DI: Virksomheder kan kapre kunder fra Amazon med kunstig intelligens

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Danske virksomheder skal sætte kunden digitalt i højsædet på en helt ny måde, hvis de vil klare sig i konkurrencen mod giganterne på nettet

Selv om langt de fleste kunder har gode oplevelser når de køber ind i danske webbutikker, bliver alligevel en stor del af danskernes indkøb på nettet sendt retur, mange varer ender i indkøbskurven uden at blive bestilt og købt.

Og, kunderne kontakter i stor stil webshops både før, under og efter en bestilling.

Det skriver Dansk Industri i en pressemeddelelse.

- Hvis danske virksomheder bliver bedre til at give deres kunder en god oplevelse, når de køber ind, kan de kapre kunder fra giganter som Amazon. Et nyt våben i den kamp kan f.eks. blive kunstig intelligens og big data, som vi bl.a. kan bruge til at lære vores kunder bedre at kende, siger branchedirektør Annette Falberg fra DI Handel.

Læs også: Storcentres besøgstal stiger: Der skal være oplevelser og underholdning

- Amazon er en stor udfordring for danske virksomheder, men kender vi vores besøgstid, så kan vi vende det til vores egen fordel, men det kræver i den grad, at vi er vågne og åbne over for at tage nye digitale midler i brug, siger Annette Falberg.

DI Handel vil fremover hjælpe sine medlemmer med større digitalisering af kundeoplevelser, og startskuddet lyder i dag på en konference i København.

- Vi skal give kunderne en helt unik oplevelse, når de går på indkøb på nettet. De skal nærmest kunne føle på produktet, og se det fra alle sider, inden de beslutter sig. Kunderne kræver skræddersyede produkter, ydelser og oplevelser.

Læs også: Danskerne er de mest illoyale kunder i Europa

I dag er det forholdsvis få virksomheder, der bruger nye digitale teknologier til at hjælpe kunderne til at få en god købsoplevelse.

Tal fra Danmarks Statistik viser i en analyse om IT-anvendelse i virksomheder 2017, at kun 14 pct. af de adspurgte virksomheder anvender mere end en type avanceret teknologi.

Og dette tal falder drastisk med antallet af teknologier, f.eks. er det kun 3 pct. der anvender tre typer avanceret teknologi.

Det kan være avanceret teknologi som f.eks. machine learning og kunstig intelligens, internetforbundne sensorer, GPS og andre satellitbaserede tjenester.

- Mange andre steder er brugerne allerede klar til at bruge de nye teknologier. Over 16 pct. af amerikanerne har allerede taleassistenter/talk-bots, som f.eks. Amazons Alexa og iPhones Siri, der bl.a. kan bruges til at indtale sine ordre – og der er tydelig vækst på talkbots, da over 7 pct. af amerikanerne fik en i julegave i 2017. Det giver en helt nye måde at tænke salg og kundeoplevelser på, siger Annette Falberg.



Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Partier tøver med højere afgifter i kampen mod cigaretter

Frasalg skærmer Lauritz.com efter markant nedgang

Det plagede onlineauktionshus Lauritz.com kunne øgede sit overskud i første halvår. Dog kun grundet frasalg.

Mange butikker giver forkerte oplysninger på gavekort

100 klimasikrede P-pladser til ny Lidl i Hedensted

Når Lidl slår dørene op for sin nye butik i Hedensted, indvies også et helt nyt klimasikret parkeringsareal, som håndterer både regnvandet fra taget og p-pladsen.

Køkkenproducent har tryk på salget

TCM, der står for Svane Køkkener og Tvis Køkkener, opjusterer sine forventninger efter stærkt kvartal.

