Hvad skal i indkøbskurven i 2030?

Læs her fremtidsforskerens bud på, hvad der kommer til at fylde mere og mere i indkøbsvogne og -kurve

Om end fremtiden er usikker, er det langt fra nogen umulig opgave at svare på, hvad der skal i indkøbskurven i 2030. Jovist kan en seriøs økonomisk krise eller en øget social polarisering ændre på sagen. Men undgår vi disse to udfordringer, handler det i meget højt grad om at forstå, at forbrugernes behov bevæger sig op i Maslows behovspyramide.

Læs også: Oprydning i Fakta

Ergo handler fremtidens fødevareforbrug i vores del af verden ikke bare om at blive mæt billigst muligt. Mere er på spil. Det er dette mere I skal forholde jer til, hvis I vil forstå fremtidens forbrug.

Selvfølgelig skal det smage godt
Smagen er afgørende for et genkøb, og fordi der de seneste år er kommet endnu mere fokus på kvalitet og smage, vænnes forbrugerne langsomt men sikkert til at tingene skal smage bedre, smage godt - også de sunde.

Så selvom det pt er moderne at introducere diverse sunde fødevarer som ikke alle smager lige godt, kan det ikke understregs nok, at smagen skal være i orden og bedre. Fremtidens fødevarer er dem der smager så godt, at de selv beder om at komme i kurven.

Fra animalsk til vegetabilsk
Animalske fødevarer er IKKE usunde og de smager godt. Men forbruget kan sagtens reduceres til fordel for sundheden, nedbringelse af C02, plads til mere natur og en nedbringelse af den høje andel af landsbrugsarealet som går til dyrefoder (Pt. går ca. 80 procent af alverdens landbrugsland til dyrefoder).

Endvidere føler mange mennesker sig lettere og mere veltilpas når de skruer op for de vegetabilske fødevarer og ned for de animalske. Altså vil der i fremtidens indkøbskurv komme flere bønner og linser, flere smoothies, asparges, svampe, kokosmælk og andre vegetabilske drikke.

Særligt svampe tør jeg godt spå en stor fremtid, de kan nemlig tilføre smagen af Umami og noget konsistens til det mere vegetabilske køkken.

Bæredygtighed
Vi er for mange mennesker på jorden, men det problem tør ingen røre ved. Derfor gælder det om, at de mange mennesker, der er her, skal sætte et mindre aftryk og slide mindre på ressourcerne. Særligt produktionen af mad skal gøres grønnere og belaste kloden mindre.

Derfor vil der de næste 10 år komme meget større fokus på fødevareløsninger, som arbejder for naturen, miljøforbedringer og biodiversiteten, fremfor imod den. Skal flæskestegen, vingummibamserne og pastaen også i kurven i 2030, skal de altså være produceret på bæredygtig vis.

Drømmeland
Intet sælger bedre end drømme og længsler. Moderne forbrugere er så rige, oplyste, kreative og ambitiøse at de gerne drømmer og længes. Hurra for det. Hvad var livet uden lidenskab, drømme og længsler? Hvilket samfund ville vi da ikke ende i?

I år 2030 vil forbrugerne i endnu højere grad lade sig forføre af store følelser, nostalgi, solskin, gode intentioner og skøre og skæve historier der gør en forskel. Så flere er derfor villige til at betale mere for æggene, sodavanden og vodkaen, hvis de er et produkt af en fortælling der taler til ens længsler og drømme. Nogle gange fortællinger om et bedre samfund, andre gange blot om en sjov, cool eller grænsesøgende oplevelse.

Og ja de drømme kan meget vel handle om de gode gamle dage på landet, hvor bonden kun har 20 køer, som han til gengæld giver navn og passer på ypperst vis. Nøjagtig som det kan være et produkt skabt i et tegneserieunivers, hvor pointen er det umulige og utænkelige.

Fremtidens forbrug bliver langt mere diverst og langt mere båret af værdier, fortællinger, forbrugsuniverser, happenings og her og nu-følelser.

Ingen emballage
Ideelt set ville det jo være bedst, hvis alle dagligvareprodukter kunne lande hjemme på køkkenbordet uden at være i nogen form for emballage. Emballage er dyrt, miljøbelastende og betyder affald, der skal skaffes af vejen.

Danmark er Europamestre i produktion af affald. I år 2030 vil stadig flere forbrugere vælge produkter i genanvendelig emballage, biologisk nedbrydeligt emballage eller produkter, hvor de selv medbringer emballagen. Ligesom flere dagligvarekæder ikke vil tillade for meget og for miljøbelastende emballage. Plastikken vil være under kraftig udfasning og bioplast (bioplast generation 2) vinde an. Alt mens der vil være udviklet nye genanvendelsessystemer.

