23948sdkhjf

Store kæder lader lokale tage ordet på Facebook

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Tidligere på året oprettede Matas Facebook-sider for alle kædens butikker, og der er store fordele ved at gøre kommunikationen på sociale medier lokal.

Virksomheder som Salling Group, Coop, Matas, Toyota Danmark, Skousen og mange flere er begyndt at kommunikere på en ny måde.

Læs også: Fremtidens butiksansatte skal skabe oplevelser og fortælle om det på sociale medier

De har rettet blikket lokalt - og taler med lokale stemmer.

For eksempel er Matas begyndt at involvere helt almindelige medarbejdere i markedsføringen til kunderne - for den personlige kontakt er noget, e-handel vil have meget svært ved at erstatte.

Marketingafdelingen samarbejder med butikkerne

Tidligere i år oprettede Matas en facebookside for næsten samtlige af deres butikker.

Men i stedet for at hyre en hær af social media managers, valgte de, som flere andre virksomheder nu har gjort, at mobilisere deres egne passionerede medarbejdere.

Det fortæller virksomheden Post Office Social i en pressemeddelelse. 

Læs også: Ejer af tøjbutik: 500 kvinders smædekampagne kostede 10 arbejdspladser

Næsten 500 materialister (ca. to pr Facebookside) er blevet udstyret med et værktøj udviklet af Post Office Social, der hjælper dem med at holde aktiviteten oppe på deres Facebookside.

Det er stadig marketingafdelingen, der tegner de store linjer og laver meget af indholdet, som via Post Office-systemet sendes til medarbejderne.

Men i sidste ende er det medarbejderne selv, der står med ansvaret.

Store virksomheder er bange for at give slip

- Kunderne er tilsyneladende tilfredse med den nye kommunikationsvej. På de fleste af siderne er der en fin dialog og aktivitet - og også i 2 butikkerne har man kunne mærke effekten af den øgede kontakt og synlighed i form af flere daglige besøg i butikkerne, siger Peter Bundgaard fra Post Office Social.

Der er dog stadig mange store og mellemstore virksomheder, der er tilbageholdende med at bevæge sig ud på sociale medier - for ikke at tale om at lade medarbejderne få ordet.

Læs også: Danske virksomheder glemmer kunderne på de sociale medier

- Vi har som forbrugere et forhold til vores brands, men i længere tid har der været noget galt med måden de brands har kommunikeret med - eller rettere til - os på. Nemlig igennem reklamer. Vi bliver som bekendt bombarderet med budskaber hele dagen lang. Vi er nødt til at filtrere, og reklamer er det første der filtreres fra, siger medgrundlægger af Post Office Andreas Füchsel. 

Han mener derfor, at det er vigtigere end nogensinde at være autentisk.

- Det handler om at lave autentisk kommunikation - og lige netop derfor er det en fordel, at medarbejderne ikke er for professionelle - sålænge de er passionerede og har noget relevant på hjerte. Det er vigtigere end nogensinde at være autentisk, siger Peter Bundgaard.

Facebook belønner de lokale med større reach

Facebook, der ellers er kendt for at gøre livet sværere for virksomheder på platformen, meldte i starten af 2018 ud, at de vil give en fordel til lokale aktører.

Det skyldes, at Facebook igennem analyser har kunnet konkluderet at indhold, der har en tilknytning til lokalmiljøet, får en bedre modtagelse hos den helt almindelige bruger.

Læs også: Modevirksomhed fik 6000 influencer-ansøgninger på få timer

Data fra Post Office Social viser også, at når en lokal enhed bliver medskabende og medarbejderne optræder på billederne og skriver teksterne, så kan den organiske reach (den gratis eksponering) stige til over 10X - ofte meget mere endda.

Den øgede performance udmønter sig i bedre kunderelationer samt i sidste ende øget trafik eller salg i butikken.

- Man bringer altså medarbejderne i spil og bringer deres indsigter om deres kunder i spil således, at de bliver en form for mikro-influenter via butikkens Facebookside. Alt de skal gøre er at tilpasse det udsendte indhold på den måde de mener passer til deres unikke kontekst, siger Andreas Füchsel

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Pensioneret varehuschef redder små butikker i knibe

67-årige Hans P. Madsen er tidligere Føtex-chef, og nu rådgiver han små bagere og slagtere gratis.

