23948sdkhjf

FødevareBankens modtagere er meget tilfredse

Modtagerne af overskudsmaden fra FødevareBanken - væresteder, herberger, kvindehjem etc. er ovenud tilfredse med leveringerne af maden.
99 pct. af de modtagere, der modtager mad fra FødevareBanken er godt eller meget godt tilfredse med samarbejdet.

99 pct. er godt eller meget godt tilfredse med mødet med de frivillige fra FødevareBanken.

96 pct. er godt eller meget godt tilfredse med fødevarehygiejnen i forbindelse med udleveringen af maden.

Det skriver Fødevarebanken i en pressemeddelelse.

For over halvdelen af modtagerne betyder maden for FødevareBanken, at de udsatte slutbrugere får billigere måltider og en sundere og mere varieret kost.

- Der er fuldstændig overbevisende tal og understreger til fulde, at vores model med indsamling, opbevaring og fordeling af overskudsmad fra industrien til socialt udsatte ved hjælp af frivillige, kan noget helt særligt, siger Karen-Inger Thorsen, der er direktør i FødevareBanken.

Og kok på Mændenes Hjem i København, Jesper Frøsig giver hende ret:

- Maden fra FødevareBanken betyder glad mad, glade kokke og glade gæster. Den mad fra vi får fra FødevareBanken har den betydning, at enderne mødes økonomisk og at vi har råd til et par gange om året at holde en fest . f.eks. til sommer og jul, hvor der ikke bliver sparet på hverken mængde eller kvalitet, siger han.

Undersøgelsen er lavet blandt 200 modtagere af maden og tæller organisationer som Kirkens Korshær, Blå Kors, Røde Kors, Mændenes Hjem, kvindecentre og andre organisationer, der arbejder med socialt udsatte i Danmark. 138 har svaret, hvilket giver en svarprocent på 69 pct..

Maden har stor betydning
På spørgsmålet om, hvordan overskudsmaden fra FødevareBanken påvirker gæsterne og beboerne på værestederne svarer 58 pct., at det betyder billigere måltider, 51 pct. at det betyder sundere og mere varieret kost og 48 pct., at der er flere ressourcer til andre ting.

Det er primært ønsket om at være med til at bekæmpe madspild, der gør, at modtagerne vælger FødevareBanken. Det gælder for 79 pct. af modtagerne. For 43 procents vedkommende er motivationen at forbedre sundheden hos gæsterne og beboerne.

Maden lever op til forventningerne
90 pct. af modtagerne mener, at varerne fra FødevareBanken lever godt eller meget godt op til deres forventninger. 73 pct. mener, at variationen af varerne lever op til deres forventninger og 75 pct. mener at varerne stemmer overens med forventningerne til friskheden.

Leveringen af maden er i top
92 pct. af modtagerne er tilfredse med det praktiske i forbindelse med udleveringen af maden.

99 pct. synes, at mødet med de frivillige fra FødevareBanken fungerer godt eller meget godt. 96 pct. synes at fødevarehygiejnen fungerer godt eller meget godt og 96 pct. oplever, at de fastlagte aftaler overholdes.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142