Rekordsalg af is og sodavand

Nyhedsbrev

Over 10.000 kunder står på venteliste til Nemligs måltidskasser

Kræftens Bekæmpelse: En cigaretpakke skal koste 100 kroner

Ny lederuddannelse skal ruste detailbranchens chefer til skærpet konkurrence

110 år gammel tøjmærke åbner butik i Bruuns Galleri

Forbrugerråd: Pengeløst samfund er endnu ikke for alle

Økologisk æbleproduktion crowfundede sig til 1,4 millioner kroner på seks timer

Projektleder ved Coop har aldrig set noget lignende

Netto mærker markant effekt af skjulte cigaretter

I en måned har Netto haft skjult sine cigaretter, så kunder har skullet bede om dem. Det har sendt salget ned.

Dansk designkæde ændrer produkt- og forretningsudvikling

Apoteker vil sætte fokus på børns medicinvaner

Børn og unge ved ikke nok om medicin, men mange har et højt forbrug, derfor sætter apotekerne nu fokus på problemet.

Lektor: Før eller siden forsvinder kontanterne i Danmark

Uanset, hvad vi gør, vil kontante penge på et tidspunkt være historie, mener CBS-ekspert i digitalisering.

Ikea udruller veggie hotdog verden over

Bygma vil gøre bæredygtighed til sit dna

Bygma opruster sit fokus på bæredygtighed og bæredygtigt byggeri.

Netto åbner ny butik i Mørkøv

Tørken giver flottere juletræer i år

Jordbæryoghurt trukket tilbage over hele landet

2

Fotohandler frygter lukning efter nyt tiltag i kommunen

-Jeg synes, at det er forfærdeligt. Det kan jo være med til at lukke os, siger Susanne Riis Hansen.

Lidl lancerer app med digital kundeklub

Lidls nye app følger den digitale trend i detailbranchen, siger detailekspert Dorte Wimmer.

Nu lover detailkæmperne at halvere deres madspild

En lang række store virksomheder går sammen i nyt initiativ og vil for første gang vise forbrugerne, hvor meget de smider ud.

Over al forventning for Hanstholms nyeste butik

Kontaktløse betalinger gør livet surt for bylivets lommetyve

Plaget auktionshus' økonomi er baseret på lån til partnere

Mand accepterer fængselsstraf for røveri af seks øl

Sommervarme giver dansk turismerekord

- Det er jo ikke containersalg, vi beskæftiger os med

Fyret Pandora-topchef tager en pause efter intens periode

1

Statsadvokaten dropper anke i sag om slikfusk for 22 millioner kroner

Fynske stole får mindre plads i Holbæk

Tyve stjal 10 kasser medicin

Lidl leverer maden til sæsonens mest vindende cykelhold

Ny app skal hjælpe modebutikker med at optimere indkøb

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sygefravær handler også om kulturen i din virksomhed

Novo Nordisk: Vi vinder tid med standarder

Fordele og ulemper ved at købe mobil med abonnement

EFFEKTIV nedkøling af kølerum

David er udlært elektriker hos EL:CON i Viborg

Vejen til innovative løsninger går gennem produktudvikling

Nogle gange det helt i orden at springe over, hvor gærdet er lavest.

Messetiden står for døren

Irsk personlig pleje virksomhed søger brands til salg i Irland

Du kan nu indstille Danmarks mest socialt ansvarlige erhvervsperson

For mindre end 20 kr. om dagen kan du gøre trælse kø-kunder til tilfredse købe-kunder

Vil du med på fremtidens fødevaremesse?

Strategi for din messe. - Er det virkelig nødvendigt?

Jobskabelse i Svendborg - vær med 10. oktober

Byens Ejendom afholder konference om emnet "Selvkørende biler"

Dansk Energirådgivning A/S etablerer kontor i Østdanmark

Tysk distributør af hår- og modeprodukter søger nye hårpleje produkter

Derfor er SMVdanmark imod revisionspligt

Lad os hjæpe dig klar til messen :)

Hvad kan vi gøre i forhold til korttidsfraværet?

Kampgejst og teamspirit hos Dansk Halbyggeri

Tid til en pause?

Gratis MorgenBriefing: Kunstig intelligens og dataetik

Onboarding - hvad er det? Fem gratis temamøder i hele landet

Flere højtuddannede melder sig ind i a-kasser

Send til en kollega

0.256