Det var kort om noget af det, der kommer til at afgøre, hvad der skal i kurven i fremtiden. Og det vel at bemærke i en kurv, der i år 2030 nok 25-30 procent af gangene vil være elektronisk.

Debatten arrangeret af Dansk Erhverv foregår lørdag den 16. Juni kl. 15.00 på havnen i Alligene.

Mere om: fremtiden


Hold dig opdateret med RetailNews

Kommentarer

mette schriver
Jeg er nysgerrig - hvor kommer indsigterne og fremtidsforudsigelserne fra og hvor ligger "Havnen i Alligene"? og er det et åben arrangement?

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Knivbevæbnet røver truede personale i Lidl - smed kniv og penge fra sig

Meny-butik er gået konkurs

Ansatte ryster i bukserne over netbutikker

Spar-købmand fordobler omsætningen

Købmandsbutik i vante rammer efter loftuheld

Købmand lukker, hvis det kikser med køber

Nyhedsbrev

Rema 1000 udvider med 300 kvadratmeter

Grænsehandel holder nu åbent døgnet rundt

Analyse: Sommeren 2018 er bitter

Spar Klitmøller udvider for millioner

Spar Klitmøller næsten fordobler arealet, når købmand Mikael Konradsen udvider butikken.

Skuffede aktionærer vender ryggen til Matas

Matas-aktien er halveret siden sidste sommer. Ambitiøs investeringsplan har ikke vendt udviklingen.

Listeria: Også Lidl kalder søde majs retur

Coop.dk klar med unikt koncept til danskere på sommerhusferie

Debat: Mere pant på plast er godt - men ikke nok

Debatindlæg af Thomas Drustrup, administrerende direktør i Plastindustrien.

Overvejer hjælp til tørkeramte landmænd

Street food klar i Fredericia

Danskerne elsker sol, sommer og hygge

Se her hvad danskerne bruger ekstra penge på om sommeren.

1

Nemlig.com lancerer Måltidskasser

For kunder i Storkøbenhavn kan der afgives bestilling inden klokken 12 med levering af Måltidskassen den samme dag.

Mistanke om listeria: Coop kalder søde majs tilbage

Dyrevelfærd hitter hos danskerne: Føtex, Netto og Bilka har løftet salget med en kvart milliard

Frikadellepølsegas værre end først antaget

Av min mund: Bagels - nu med metaltråde

Købmand dybt frustreret over chikane-tyve

En ansat har sagt op, efter to koldblodige butikstyve har chikaneret Spar-butik i flere måneder.

De små fødevareproducenter under pres: Bøderne er ude af proportioner

De er presset af store detailkæders tårnhøje bøder ved tilbagetrækning af produkter

Økologiske øl bliver mere og mere populære

Renoveret brugs på 1900 kvadratmeter genåbnede

3-stjernet er ikke tilfreds med lille fremgang

Maj slår alle pant-rekorder

Lidl tilbagekalder salmonellaramte kalkunschnitzler

Ny emballage: Nu kan man lugte fødevaren, før man køber

Forsøgte at røve sig til penge med en skruetrækker

Tredje Lidl-butik åbnet i Horsens

Forbrugerrådet: Fjern skumlegetøj fra børneværelserne

Politikere ønsker ikke uvildig undersøgelse i sag om Café Kaffegal

Toms ramt af metalstykker i lakrids

Muggen mousse: Kæde trækker dessert tilbage

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Energieksperter slutter sig til Synergi

Skab tillid med klima ikon

Shark & Co. styrker bemandingen

Mathias er udlært elektriker hos EL:CON i Holstebro

N’tatlim - nye kager i dessertkategorien!

Kalu åbner to madsteder på Smukfest 8.-12. august

Anders er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Er sommertid = læringstid?

Gratis videreuddannelse for 10.000 kr. om året for faglærte/ufaglærte

Nyt kursus - Dagbøder og forsinkelse

Invitation til årskonference: Fra FN's Verdensmål til bundlinjen i dit firma, d. 1.10 i Fredericia

Vi ser Aarhus i øjenhøjde

Integreret, intelligent og effektivt cash management med Glory Ci10 og/eller Ci100

Med Mix & Match hjælper du dine kunder med at designe deres kontakter

Bernhard er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Konference om Alment boligbyggeri i København 2019-2029

Træt af at blive blitzet?

Konference - Herning - de store projekter

Er der mobning og mistrivsel hos jer?

En vare uden foto er som en vare uden pris: Ret svær at sælge

Effektivt kø management i Lagkagehusets butikker

Frederik er udlært elektriker hos EL:CON i Grenaa

Nye kabeltromler til fagfolk og seriøse gør-det-selv'ere

Smart solcellelampe er den perfekte ledsager til udeliv og arbejde væk fra ...

Send til en kollega

0.216