jer. I samme perioder konkluderer jobcenteret i Århus efter samtaler med borgere, at din ledelsesstil tenderer til mobning, og flertallet fortæller om dårligt arbejdsmilø - hvorfor?

- Vi samarbejder stadig med Favrskov Kommune. Vi har stadig en ansat, der har været hos os i mange år, der er meget tilfreds. Den kritik, der bliver fremhævet her, kan vi ikke genkende. Vi arbejder efter god moral, etik og ordentlighed. Vi har særoverenskomst med 3F, der er vejledende i alle personalespørgsmål, siger Brian Sørensen.

Men Favrskov Kommune vælger at tilbyde deres borgere at stoppe - og det vælger 7 ud af 11 på grund af dårligt arbejdsmiljø?

- Jeg mener, at jeg har svaret, siger Brian Sørensen.

Hvad mener du, at alle disser klager handler om?

Læs også: Minister går ind i sag om socialøkonomisk café

- Det er gamle klagesager, der var fremme i 2014. Det er er den samme gruppe tidligere ansatte, der fremhæver de her klager - det er en gruppe ansatte, som virker på os som om, at de udelukkende vil kompromittere vores virksomhed og vores ledelse, siger Brian Sørensen.

Vi har så dokumentation for det dårlige arbejdsmiljø helt frem til december 2017, hvor en borger skriver til kommunen, at vedkommende får stres af at være af at være hos jer. Lyver alle de mennesker, der klager over jer?

- Jeg kan ikke udtale mig i konkrete personalesager, siger Brian Sørensen.

De fleste kritiserer din ledelsesstil - hvorfor tager I ikke den kritik til jer i foreningen?

- Fordi det er en kritik, ingen af os kan genkende. Ingen af os. Det er en kritik fra en gruppe tidligere ansatte, og det virker udelukkende som om, at den her gruppe ønsker at kompromittere vores ledelse og virksomhed, siger Brian Sørensen.

Men betyder det, at de tager fejl - de 13 som vi har talt med - og de mange andre, der har klaget eller deltaget i kommunernes undersøgelser?

- Vi har et bredt netværk af samarbejdspartnere, og vi samarbejder med jobkonsulenter og sagsbehandlere i blandt andet Aarhus Kommune, der tilkendegiver, at de er tilfredse med den indsats og de ydelser, vi yder, siger Brian Sørensen.

Jeres egen dokumentation viser, at det går ganske godt - betyder det, at alle klagerne, som er næsten en femtedel af alle de støttede medarbejdere, I har haft fra Aarhus kommune, ikke har ret?

Læs også: Tun pumpes med kemi og sælges som frisk

- Vi har et bredt netværk af samarbejdspartnere, og vi samarbejder med jobkonsulenter og sagsbehandlere blandt andet i Aarhus Kommune, der tilkendegiver, at de er tilfredse med den indsats, og de ydelser vi yder, siger Brian Sørensen.

Men jeg spurgte om alle de borgere, der ikke er enige, tager fejl?

Jeg har ikke kendskab til de klagere. De er anonyme - det er sager, der er afsluttet, siger Brian Sørensen.

Nu vælger en stor del at stå frem med navn - så er de ikke anonyme længere?

- Det har jeg ingen kommentar til, siger Brian Sørensen.

Har kommunen været gode nok til at følge op på de borgere, der er blevet sendt ned til jer?

- Det har jeg ingen kommentarer til, da jeg er blevet pålagt tavshedspligt af min bestyrelse, siger Brian Sørensen.

TV2 Østjylland havde flere spørgsmål, som Brian Sørensen ikke ønskede at svare på, da han udelukkende ønskede at udtale sig om spørgsmål tilsendt på forhånd.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Varehus sejrer for andet år i træk

Supermarked slog salgsrekorder

Efter brand: Møbelbutik rykker ind i lukket dagligvarebutik

Coop arbejder på planer for nyindkøbt bygning

McDonald's mister eneret til kendt navn

Ny direktør: - Vi kan kun øge danskernes bevidsthed om Fairtrade-mærket, hvis detailhandlen er med

Nyhedsbrev

Efter forsinkelse er ny SuperBrugsen åbnet

Lille og slidt Netto vokser sig større

Ombygning: Glæder sig over butikscenters udvikling

Scottie er snart parat til at slå sine folder i Skalborg

Netto åbner i maj en ny dagligvarebutik på cirka 1100 kvadratmeter på Hobrovej 446

Ny varehuschef har fast blik på udviklingen

Netto overtager Faktas lejemål

Brugs fejrer 100-års jubilæum med ny lege- og børnetøjsbutik

Butikker sætter gang i byggeriet i Ølgod

1

Danskerne grænsehandler på livet løs

1

Salling Group og Coop melder sig ind i kampen for Visadankortet

Ombygning af butikscenter er i gang

Ny Meny og Lagkagehuset er klar til åbning lige om lidt

Der knokles i Aalborgs nye Meny i Østre Havnegade inden åbningen, og der har været rift om jobbene

Lidl rykker ind i nyt park-kvarter

Dagli’Brugsen har gang i stor investering

Coop energicertificerer 800 butikker

200 sjællandske butikker skal samles på én handelsplatform

Ny købmand vil gøre Rema 1000 til det lokale samlingspunkt

Vil styrke engagement med omverdenen: Salling Group ansætter public affairs-profil

Nye planer for Kvickly i Silkeborg

1

Meny-butikker overtages af konkurrent

Sunds har fået ny brugsuddeler

Partypølser tilbagekaldes efter metalfund

Royal Greenland lukker i Aalborg: 46 mister jobbet

Elever overtager styringen i Lidl

Coca-Cola lancerer ny smagsvariant

Just Eat begyndte året med rekord

Fysiske medier har haft en elendig jul i Storbritannien

Mayonnaise kaldt tilbage

Salg af lægemidler til at kvitte smøgerne er røget i vejret

Easyfood solgt til Orkla

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NYHED! Prolink Serie 13-0 CTP og Serie 13-34 FLT

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Træt af madspild?

NRF 2019: Nye teknologier i den fysiske butik

3 x hurtigere pallehåndtering = spar tid

Bliv opdateret på det seneste nye om bioplast

NRF 2019: Online tracking i den fysiske butik

Må du genbruge dine stregkoder?

NRF 2019: Customer Experience

Effektiv, sikker og let kontanthåndtering

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Gerflor er officiel sponser for VM I HERREHÅNDBOLD 2019

Årets økologiske lancering

Find vej til danske testfaciliteter

Nyhed: Få de basale bogføringsværktøjer helt gratis med Billy Basic

Hvordan overvinder butikkerne udfordringen med at møde kunderne både offline og online?

Strategi for din messe.

Et nyt og spændende år i vente hos PALOMAT®

Flere netbutikker får fokus på genbrug

Skal du med helt gratis til Festival for selvstændige i Januar?

Flotte svendeprøvekarakterer til Jonathan fra EL:CON i Hornslet

TrueCommerce udnævnt som Challenger i Gartners Magic Quadrant!

Medalje til Mikkel - udlært elektriker hos EL:CON i Viborg

3 tips til stabilt internet på arbejdspladsen

Ingmars er udlært elektriker hos EL:CON - med to flotte 12-taller

Send til en kollega

0.159