Hvad skal i indkøbskurven i 2030?

Læs her fremtidsforskerens bud på, hvad der kommer til at fylde mere og mere i indkøbsvogne og -kurve

Om end fremtiden er usikker, er det langt fra nogen umulig opgave at svare på, hvad der skal i indkøbskurven i 2030. Jovist kan en seriøs økonomisk krise eller en øget social polarisering ændre på sagen. Men undgår vi disse to udfordringer, handler det i meget højt grad om at forstå, at forbrugernes behov bevæger sig op i Maslows behovspyramide.

Læs også: Oprydning i Fakta

Ergo handler fremtidens fødevareforbrug i vores del af verden ikke bare om at blive mæt billigst muligt. Mere er på spil. Det er dette mere I skal forholde jer til, hvis I vil forstå fremtidens forbrug.

Selvfølgelig skal det smage godt
Smagen er afgørende for et genkøb, og fordi der de seneste år er kommet endnu mere fokus på kvalitet og smage, vænnes forbrugerne langsomt men sikkert til at tingene skal smage bedre, smage godt - også de sunde.

Så selvom det pt er moderne at introducere diverse sunde fødevarer som ikke alle smager lige godt, kan det ikke understregs nok, at smagen skal være i orden og bedre. Fremtidens fødevarer er dem der smager så godt, at de selv beder om at komme i kurven.

Fra animalsk til vegetabilsk
Animalske fødevarer er IKKE usunde og de smager godt. Men forbruget kan sagtens reduceres til fordel for sundheden, nedbringelse af C02, plads til mere natur og en nedbringelse af den høje andel af landsbrugsarealet som går til dyrefoder (Pt. går ca. 80 procent af alverdens landbrugsland til dyrefoder).

Endvidere føler mange mennesker sig lettere og mere veltilpas når de skruer op for de vegetabilske fødevarer og ned for de animalske. Altså vil der i fremtidens indkøbskurv komme flere bønner og linser, flere smoothies, asparges, svampe, kokosmælk og andre vegetabilske drikke.

Særligt svampe tør jeg godt spå en stor fremtid, de kan nemlig tilføre smagen af Umami og noget konsistens til det mere vegetabilske køkken.

Bæredygtighed
Vi er for mange mennesker på jorden, men det problem tør ingen røre ved. Derfor gælder det om, at de mange mennesker, der er her, skal sætte et mindre aftryk og slide mindre på ressourcerne. Særligt produktionen af mad skal gøres grønnere og belaste kloden mindre.

Derfor vil der de næste 10 år komme meget større fokus på fødevareløsninger, som arbejder for naturen, miljøforbedringer og biodiversiteten, fremfor imod den. Skal flæskestegen, vingummibamserne og pastaen også i kurven i 2030, skal de altså være produceret på bæredygtig vis.

Drømmeland
Intet sælger bedre end drømme og længsler. Moderne forbrugere er så rige, oplyste, kreative og ambitiøse at de gerne drømmer og længes. Hurra for det. Hvad var livet uden lidenskab, drømme og længsler? Hvilket samfund ville vi da ikke ende i?

I år 2030 vil forbrugerne i endnu højere grad lade sig forføre af store følelser, nostalgi, solskin, gode intentioner og skøre og skæve historier der gør en forskel. Så flere er derfor villige til at betale mere for æggene, sodavanden og vodkaen, hvis de er et produkt af en fortælling der taler til ens længsler og drømme. Nogle gange fortællinger om et bedre samfund, andre gange blot om en sjov, cool eller grænsesøgende oplevelse.

Og ja de drømme kan meget vel handle om de gode gamle dage på landet, hvor bonden kun har 20 køer, som han til gengæld giver navn og passer på ypperst vis. Nøjagtig som det kan være et produkt skabt i et tegneserieunivers, hvor pointen er det umulige og utænkelige.

Fremtidens forbrug bliver langt mere diverst og langt mere båret af værdier, fortællinger, forbrugsuniverser, happenings og her og nu-følelser.

Ingen emballage
Ideelt set ville det jo være bedst, hvis alle dagligvareprodukter kunne lande hjemme på køkkenbordet uden at være i nogen form for emballage. Emballage er dyrt, miljøbelastende og betyder affald, der skal skaffes af vejen.

Danmark er Europamestre i produktion af affald. I år 2030 vil stadig flere forbrugere vælge produkter i genanvendelig emballage, biologisk nedbrydeligt emballage eller produkter, hvor de selv medbringer emballagen. Ligesom flere dagligvarekæder ikke vil tillade for meget og for miljøbelastende emballage. Plastikken vil være under kraftig udfasning og bioplast (bioplast generation 2) vinde an. Alt mens der vil være udviklet nye genanvendelsessystemer.

Det var kort om noget af det, der kommer til at afgøre, hvad der skal i kurven i fremtiden. Og det vel at bemærke i en kurv, der i år 2030 nok 25-30 procent af gangene vil være elektronisk.

Debatten arrangeret af Dansk Erhverv foregår lørdag den 16. Juni kl. 15.00 på havnen i Alligene.

