Ny kampagne: Den sunde fornuft skal tilbage i debatten

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Medierne – både de gamle og de nye – er blevet en kampplads mellem evidens og fakta på den ene side og pseudovidenskab, fake news og ekstreme holdninger på den anden.

Bør voksne drikke mælk? Er æg lige så farlige som cigaretter? Feder kulhydrater?

Aldrig har det været lettere at få et godt råd om sundhed. Og aldrig har det været sværere at finde hoved og hale i, hvad der er sandt og usandt.

Faktisk er der så mange myter og mirakelkure i omløb, at 52 pct. af danskerne mener, at det er svært at holde styr på, hvad der er sundt. Det viser en ny undersøgelse, som Arla har fået foretaget gennem Epinions Danmarkspanel, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.

Læs også: Arla inviterer til fest i Aarhus og København

- Resultatet af den aktuelle sundhedsdebat er, at der hersker en reel sundhedsforvirring blandt forbrugerne. Hvis man skal tro på alt, hvad man hører i sundhedsdebatten, er listen over forbudte fødevarer efterhånden længere end listen over gode, sunde fødevarer. Og sådan forholder virkeligheden sig naturligvis ikke, siger Jakob B. Knudsen, der er landedirektør i Arla Danmark.

Mælk er et symptom på problemstillingen
Diskussionen om mælk er et symptom på en sundhedsdebat, som er kørt af sporet. Men det er langt fra den eneste fødevaregruppe, der er under angreb fra myter, anekdoter og pseudovidenskab.

Derfor søsætter det landmandsejede mejeriet i disse dage en kampagne, der skal få danskerne til at stoppe op, tænke sig om og hive den indre kildekritikker frem.

Læs også: Arla lukker verdens ældste andelsmejeri

- Rigtigt mange mener meget om mange ting, der har at gøre med sundhed. Og de ekstreme holdninger fylder mere og mere – og resultatet er, at forbrugerne bliver ladt i stikken. De er overladt til sig selv i forhold til at finde vej igennem junglen af mere eller mindre lødige kostråd. Det er ingen tjent med – hverken forbrugere eller myndigheder, siger Jakob B. Knudsen.

Kampagnen ”Mælk uden mælk” kommer til at rulle i bybilledet, på digitale og sociale medier og på TV, og målet med kampagnen er først og fremmest at få gang i en debat om debatten.

- Det her er ikke en debat om mælk. Mælk er en naturlig og næringstæt råvare, som indeholder calcium, protein, vitamin b2, vitamin b12, kalium, fosfor og jod. Men en af de ting, vi gerne vil have, at forbrugerne står tilbage med efter den her kampagne, er at det gælder for mælk, ligesom for alle andre fødevarer, at der ikke er noget, der er sundt eller usundt i sig selv. Alting handler om mængder, sammensætning og det enkelte menneskes behov. Så vi vil egentlig bare gerne slå et slag for, at man slapper lidt af og tænker sig om, siger Jakob B. Knudsen.

Forbrugerne vil blive mødt med store bannere i bybilledet, film på sociale medier og ikke mindst indsigter om danskernes holdning til mælk og sundhed på Arlas egne kanaler. Og flere kampagneaktiviteter bliver rullet ud i løbet af de næste måneder.

Forbrugernes syn på de ekstreme holdninger og debatten om sundhed
Analysen er foretaget gennem Epinions Danmarkspanel blandt 2.500 danskere mellem 18 og 75 år i december 2017.
- 57 pct. af danskerne mener, at de ekstreme holdninger fylder for meget i debatten.
- 55 pct. bliver forvirret af de mange sundhedsråd, der florerer i debatten.
- 52 pct. siger, at det er svært at holde styr på, hvad der er sundt.
Mere om: Arla | mælk | sundhed


Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu
1

HK Handel beskylder Normal for at konkurrere på unfair vilkår

Langt størstedelen af Normals 88 butikker kører uden overenskomst, og det betyder lavere lønninger, siger HK.

Lasse fra København vinder gavekort på 100.000 kr til Lidl

Konkurrencen er kulminationen på to måneder, hvor over 150.000 har downloadet Lidls nye kundeklub-app, Lidl Plus.

Drømmejob: Thisted Bryghus søger 25 øl-testere

Bragende romkuglesucces klar med ny service

Folk kan ikke få nok af "Danmarks bedste romkugler" fra Nørre Aaby Bageri.

