23948sdkhjf

Store kæder lader lokale tage ordet på Facebook

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Tidligere på året oprettede Matas Facebook-sider for alle kædens butikker, og der er store fordele ved at gøre kommunikationen på sociale medier lokal.

Virksomheder som Salling Group, Coop, Matas, Toyota Danmark, Skousen og mange flere er begyndt at kommunikere på en ny måde.

Læs også: Starbucks dropper reklamer på sociale medier

De har rettet blikket lokalt - og taler med lokale stemmer.

For eksempel er Matas begyndt at involvere helt almindelige medarbejdere i markedsføringen til kunderne - for den personlige kontakt er noget, e-handel vil have meget svært ved at erstatte.

Marketingafdelingen samarbejder med butikkerne

Tidligere i år oprettede Matas en facebookside for næsten samtlige af deres butikker.

Men i stedet for at hyre en hær af social media managers, valgte de, som flere andre virksomheder nu har gjort, at mobilisere deres egne passionerede medarbejdere.

Det fortæller virksomheden Post Office Social i en pressemeddelelse. 

Læs også: Coca-Cola stopper reklamer på sociale medier i 30 dage

Næsten 500 materialister (ca. to pr Facebookside) er blevet udstyret med et værktøj udviklet af Post Office Social, der hjælper dem med at holde aktiviteten oppe på deres Facebookside.

Det er stadig marketingafdelingen, der tegner de store linjer og laver meget af indholdet, som via Post Office-systemet sendes til medarbejderne.

Men i sidste ende er det medarbejderne selv, der står med ansvaret.

Store virksomheder er bange for at give slip

- Kunderne er tilsyneladende tilfredse med den nye kommunikationsvej. På de fleste af siderne er der en fin dialog og aktivitet - og også i 2 butikkerne har man kunne mærke effekten af den øgede kontakt og synlighed i form af flere daglige besøg i butikkerne, siger Peter Bundgaard fra Post Office Social.

Der er dog stadig mange store og mellemstore virksomheder, der er tilbageholdende med at bevæge sig ud på sociale medier - for ikke at tale om at lade medarbejderne få ordet.

Læs også: "Ja tak"-tilbud er supermarkedernes nye salgstrick

- Vi har som forbrugere et forhold til vores brands, men i længere tid har der været noget galt med måden de brands har kommunikeret med - eller rettere til - os på. Nemlig igennem reklamer. Vi bliver som bekendt bombarderet med budskaber hele dagen lang. Vi er nødt til at filtrere, og reklamer er det første der filtreres fra, siger medgrundlægger af Post Office Andreas Füchsel. 

Han mener derfor, at det er vigtigere end nogensinde at være autentisk.

- Det handler om at lave autentisk kommunikation - og lige netop derfor er det en fordel, at medarbejderne ikke er for professionelle - sålænge de er passionerede og har noget relevant på hjerte. Det er vigtigere end nogensinde at være autentisk, siger Peter Bundgaard.

Facebook belønner de lokale med større reach

Facebook, der ellers er kendt for at gøre livet sværere for virksomheder på platformen, meldte i starten af 2018 ud, at de vil give en fordel til lokale aktører.

Det skyldes, at Facebook igennem analyser har kunnet konkluderet at indhold, der har en tilknytning til lokalmiljøet, får en bedre modtagelse hos den helt almindelige bruger.

Læs også: Fremtidens butiksansatte skal skabe oplevelser og fortælle om det på sociale medier

Data fra Post Office Social viser også, at når en lokal enhed bliver medskabende og medarbejderne optræder på billederne og skriver teksterne, så kan den organiske reach (den gratis eksponering) stige til over 10X - ofte meget mere endda.

Den øgede performance udmønter sig i bedre kunderelationer samt i sidste ende øget trafik eller salg i butikken.

- Man bringer altså medarbejderne i spil og bringer deres indsigter om deres kunder i spil således, at de bliver en form for mikro-influenter via butikkens Facebookside. Alt de skal gøre er at tilpasse det udsendte indhold på den måde de mener passer til deres unikke kontekst, siger Andreas Füchsel

Hold dig opdateret med RetailNews

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Hurtigtvoksende isenkræmmer åbner igen ny butik

Elektronik- og tøjkøb sender juliforbrug på normalt niveau

Undersøgelse: Respekten for de butiksansatte er steget

Danmarks sødeste kassedame er blevet fyret

H&M-salg dykkede igen i butikkerne

Coop vil bygge ny bydel vest for København til flere milliarder

Nyhedsbrev

13.183 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Salling Group vil åbne flere legetøjsbutikker

Flere Coop-lagre mærker stress og overvågning

Nyt brev til Coops ledelse beskriver “overvågning” og “straf” på koncernens store lager i Odense, efter at kritikken af arbejdsforhold i Aarhus har raset de seneste uger.

Restaurantkæden Grød vil åbne i udlandet

Nyt butik-koncept testes af i Vestjylland

Med få måneders mellemrum har Vestjylland fået to nye butikker, der kan være med til at definere fremtiden for salg af forbrugerelektronik.

Webshop: Sådan overholder du Sveriges nye kreditlov

Sverige har indført nye regler, som gælder alle webshops. Få tre gode råd til at overholde dem.

Fald i danske konkurser kan være stilhed før stormen

Stifter forlader jysk kæmpeprojekt

Nyt fra branchens bestyrelser

Nu virker Nets-betalinger igen efter netværksfejl

Han er Bygmas yngste trælastdirektør

Pålæg og pølser er tilbagekaldt

Fakta-butikker ved grænsen giver momsgevinst videre til kunden. Fleggaard overvejer endnu

Hovedstaden sætter ny rekord i tomme butikker

Kolding Storcenter kæmper med tomme lokaler

Volvo tilbagekalder mere end 14.000 biler i Danmark

Unge tager føringen: Genbrug er blevet prestige

Global transportvirksomhed får bøde for levering af kopimøbler

Møbelkoncern fyrer 45: Frygter ny corona-bølge

Ny lov skal sikre forbrugerne mod farlige produkter

Populær madspildsbutik åbner i Tingbjerg

Chokolade-konkurs med til at skabe massive problemer for Wholi

Starbucks dropper reklamer på sociale medier

Koldskålssalget når nye højder i sommervarmen

Coop laver landsdækkende indsamling til Røde Kors ferielejre

Dansk legetøjsfirma laver store millionoverskud

Lidl, Netto og Bilka er billigst med økologiske kolonialvarer

Thisted oplever mindre boom: 3 nye butikker åbner inden september

Kæmpe Power-butik på vej i Kolding

Fiskevirksomhed tilbagekalder kogte rejer

Danskernes forbrug stiger igen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Gode ideer bliver til succesfulde produkter

Hvad kan detailhandelen lære af Corona perioden?

Fortæl hvordan din virksomhed har oplevet COVID19?

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

Skal din virksomhed pitche til Circular Procurement Congress

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Tag kontrol over din deklaration!

Lageret er fyldt med PALOMATer

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Fokus på sikkerhedsbelysning i Danmark

Tag imod input udefra

Pomati T20 chokoladetempereringsmaskine leveret

Hvor meget BI er der i tilbuddet på en god Bordeaux?

Styrk sikkerheden for salgsordre-krediteringer

Krisenavigation og klimakamp › New Retail Day 20

Har du plads til 10 skraldespande?

K+G Wetter fremviser nyt patent

Webinar om konsignationslager og Dynamics 365 BC

Transportvirksomhed købes i Sverige

GTS Performanceregnskab 2020 er netop udkommet

Sommer og sol ;)

Columbus først med ny Verifone betalingsløsning

Send til en kollega

0.234