Ny kampagne: Den sunde fornuft skal tilbage i debatten

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Medierne – både de gamle og de nye – er blevet en kampplads mellem evidens og fakta på den ene side og pseudovidenskab, fake news og ekstreme holdninger på den anden.

Bør voksne drikke mælk? Er æg lige så farlige som cigaretter? Feder kulhydrater?

Aldrig har det været lettere at få et godt råd om sundhed. Og aldrig har det været sværere at finde hoved og hale i, hvad der er sandt og usandt.

Faktisk er der så mange myter og mirakelkure i omløb, at 52 pct. af danskerne mener, at det er svært at holde styr på, hvad der er sundt. Det viser en ny undersøgelse, som Arla har fået foretaget gennem Epinions Danmarkspanel, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.

Læs også: Lidl tilbyder sundhedstjek til alle medarbejdere

- Resultatet af den aktuelle sundhedsdebat er, at der hersker en reel sundhedsforvirring blandt forbrugerne. Hvis man skal tro på alt, hvad man hører i sundhedsdebatten, er listen over forbudte fødevarer efterhånden længere end listen over gode, sunde fødevarer. Og sådan forholder virkeligheden sig naturligvis ikke, siger Jakob B. Knudsen, der er landedirektør i Arla Danmark.

Mælk er et symptom på problemstillingen
Diskussionen om mælk er et symptom på en sundhedsdebat, som er kørt af sporet. Men det er langt fra den eneste fødevaregruppe, der er under angreb fra myter, anekdoter og pseudovidenskab.

Derfor søsætter det landmandsejede mejeriet i disse dage en kampagne, der skal få danskerne til at stoppe op, tænke sig om og hive den indre kildekritikker frem.

Læs også: Andelsselskaber skaber fælles tænketank

- Rigtigt mange mener meget om mange ting, der har at gøre med sundhed. Og de ekstreme holdninger fylder mere og mere – og resultatet er, at forbrugerne bliver ladt i stikken. De er overladt til sig selv i forhold til at finde vej igennem junglen af mere eller mindre lødige kostråd. Det er ingen tjent med – hverken forbrugere eller myndigheder, siger Jakob B. Knudsen.

Kampagnen ”Mælk uden mælk” kommer til at rulle i bybilledet, på digitale og sociale medier og på TV, og målet med kampagnen er først og fremmest at få gang i en debat om debatten.

- Det her er ikke en debat om mælk. Mælk er en naturlig og næringstæt råvare, som indeholder calcium, protein, vitamin b2, vitamin b12, kalium, fosfor og jod. Men en af de ting, vi gerne vil have, at forbrugerne står tilbage med efter den her kampagne, er at det gælder for mælk, ligesom for alle andre fødevarer, at der ikke er noget, der er sundt eller usundt i sig selv. Alting handler om mængder, sammensætning og det enkelte menneskes behov. Så vi vil egentlig bare gerne slå et slag for, at man slapper lidt af og tænker sig om, siger Jakob B. Knudsen.

Forbrugerne vil blive mødt med store bannere i bybilledet, film på sociale medier og ikke mindst indsigter om danskernes holdning til mælk og sundhed på Arlas egne kanaler. Og flere kampagneaktiviteter bliver rullet ud i løbet af de næste måneder.

Forbrugernes syn på de ekstreme holdninger og debatten om sundhed
Analysen er foretaget gennem Epinions Danmarkspanel blandt 2.500 danskere mellem 18 og 75 år i december 2017.
- 57 pct. af danskerne mener, at de ekstreme holdninger fylder for meget i debatten.
- 55 pct. bliver forvirret af de mange sundhedsråd, der florerer i debatten.
- 52 pct. siger, at det er svært at holde styr på, hvad der er sundt.
Mere om: Arla | mælk | sundhed


Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

SuperBrugsen i Lynge med trecifret omsætning

7-Eleven kårede sine bedste købmænd

Ny sektionschef til Bilka i Randers

Aldi skal rives ned

Netkøbmand er løbet tør for penge

Navneskifte har kostet dyrt for kaffekæde

Nyhedsbrev

Lego-rival vingeskudt af storkundes konkurs

Lidl tilbyder sundhedstjek til alle medarbejdere

Nu åbner madspildsbutikken Wefood i Aarhus

Konkursramt slagteri har fået en afløser

Nyt andelsslagteri åbner butik på Ærø

Danskerne køber dyrevelfærd som aldrig før

Nye tal viser stærkt stigende interesse for kød fra dyr, der har haft det bedre.

Smøger til 90 kr. er det bedste våben mod unges rygning

Se listen over Fakta-butikker der lukker

Coop lukker 47 Fakta-butikker, der ikke tjener penge nok. Se dem her.

Irma sætter ny standard for færdigretter

Efter 40 procents stigning i salget sidste år, samler Irma sin bedste leverandører omkring nye færdigretter med fokus på økologi og dyrevelfærd.

Mælkesalget falder

Til gengæld stiger salget af mælkeerstatninger.

Hotdogbrød med fuldkorn og metalstykker

Markant fald i danske øls alkoholstyrke

Føtex sætter nyt ambitiøst mål for økologi

Underskuddet vokser i jysk brugsforening

Gør klar: Finnerne kommer med Michellin-pizza og champagne

Arla skal spare tre milliarder kroner

Royal donation til FødevareBanken

Rod i allergener: Pølse-produkter kaldes tilbage

Coop har mere end 1200 butikker

Trio dømt for afpresning for 300.000 kr.

Uddeler stopper efter 48 år i Coop

Fakta i nye lokaler med nyt koncept

Netto i Varde bliver dobbelt så stor

Endnu en Rema 1000-butik åbnet i Holstebro

KFC kommer til Vejle

Salmonella-skræk giver enorm æg-tilbagekaldelse i USA

Nordjyske købmænd overtager deres femte Spar-butik

Netto flytter butik til Himmerlandsgade i Hadsund

Irmas kunder donerer 886.000 kr. til Mødrehjælpen

Forældre ønsker hjælp til at undgå skadelig kemi

Coop-formand bliver på posten efter kampvalg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kontaktløse betalingers korte og intense Danmarkshistorie

Effektiv logistik hos FødevareBanken støtter socialt udsattes behov

Har I medarbejdere, som har svært ved at forstå skriftlige instruktioner?

GDPR - EU har ændret reglerne, vi stiller skarpt på Anonymisering af personoplysninger

Grillvejr

Idrætshal køber nyt køle- og fryserum.

Skal du søge midler via InnoBooster?

Nye FUGA-rammer giver optimal beskyttelse af el-installationen

Unik overdækning til cafeens gæster

International B2B matchmaking - hvordan finder du en leverandør i udlandet?

For virksomheder i Randers og omegn - gratis temamøde om robusthed 16. maj

Gratis webinar: Hvad er Vendor Managed Inventory (VMI)?

Hvordan mener du, at 650 mio. kr. skal investeres i GTS-institutterne?

KURSUS - Generationsskifte af Ejendom

Skab tillid med klima ikon

Plastkasser

Gourmet - er det noget for dig?

Hygiejne vægtes højt på alle bedrifter.

Mød Ruko på Ejendomsmessen

Slut med at genbruge stregkoder

Pas godt på dine medarbejdere - og dig selv!

Udviklingen af Dagmarhus giver unikke restaurationsmuligheder

Styrk din samhandel med Cross Docking!

Kursus 29. august: Den svære samtale om sygefravær og mistrivsel

Dansk teknologi og ekspertise vejer tungt i udlandet

Send til en kollega

0.316