23948sdkhjf

Nu kommer der aldersgrænser på køb af energidrik i Lidl

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Fra søndag den 30. september skal man vise ID ved kassen for at købe energidrikke i Lidl.

Fra søndag d. 30. september skal kunderne vise gyldigt billed-ID for at købe energidrikke i Lidls 115 butikker.

Læs også: Senior-boom: Langt de fleste ældre shopper på nettet

Det er nemlig første dag, hvor Lidls aldersgrænse på 16 år for at købe de koffeinholdige drikke træder i kraft, fortæller kæden i en pressemeddelelse. 

Og hos Lidl har man haft travlt med at forberede de ansatte og med at opdatere informationen rundt omkring i butikkerne:

- Vi har været meget grundige i vores forberedelser, så butikkerne og personalet er parat til, at aldersgrænsen træder i kraft, udtaler CSR-ansvarlig for Lidl, Lærke Skaksen. 

- Vores personale er grundigt informeret om det nye tiltag og bliver mindet om at spørge efter ID, når en energidrik scannes ind ved kassen. Hertil har vi opdateret vores skilte og prismærker i butikken, så kunderne kan se, at aldersgrænsen nu er indført, og at du skal være minimum 16 år for at kunne købe energidrik, fortsætter hun. 

Læs også: Danskerne skruer igen op for antallet af jobskifter

Indførelsen af aldersgrænsen bliver også synlig i Lidls tilbudsaviser, hvor energidrikke markeres med et ”16 års”-logo.

Også på Lidls hjemmeside og på Facebook markeres det nye tiltag med blandt andet en informationsfilm.

Debatten er i gang
Lidl er den første dagligvarekæde i landet, der har indført en aldersgrænse på salget af energidrik.

Det har medført en debat, som er nået helt op til politikerne på Christiansborg. Det er man glade for hos Lidl:

- Salget af energidrikke til børn og unge er steget markant de sidste år, og vi vil som virksomhed være med til at tage et ansvar. Ved at sætte en aldersgrænse på salget har vi taget stilling til emnet, og vi er meget positive overfor den debat, der er afledt af vores tiltag. Unges forbrug af koffeinholdige drikke er et kompleks emne, som skal tages alvorligt af forhandlerne af energidrikkene, men også af politikerne på højeste niveau, siger Lærke Skaksen.

Selvom tilføjelsen af aldersgrænsen sandsynligvis vil få salget af energidrikke til at falde i butikkerne, ser man det kun som en positiv udvikling i Lidl:

Læs også: Lidl rykker ind i nyt park-kvarter

- Det er selvfølgelig usædvanligt, at man som dagligvarekæde gerne ser et fald i salget af en vare, men hvis det betyder, at vi med vores nye initiativ har været med til at mindske unges forbrug af energidrik, så er vi meget tilfredse. Vi vil gerne sætte et godt eksempel for de unge, og i Lidl tror vi på, at det er den rette vej at gå, og vi håber at andre i branchen følger trop, tilføjer indkøbsdirektør for Lidl, Mikko Forsström.

Lidl meddelte tilbage i juni, at de fra den 30. september vil indføre en aldersgrænse på køb af energidrik.

Beslutningen blev taget på baggrund af DTU Fødevareinstituttet og interesseorganisation Hjerteforeningens anbefalinger for børn og unges indtag af koffein.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
1

Rema-direktør: Uværdigt at Coop klager for at trække tiden

1

Så meget betalte Salling Group for Fætter BR

Det har indtil nu været hemmeligt, hvor meget Salling Group skulle give for Fætter BR's lager og brand.

Overfuset af sure kunder: Bageri må sende ekspedienter hjem

For nylig kastede en kunde et rugbrød efter en af Lagkagehusets ekspedienter. Det er ikke den eneste ubehagelige episode, ekspedienterne har måttet stå model til .

