23948sdkhjf

Modebranchen skal øge eksporten for at holde væksten i live

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ifølge nye tal er det i udlandet, væksten skal hentes, hvis man vil holde trit med rekordåret 2017.

Modebranchen har i løbet af årrække vokset sig til en markant og omfangsrig branche i dansk erhvervsliv.

Læs også: Modeuge vil møde tøjbranchen med krav om bæredygtighed

Væksten har været nogenlunde konstant, og derfor var det heller ingen større overraskelse, at 2017 endte med en rekordomsætning for salget af beklædning på 45 mia. kr., skriver Dansk Mode & Textil i en pressemeddelelse. 

Brancheorganisationen har analyseret branchen forud for Copenhagen Fashion Week, der starter i morgen.

Analysen viser, at hvis branchen skal fortsætte sin vækst, skal det ske via eksport.

Både 2017 og de foreløbige tal for 2018 viser nemlig med al tydelighed, at det er på eksportmarkederne, danske modevirksomheder skal skabe vækst. I første kvartal af 2018 faldt salget af beklædning til de danske modebutikker nemlig 6 pct., mens eksporten steg med 5 pct.

Læs også: Saudi-Arabien afviser at have hacket Amazons Jeff Bezos

- Vi må konstatere, at salget af dansk beklædning til de hjemlige modebutikker endnu en gang har taget et dyk her i starten af 2018. Den udvikling har, trods enkelte år med opblomstring, været meget udtalt i de seneste ti år. Derfor har de danske modevirksomheder over en bred kam prioriteret eksportmarkederne, og den prioritering har båret frugt, fortæller adm. direktør i brancheorganisationen Dansk Mode & Textil, Thomas Klausen.

- Tidligere kunne du godt drive et modebrand udelukkende med salg til danske kunder. Det er utænkeligt i dag. Hvis du vil overleve som modevirksomhed, er der ingen vej uden om eksporten, og du skal have en klar strategi, hvis du vil have succes. Det er i høj grad eksporten, der har været definerende for de modevirksomheder, der har klaret sig godt siden finanskrisen, siger han. 

I 2017 udgjorde eksporten 65 pct. af de danske modevirksomheders samlede tøjsalg. Det svarer til ca. 30 mia. kr.

Skandinavien er ikke længere nok

I løbet af de seneste 10 år er eksporten af beklædning steget 40 pct.

Det er primært på nærmarkederne, de danske modevirksomheder sælger deres varer.

Læs også: Flertallet af forbrugerne vil have lovgivning om bæredygtigt tøj

Især Tyskland har været en drivkraft, og i 2017 aftog tyskerne dansk tøj for 9 mia. kr. Det er 14 pct. højere end året forinden.

Derudover er dansk mode populær i Sverige, Holland, Norge og Storbritannien, som er de resterende på listen over de fem største modemarkeder.

Thomas Klausen ser dog gerne, at dansk mode kommer endnu længere ud i verden.

- Der tegner sig efterhånden et billede af, at det ikke længere er nok at eksportere til Norge og Sverige. Er man som dansk modevirksomhed ikke allerede i gang med eksport uden for Skandinavien, er det ved at være på høje tid. Ellers risikerer man at blive sat af i en branche, hvor konkurrencen er hård og global, siger branchedirektøren.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Modeuge vil møde tøjbranchen med krav om bæredygtighed

1

Bestseller udskyder plan om 320 meter højt byggeri

Projektet kræver løbende grundige overvejelser, siger projektleder om planen om Vesteuropas højeste bygning.

Sportmaster-direktør stopper efter salg: Min opgave er afsluttet

Kendte kvinder udvikler bæredygtige re-designs i samarbejde med Trendsales

Grundlægger af optikerkæden Louis Nielsen er død

Louis Nielsen blev landskendt for optikervirksomheden af samme navn. Han blev 75 år.

Tøjkæde tjener millioner med udgangspunkt i traditionelle dyder

Aaskov Modetøj minder om noget fra Matador. Senest gik kæden ud med 8,3 millioner kroner i overskud.

Nyhedsbrev

App skal give halv milliard forbrugere viden om skadelig kemi

Forbrugere i Europa kan med appen "Tjek Kemien" opbygge vidensbank om varer, der indeholder skadelig kemi.

Falsk medejer i Sport 24 var en fejl

Manden forklarer, at han ikke vidste, hvad et CVR-nummer er.

Flertallet af forbrugerne vil have lovgivning om bæredygtigt tøj

Hver fjerde europæer har reduceret deres tøjkøb af etiske grunde, viser ny undersøgelse.

Efter 11 år med underskud: Butikskæde skifter direktør og lukker butikker

Undertøjskæde skifter direktør og lukker butikker

Overskud falder i dansk modehus

Dansk skofirma taber sag om varemærkeret til Louis Vuitton

Planen virker stadig: Matas vokser 84 procent på onlinehandel

DEAS vinder administration af to nye shoppingcentre

Erfaren lokal optiker tager over hos Nyt Syn Ringsted

Et stort ønske om at blive selvstændig er gået i opfyldelse for John Maglemose.

Brillekæde uddeler briller for millioner til socialt udsatte

Salg af Pandora-smykker i bedring efter reklame-fremstød

Løvens Hule fik skjortesalget til at eksplodere

Årets julesalg giver smykkegigant lys i øjnene

Ny chef skal styrke kommerciel udvikling af shoppingcentre

Sportmaster bliver solgt til selskab fra Singapore

H&M-chefer samlede følsom data på medarbejdere i hemmelig mappe

H&M risikerer bøde på 20 millioner euro.

111 år gammel modebutik angriber B2B-markedet

3

Ulovlig prisaftale koster millionbøde

Pandora rykker et skridt tættere på formandsbytte

1

Salling evakueret på Black Friday

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Besøg TENTE på Stockholm Furniture Fair 2020

Scanlux Packaging åbner nyt kontor i Sverige

Nye varianter af kartoffelmos

Danish IP Fair 2020 København

DABA lancerer ny bagedygtig løsning i genanvendt plast

Oplev den nye IHC® DIN LED dimmer

Louis Nielsen vælger CTcoins kønummer systemer

Deltag i Matchmaking - Nordic EV Summit 2020 i Norge

KUMA fandt en fleksibel løsning

Lad os automatisere din hyldepleje

Pssst … PALOMAT® produktnyhed er på vej

Virksomhed søger producent aftale med skrædder i EU

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Download gratis webinar: PDF-scanning af ordrer og fakturaer

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Svensk virksomhed søger knappe producent.

Klimakampen er rykket ind

Det her bruger din headhunter sin tid på

Frode Laursen støtter bæredygtig transport med standarder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

HOLIDAY WORLD international tourism trade fairs 2020

Samarbejde om innovation med udspring i testfaciliteter

Vil kan hjælp dig med at lave en plan for din næste messedeltagelse!

Send til en kollega

0.146