23948sdkhjf

Store kæder lader lokale tage ordet på Facebook

Tidligere på året oprettede Matas Facebook-sider for alle kædens butikker, og der er store fordele ved at gøre kommunikationen på sociale medier lokal.

Virksomheder som Salling Group, Coop, Matas, Toyota Danmark, Skousen og mange flere er begyndt at kommunikere på en ny måde.

De har rettet blikket lokalt - og taler med lokale stemmer.

For eksempel er Matas begyndt at involvere helt almindelige medarbejdere i markedsføringen til kunderne - for den personlige kontakt er noget, e-handel vil have meget svært ved at erstatte.

Marketingafdelingen samarbejder med butikkerne

Tidligere i år oprettede Matas en facebookside for næsten samtlige af deres butikker.

Men i stedet for at hyre en hær af social media managers, valgte de, som flere andre virksomheder nu har gjort, at mobilisere deres egne passionerede medarbejdere.

Det fortæller virksomheden Post Office Social i en pressemeddelelse. 

Næsten 500 materialister (ca. to pr Facebookside) er blevet udstyret med et værktøj udviklet af Post Office Social, der hjælper dem med at holde aktiviteten oppe på deres Facebookside.

Det er stadig marketingafdelingen, der tegner de store linjer og laver meget af indholdet, som via Post Office-systemet sendes til medarbejderne.

Men i sidste ende er det medarbejderne selv, der står med ansvaret.

Store virksomheder er bange for at give slip

- Kunderne er tilsyneladende tilfredse med den nye kommunikationsvej. På de fleste af siderne er der en fin dialog og aktivitet - og også i 2 butikkerne har man kunne mærke effekten af den øgede kontakt og synlighed i form af flere daglige besøg i butikkerne, siger Peter Bundgaard fra Post Office Social.

Der er dog stadig mange store og mellemstore virksomheder, der er tilbageholdende med at bevæge sig ud på sociale medier - for ikke at tale om at lade medarbejderne få ordet.

- Vi har som forbrugere et forhold til vores brands, men i længere tid har der været noget galt med måden de brands har kommunikeret med - eller rettere til - os på. Nemlig igennem reklamer. Vi bliver som bekendt bombarderet med budskaber hele dagen lang. Vi er nødt til at filtrere, og reklamer er det første der filtreres fra, siger medgrundlægger af Post Office Andreas Füchsel. 

Han mener derfor, at det er vigtigere end nogensinde at være autentisk.

- Det handler om at lave autentisk kommunikation - og lige netop derfor er det en fordel, at medarbejderne ikke er for professionelle - sålænge de er passionerede og har noget relevant på hjerte. Det er vigtigere end nogensinde at være autentisk, siger Peter Bundgaard.

Facebook belønner de lokale med større reach

Facebook, der ellers er kendt for at gøre livet sværere for virksomheder på platformen, meldte i starten af 2018 ud, at de vil give en fordel til lokale aktører.

Det skyldes, at Facebook igennem analyser har kunnet konkluderet at indhold, der har en tilknytning til lokalmiljøet, får en bedre modtagelse hos den helt almindelige bruger.

Data fra Post Office Social viser også, at når en lokal enhed bliver medskabende og medarbejderne optræder på billederne og skriver teksterne, så kan den organiske reach (den gratis eksponering) stige til over 10X - ofte meget mere endda.

Den øgede performance udmønter sig i bedre kunderelationer samt i sidste ende øget trafik eller salg i butikken.

- Man bringer altså medarbejderne i spil og bringer deres indsigter om deres kunder i spil således, at de bliver en form for mikro-influenter via butikkens Facebookside. Alt de skal gøre er at tilpasse det udsendte indhold på den måde de mener passer til deres unikke kontekst, siger Andreas Füchsel

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094