Nu kommer det selvkørende supermarked

Amerikansk kæde vil køre minisupermarkeder direkte ud til kunderne i stil med Hjem-Is-bilen.

Så er Ole & Steen klar på Manhattan

Kohberg kæmper stadig på bundlinjen

Nyhedsbrev

1

Butikker sjusker fortsat med håndkøbsmedicin: Sælger gammel medicin

Her er Danmarks bedst omtalte varemærker

Supermarkedskæde holder skansen som Danmarks bedst omtalte varemærke, men der er også nyheder i top 10.

Nu er der snart udsolgt af Fætter BR-butikker

Det har ikke taget lang tid af afhænde stort set alle lejemål fra Fætter BR-kæden.

Lagkagehuset åbner butik nr 100 i New York

Massiv svindel knækker stor britisk bagerkæde

Patisserie Valerie har ikke kunnet få hjælp fra sine banker efter voldsom svindelsag. Dermed er kæden konkurs.

Veganersalg steg 30 procent i Salling Group

Se listen: Her åbner de første nye Netto-butikker i 2019

Gennem hele året vil Netto åbne op imod 70 butikker med helt ny indretning og nyt fokus.

Normal har hyret ny landechef fra Salling Group

Dansk ingredienskoncern er kåret til verdens mest bæredygtige

Supermarked modtager Aarhus Kommunes Handicappris

Madiværksættere får chancen hos Irma

Tidligere Silkeborg-købmand i vredt opgør med Dagrofa

Lægger sag an for syv millioner kroner.

- Det kan vi lære af Big Mac-sagen

1

Coop skifter kødbakkerne ud med genbrugsplast

Rekord: Over 200 bryggerier i Danmark

Supermarked slog salgsrekorder

Coop arbejder på planer for nyindkøbt bygning

Efter brand: Møbelbutik rykker ind i lukket dagligvarebutik

Efter forsinkelse er ny SuperBrugsen åbnet

Lille og slidt Netto vokser sig større

Ombygning: Glæder sig over butikscenters udvikling

Ny varehuschef har fast blik på udviklingen

Butikker sætter gang i byggeriet i Ølgod

Lidl rykker ind i nyt park-kvarter

Dagli’Brugsen har gang i stor investering

Nye planer for Kvickly i Silkeborg

1

Meny-butikker overtages af konkurrent

Sunds har fået ny brugsuddeler

Partypølser tilbagekaldes efter metalfund

Royal Greenland lukker i Aalborg: 46 mister jobbet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gratis rapport til dig: Ny undersøgelse blandt detail- og produktionsvirksomheder

Billy Regnskabsprogram tilbyder automatisk årsregnskab og selvangivelse

Gerflor DLW leverer 25.000 m2 linoleum til nyt psykiatrisk center i DNU

GEPIR – Stregkodernes gratis telefonbog

Pressemeddelelse: AMCS overtager Recy Systems

Forlæng levetiden og sikkerheden på din betalingsterminal - tjek: www.ctcoinshop.dk

Fokus på sourcingstrategi giver endnu flere kundefordele...

NYHED! Prolink Serie 13-0 CTP og Serie 13-34 FLT

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Træt af madspild?

NRF 2019: Nye teknologier i den fysiske butik

3 x hurtigere pallehåndtering = spar tid

Bliv opdateret på det seneste nye om bioplast

NRF 2019: Online tracking i den fysiske butik

Må du genbruge dine stregkoder?

NRF 2019: Customer Experience

Effektiv, sikker og let kontanthåndtering

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Gerflor er officiel sponser for VM I HERREHÅNDBOLD 2019

Årets økologiske lancering

Find vej til danske testfaciliteter

Nyhed: Få de basale bogføringsværktøjer helt gratis med Billy Basic

Hvordan overvinder butikkerne udfordringen med at møde kunderne både offlin...

Strategi for din messe.

Et nyt og spændende år i vente hos PALOMAT®

Send til en kollega

0.271