23948sdkhjf

Modebranchen skal øge eksporten for at holde væksten i live

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ifølge nye tal er det i udlandet, væksten skal hentes, hvis man vil holde trit med rekordåret 2017.

Modebranchen har i løbet af årrække vokset sig til en markant og omfangsrig branche i dansk erhvervsliv.

Læs også: Tyskland må vige: Nu er USA Danmarks største eksportmarked

Væksten har været nogenlunde konstant, og derfor var det heller ingen større overraskelse, at 2017 endte med en rekordomsætning for salget af beklædning på 45 mia. kr., skriver Dansk Mode & Textil i en pressemeddelelse. 

Brancheorganisationen har analyseret branchen forud for Copenhagen Fashion Week, der starter i morgen.

Analysen viser, at hvis branchen skal fortsætte sin vækst, skal det ske via eksport.

Både 2017 og de foreløbige tal for 2018 viser nemlig med al tydelighed, at det er på eksportmarkederne, danske modevirksomheder skal skabe vækst. I første kvartal af 2018 faldt salget af beklædning til de danske modebutikker nemlig 6 pct., mens eksporten steg med 5 pct.

Læs også: Kinesisk gigant brager mod salgsrekord på singles day

- Vi må konstatere, at salget af dansk beklædning til de hjemlige modebutikker endnu en gang har taget et dyk her i starten af 2018. Den udvikling har, trods enkelte år med opblomstring, været meget udtalt i de seneste ti år. Derfor har de danske modevirksomheder over en bred kam prioriteret eksportmarkederne, og den prioritering har båret frugt, fortæller adm. direktør i brancheorganisationen Dansk Mode & Textil, Thomas Klausen.

- Tidligere kunne du godt drive et modebrand udelukkende med salg til danske kunder. Det er utænkeligt i dag. Hvis du vil overleve som modevirksomhed, er der ingen vej uden om eksporten, og du skal have en klar strategi, hvis du vil have succes. Det er i høj grad eksporten, der har været definerende for de modevirksomheder, der har klaret sig godt siden finanskrisen, siger han. 

I 2017 udgjorde eksporten 65 pct. af de danske modevirksomheders samlede tøjsalg. Det svarer til ca. 30 mia. kr.

Skandinavien er ikke længere nok

I løbet af de seneste 10 år er eksporten af beklædning steget 40 pct.

Det er primært på nærmarkederne, de danske modevirksomheder sælger deres varer.

Læs også: Kinesisk hang til danske øl giver vokseværk hos Carlsberg

Især Tyskland har været en drivkraft, og i 2017 aftog tyskerne dansk tøj for 9 mia. kr. Det er 14 pct. højere end året forinden.

Derudover er dansk mode populær i Sverige, Holland, Norge og Storbritannien, som er de resterende på listen over de fem største modemarkeder.

Thomas Klausen ser dog gerne, at dansk mode kommer endnu længere ud i verden.

- Der tegner sig efterhånden et billede af, at det ikke længere er nok at eksportere til Norge og Sverige. Er man som dansk modevirksomhed ikke allerede i gang med eksport uden for Skandinavien, er det ved at være på høje tid. Ellers risikerer man at blive sat af i en branche, hvor konkurrencen er hård og global, siger branchedirektøren.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Søstrene Grene vinder regional pris

Kgl. Hofleverandør nyskaber sit brand

Influencere og Instagram får aalborgensisk butik på verdenskortet

Instagram lokker kunder fra Asien til nordjysk modebutik.

Pandora taber penge midt i sin store rebranding

Smykkeselskabet Pandora vil nulstille sig selv for at øge salget. Det sker dog ikke uden omkostninger.

Kasi-Jespers smykkefirma har underskud og bryder selskabsloven

Revisorer fremhæver flere lovbrud hos Amazing Jewelry, der er ejet af Jesper "Kasi" Nielsens far.

Skadelige stoffer fundet i smykker fra danske forhandlere

Nyhedsbrev

1

60 Only-butikker lukker - og i hundredvis af nye åbner

Bestseller ryster fundamentet for en af de store tøjkæder.

Strategi: RO’S Torv vinder pris for at tænke innovativt

Vild udvikling i salget af grimme juletrøjer

Virksomheden Jule-Sweaters solgte 1.000 grimme juletrøjer i 2016. I år forventer de at sælge 60.000.

1

Topchef for H&M advarer mod at stoppe forbruget

Det vil få store sociale konsekvenser, hvis verdens befolkning køber mindre tøj, advarer Karl-Johan Persson fra H&M.

Danskere strømmer til Sverige for at shoppe

Butikspersonale hinsidan fortæller om horder af danskere i Malmø.

Ben Kingsley-lookalike stjal pelse fra strandvejsbutik

Zalando tester levering samme dag med miljøvenlige elbiler

Nu donerer taskekæde igen millioner til kræftforskning

1

Flere og flere kunder sender varer retur til netbutikker

Antallet af returneringer er i kraftig stigning, og det presser netbutikkerne. Alligevel bliver det mere udbredt med gratis retur til kunderne.

Efter kritik: Victoria's Secret bruger første plus size-model

Victoria's Secret har fået kritik for at bruge ensartede modeller. Men det ser selskabet ud til at ændre på.

Billigere tøj holder de danske forbrugerpriser nede

Priserne i Danmark stiger langsommere end i EU, hvilket giver forbrugerne flere penge mellem hænderne.

Populær japansk kæde åbner i Illum

Kvinder dikterer mænds tøjstil: Hver tredje kunde i herretøjsbutik er kvinde

Matas er højdespringer på popularitetsliste blandt de unge

Rema 1000 er kæden med den bedste "word of mouth"-placering blandt unge mellem 18 og 34.

Lindex åbner med rekordstor succes i Fields

Lindex slog rekord, da modekæden i weekenden åbnede dørene til sin første butik i Danmark. Åbningen blev den største for nogen modebutik i Field's historie.

Sverige har bygget verdens første genbrugsshoppingcenter

Det er vigtigt, at butikkerne ikke ligner klassiske genbrugsbutikker, siger centerchef.

Stærk sommerkollektion har øget salget for H&M

Zalando har stadig fat i de klik-shoppende danskere

Medie: Gummistøvle-dronning har taget ulovlige million-lån

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Søger leverandøre indenfor hjemme og fritids produkter i EU!

Sådan undgår du Dødens Gab

Har du etiketter til årets største shoppingsæson?

Julekalender: Vind chokolade med GS1

Deltag i Nordic Cluster Meet Up 2019.

Black Friday er en af julens store handelsdage, er du klar?

Plej de personlige relationer

Nyt sortiment af projektører og belysning til vægge og facad

Temadag om digital monitorering af store infrastrukturer

Fra stregkode til RFID: Standarder gør rejsen nemmere

Klassisk arbejdslampe i et helt nyt lys

Generationsskifte i EL:CON Bygningsautomatik

Flexleasing eller splitleasing eller?

Nye regler for branddøre og brandskydeporte den 1. november

Hip hurra, vi har fødselsdag 8 år

Klaus har kæmpet – nu modtager han elektrikerfagets medalje

Få styr på dagens omsætning med Billy Regnskabsprogram

Derfor mislykkes mange med håndtering af deres produktinform

Begrænser din infrastruktur din forretningsudvikling?

Mød os på Building Green 2019 i Forum

PALOMAT® Adjustable - stabling/nedstabling at 2 pallestr.

Energioptimering af produktionsbygninger

Hjemmesiden udvikler sig

Kære virksomhed – hvornår har du sidst kigget i spejlet?

Hvad er forskellen på stregkoder og tallene nedenunder?

Send til en kollega

0.311