Mere om: fremtiden


Hold dig opdateret med RetailNews

Kommentarer

mette schriver
Jeg er nysgerrig - hvor kommer indsigterne og fremtidsforudsigelserne fra og hvor ligger "Havnen i Alligene"? og er det et åben arrangement?

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Rema 1000 hitter også hos de unge

Rema 1000 har det mest positive omdømme af alle dagligvarekæder blandt unge, konkluderer Yougov.

1

Mand amok i Meny-butik

Mand fik nej til at veksle stor pengeseddel og kastede derefter varer efter ekspedienten.

Ny formand hos Dansk Cater: Vi fortsætter uændret

Foodservicebranchen vokser videre

Heinz er på vej med Mayochup

Frugtfirma udvider ejerkredsen

Nyhedsbrev

Landbruget: Misvisende at sammenligne kød og rygning i kampagne

Kenni kan ikke blive økologisk landmand: Markedet er mættet

Kampagne fra vegetarer sammenligner kød med cigaretter

Firma bag måltidskasser vil have danskerne til at skære ned på kødet og tilbyder professionel hjælp.

1

HK Handel beskylder Normal for at konkurrere på unfair vilkår

Langt størstedelen af Normals 88 butikker kører uden overenskomst, og det betyder lavere lønninger, siger HK.

Drømmejob: Thisted Bryghus søger 25 øl-testere

Bragende romkuglesucces klar med ny service

Folk kan ikke få nok af "Danmarks bedste romkugler" fra Nørre Aaby Bageri.

Lasse fra København vinder gavekort på 100.000 kr til Lidl

Konkurrencen er kulminationen på to måneder, hvor over 150.000 har downloadet Lidls nye kundeklub-app, Lidl Plus.

Billeder: Se Nomas prisvindende træhåndværk indefra

Hungry er på pengejagt

Bagmandspolitiet: Hesalights Starbucks-kontrakt er et falsum

Kontrakt til en værdi af 367 millioner kroner blev fundet i en pose under ransagning af Hesalight-direktørs hjemmeadresse

Hester og Bjarke fra Samsø er Årets Økologer

For andet år i træk kårer Netto og Økologisk Landsforening Årets Økolog. Hester og Bjarke driver Yduns Have i Alstrup på Samsø.

Amazon vil bygge 3000 fysiske nærbutikker

Internetgigantens nye butikker skal konkurrere med 7-Eleven.

Coop svarer igen med viral video

Vestager opgiver skattesag mod McDonalds

Australien giver op til 15 års fængsel for at forurene mad

Australsk fænomen med at stikke nåle i jordbær i supermarkeder fører til højere fængselsstraffe for at forurene mad.

Øl med hash: Carlsberg ser tiden an

Burgerkæde overtager ikonisk restaurant

- Jeg tror bare, at de fandt et sted, som de bare vil have

Coop gør butikkerne digitale

Wi-Fi bliver fundamentet i at gøre butikkerne digitale og skabe nye løsninger til kunderne.

Over 75 tons “grimme” tomater er reddet

Coca-Cola undersøger muligheder for cannabis-drik

Kvickly i Odensebydelen Dalum solgt

Danske unge: E-smøger er yt

Karen Hækkerup stopper i Landbrug & Fødevarer

E-smøger spreder sig som en epidemi i USA

Mærsk investerer i mindre madspild

Nemlig.com har solgt over 100.000 måltider på en måned

Op mod 20 smadrede pizzeria i Aarhus

Bisca tilbagekalder Honningsnitter med mug på

Høsten var 30 procent ringere end normalt

Plastflasker får nyt liv i flyverdragter i Føtex og Bilka

Se alle Medlemmernes egne nyheder

”Der er en helt anden ro i vores lokaler nu”

Vejen til et godt arbejdsmiljø - konference i KBH 1. nov.

Så er vinderne af Danish Retail Award 2018 fundet!

Lav elafgift skubber på komvertering til varmepumper

Alle har ret til friske frikadeller

Smukke solceller på Jagtens Hus ved Kalø Bugt

Hollandsk engrosvirksomhed med salg af trælegetøj og skolemøbler, søger nye mærker

Synlighed - Synlighed - Synlighed

Skab tillid med klima ikon

20 års jubilæum hos PALOMAT®

Dansk pilfingersikring er populær i USA

Mave & Hjerte er vejen til innovation hos Peter Larsen Kaffe

Taiwan virksomhed søger leverandører af chokolade, slik, kiks, chips og drikkevarer

PALOMAT® udvider marketingteamet

Detailhandlens Fagprøvepris og Danish Retail Award 2018

FDIHs e-handelskonference og messe - vil du klare dig i giganternes æra?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Ny kontaktchef med solid bureauerfaring

Stormøde for sikringsansvarlige hos Alux

Kølerum til jægeren

MENY i Præstø oplever endnu større succes efter køb af ny røgovn

Vejle 24.10: Opkvalificer dine medarbejdere eller luk din virksomhed!

Kristian er udlært elektriker hos EL:CON – og vil gerne lære mere

Dine data er i høj kurs. Passer du godt nok på dem?

Svendborg 10. oktober: Fra tanke til handling - nye løsninger skal i spil

Send til en kollega

0.269