Billeder: Se Nomas prisvindende træhåndværk indefra

Hungry er på pengejagt

Nyhedsbrev

Hester og Bjarke fra Samsø er Årets Økologer

For andet år i træk kårer Netto og Økologisk Landsforening Årets Økolog. Hester og Bjarke driver Yduns Have i Alstrup på Samsø.

Amazon vil bygge 3000 fysiske nærbutikker

Internetgigantens nye butikker skal konkurrere med 7-Eleven.

Coop svarer igen med viral video

Bagmandspolitiet: Hesalights Starbucks-kontrakt er et falsum

Kontrakt til en værdi af 367 millioner kroner blev fundet i en pose under ransagning af Hesalight-direktørs hjemmeadresse

Vestager opgiver skattesag mod McDonalds

Øl med hash: Carlsberg ser tiden an

Australien giver op til 15 års fængsel for at forurene mad

Australsk fænomen med at stikke nåle i jordbær i supermarkeder fører til højere fængselsstraffe for at forurene mad.

Burgerkæde overtager ikonisk restaurant

- Jeg tror bare, at de fandt et sted, som de bare vil have

Coop gør butikkerne digitale

Wi-Fi bliver fundamentet i at gøre butikkerne digitale og skabe nye løsninger til kunderne.

Prinsesse Marie på besøg i FødevareBanken

Danskerne køber økologi på nettet som aldrig før

7-Eleven uddelte priser til årets bedste leverandører

Over 75 tons “grimme” tomater er reddet

De sagde nej til Magasin, men ja til Onkel Thomas

Starbucks spiller stor rolle i svindelsag om halv milliard

Stifteren af Hesalight A/S, Lars Nørholt, nægter sig skyldig i alle anklager i sag i Retten i Roskilde.

Fakta-direktør bliver chef for Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen og Fakta

Efter et succesfuldt turnaround i Faktakæden får Stina Glavind væsentligt mere ansvar i sin nye stilling.

Personalet tager skraldet, når røveren slår til

Det går hårdt udover butikspersonalet, når røvere eksempelvis slår til mod supermarkeder. Derfor er det bekymrende, at antallet af røverier er steget, mener HK Handel.

Coca-Cola undersøger muligheder for cannabis-drik

Kvickly i Odensebydelen Dalum solgt

Danske unge: E-smøger er yt

Karen Hækkerup stopper i Landbrug & Fødevarer

E-smøger spreder sig som en epidemi i USA

Mærsk investerer i mindre madspild

Nemlig.com har solgt over 100.000 måltider på en måned

Bisca tilbagekalder Honningsnitter med mug på

Høsten var 30 procent ringere end normalt

Op mod 20 smadrede pizzeria i Aarhus

Plastflasker får nyt liv i flyverdragter i Føtex og Bilka

Unge fritidsjobbere må kun udføre lettere arbejde

Mug får Orkla Foods til at tilbagekalde læskedrik

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hollandsk engrosvirksomhed med salg af trælegetøj og skolemøbler, søger nye mærker

Synlighed - Synlighed - Synlighed

Skab tillid med klima ikon

20 års jubilæum hos PALOMAT®

Dansk pilfingersikring er populær i USA

Mave & Hjerte er vejen til innovation hos Peter Larsen Kaffe

Taiwan virksomhed søger leverandører af chokolade, slik, kiks, chips og drikkevarer

PALOMAT® udvider marketingteamet

Detailhandlens Fagprøvepris og Danish Retail Award 2018

FDIHs e-handelskonference og messe - vil du klare dig i giganternes æra?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Ny kontaktchef med solid bureauerfaring

Stormøde for sikringsansvarlige hos Alux

Kølerum til jægeren

MENY i Præstø oplever endnu større succes efter køb af ny røgovn

Vejle 24.10: Opkvalificer dine medarbejdere eller luk din virksomhed!

Kristian er udlært elektriker hos EL:CON – og vil gerne lære mere

Dine data er i høj kurs. Passer du godt nok på dem?

Svendborg 10. oktober: Fra tanke til handling - nye løsninger skal i spil

Seminar: Rundt om Dynamics 365

Byens Ejendom afholder konferencen - Ringsted: De store projekter 4. oktobe...

JEROS A/S på vej på IBA 2018

Glasvægge giver åbenhed i nyt kræftbehandlingscenter

Et litauisk firma søger leverandører eller producenter af køkkenvask i rust...

Hvad er din drøm?

Send til en kollega

0.287