10.000 chokoladekalendere er tilbagekaldt - smager af pap

Aldi dropper plastikposer

Eksporten af økologi falder efter 12 år med fremgang

Lønstrid på Fyn: Planteskole mister stor kunde

Som konsekvens af konflikt sælges hækplanter fra Møllegårdens Planteskole nu ikke længere i Bauhaus.

Hver fjerde retailer ignorerer kundedata, når de vælger produkter

Nyhedsbrev

Stark når nye højder - bundlinjen næsten halveret

Julelys kan være hormonforstyrrende

Forbrugerrådet Tænk har testet en række LED-lyskæder og har fundet hormonforstyrrende ftalater i nogle af dem.

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Halvor har givet norsk rygstød til JKE

Fritz Hansen skifter topchef

PostNord har brug for over 100 millioner til redningsplan

Coop skærper krav til bæredygtig soja

Nu kommer der færre plastikdimser i Flying Tiger

Flying Tiger vil arbejde på at blive mere bæredygtig og bruge mindre plastik.

1

Konkursrekord: Så hårdt rammes detailbranchen

Danske dagligvarebutikker er mere pessimistiske over for julesalget

Øko-direktør: Her er min fremtidsdrøm

Helle Borup Friberg svarer blandt andet på, om økologiske varer er dyre nok.

Cepos: Prishop på cigaretter vil øge uligheden en del

Cheføkonom mener på baggrund af folketingssvar, at øget tobaksafgift vil give lommesmerter i nogle husstande.

Byggecenterkæde i grøn satsning

Anders overtager Tvis i Randers

Ti år efter krisen: Den danske møbelbranche er tilbage i topform

For to milliarder ny produktion til køkkenkæmpe

Black friday splitter danskerne

Hver anden benyttede sig af et black friday-tilbud i år, men mange bryder sig ikke om den store shoppedag.

B&O på trist liste over årets største aktiedyk

Pandora rykker et skridt tættere på formandsbytte

Illegale ansatte: Ny finanslov fordobler bødestraffen

Firmabiler, kasinoer og cigaretter: Finanslov øger afgifter

Butikskæder oplever stort nej tak til plastikposer

1

Salling evakueret på Black Friday

Thisted Bryghus klar til at åbne sit nye bryggeri

Franske politikere vil forbyde black friday for klimaets skyld

EU hiver Danmark i retten i sag om hvid ost med forbudt navn

Webshop dropper Black Friday – støtter i stedet Autismeforeningen

Lego køber fansite for voksne

Starbucks åbner i Odense centrum

Forbrugerne holdt på pengene før black friday

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Producent af emballagemateriale, søger agent!

Leder du efter en PET-producent?

Få tips til at spare tid og penge!

Virksomhed tilbyder hårdt og flydende bitumen.

GTS: Sådan accelererer vi dansk innovation

Læder produktionsvirksomhed søger distrubutør i Norden!

SMV’er om Finanslov: 3 strikes og 1 out

Få din hurtigport klar igen med lamelreparationssæt

Opskriften på succes: Optimalt bæger til Optimel salat

Undgå uheld på læsserampe med automatisk fastholdelsessystem

Og vinderen er...

Kollaborative robotter og Deep Learning viser potentiale

Forhandler søger salgsagent i Norden!

HCS tilbyder investering i miljø- og transportbranchen

Polsk virksomhed tilbyder partner aftale til det maritime.

6 techdrevne måder din fysiske butik kan erobre Black Friday

Selvstendig med revolutionerende kosmetik/hudplejekoncept?

GET READY FOR JAPAN - to ugers træningsprogram i Japan

Nørd eller nysgerrig? Deltag i et af vores IHC-webinarer

Kom godt igang med din næste messestand

NY BROCHURE - effektiv palletering

Skal din hverdag som restaurant ejer være nemmere?

Højteknologisk produktionsløsning forude!

Karrieresparring med en Headhunter kan være guld værd

Danish IP Fair 2020 i københavn

Send til en kollega

0.185