23948sdkhjf

Surdejsbrød og croissanter giver meterlange køer i hovedstaden

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Indenfor det seneste år er flere mindre "luksusbagerier" skudt op i København.

Det skyder op med små bagerier i hovedstadsområdet, der har rødder i topgastronomien og specialiserer sig indenfor surdejsbrød og croissanter.

Læs også: Håb for lukningstruet tegneseriebutik: Indsamling stikker helt af

Indenfor det sidste år er mindst fire bagerier i den kategori åbnet. Juno, Lille Bakery, Andersen & Maillard og senest Hart Bageri. Alle med forbindelse til michelinrestauranten Noma.

De er hurtigt blevet kendt som bagerierne med de lange køer, der hitter på Instagram.

Man smider i omegnen af 50 kroner for et surdejsbrød. En pris som kunderne gerne lægger for det populære bagværk.

- For det første er det god kvalitet, og så dufter det jo i hele gaden, så man ikke kan lade være med at gå derind, siger Julie Møller til DR P4 København.

Læs også: Digitale indfødte kunder stiller nye krav til butikkerne

Der undrer ikke livsstilsekspert Christine Feldthaus, at de små hippe bagerier bliver populære i hovedstaden.

For de kræver et købestærkt publikum, der er villige til at lægge lidt ekstra for den helt rigtige vare, siger hun til DR P4 København.

- Det er med til at fortælle historien om, hvor kvalitetsbevidst man er. Og hvis man skal have hvid hvede, så skal det den ondelyneme være på den højeste klinge, man kan få det i, siger hun.

Og selvom man kan spotte lange køer foran de nye hippe bagerier, så er der ifølge Feldthaus tale om et nichefænomen.

Læs også: De små butikker har tabt terræn, de mellemstore og store har vundet frem

Det handler ikke bare om at få brød på bordet, men også om "brande" sit forbrug på de sociale medier.

- Så man kan sige: “Se hvor jeg forkæler min familie her søndag morgen med det her lækre brød”. Altså det er jo en stimulans af vores selvopfattelse og egen-branding, siger hun.

Det samme genkender kunderne foran bageriet på Østerbro.

- Det blevet hypet helt vildt, og blevet en “Instagram-bager”, hvor alle de unge smider billeder af deres criossanter på de sociale medier, siger Lars Sørensen, der tilføjer at køen kan være op til 30 meter lang foran butikken i weekenden.

Læs også: Lidl sætter 300 nye produkter på hylderne

Hos brancheorganisationen for Danske Bager- og Konditormestre bliver udviklingen hilst velkommen.

Det kommer nemlig ikke til at ramme de mere traditionelle bagerier negativt, lyder det fra formand, John Jønsson til DR P4 København.

- Det er jo konkurrence, vi bliver dygtigere på. Og når de har fundet vejen til medierne ved at vise faget frem, så smitter det af på hele branchen. Så jeg synes bare, at det er fantastisk, at der er nogle, der tør at være iværksættere, siger han.

Efter nogle år hvor mange traditionelle bagerier måtte dreje nøglen om, er antallet ifølge John Jønsson også her begyndt at stige igen.

Forskellen er bare, at de nye luksusbagerier er bedre til at brande sig selv. Og her kan de traditionelle bagerier lære noget, siger John Jønsson.

- Vi skal lære at fortælle historien bedre. Jeg ved også, at flere af mine egne medlemmer er begyndt at åbne bageriet ind til butikken, så man kan se, hvor brødet bliver bagt, siger han.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Madklubben vil nu også lave måltidskasser

Købmanden i Gudme lancerer app og levering til døren

Nu skal de tabte kunder vindes tilbage.

5

Ekspert: Føtex-reaktion virker helt ude af proportioner

Føtex kommer til at virke som en brutal arbejdsgiver efter fyring, siger ekspert.

Klima ved køledisken: Sociologistuderende skal undersøge danskernes indkøbsvaner

Arla hælder milliarder i danske fabrikker

Safterne stiger på Thisted Bryghus

Tendens fra caféer og restaurationer får nu bryghuset til at kaste sig over andet og mere end øl

Nyhedsbrev

Prisvindende Rema-mand får betroet Rema-opgave

Politiet rykkede ud til masseslagsmål ved Bazar Vest

18-årig ansat fyret for at spise kanelsnegl i Føtex

Irma inviterer København til byens største madfest

Stigende interesse for at møde menneskene bag maden får Irma til at holde messe i Forum for de københavnske forbrugere

Lurpak og sydlandsk ost giver fremgang for Arla

Detailgiganten Walmart øger salg i butikker og på nettet

Forskere udvikler nyt våben der kan afsløre kopivarer

Forskere fra Københavns Universitet har opfundet et kemisk fingeraftryk, der kan afsløre en kopivare.

Så meget betyder Michelinstjernerne for producenter

BR's nye chef vil begejstre med oplevelser

Legetøjskæden BR har fundet sin nye chef. Første opgave bliver at sætte de gode oplevelser i centrum og genskabe legetøjets magi, fortæller Salling Group

Vestfyen siger farvel til direktør

Tyske Lidl vil åbne over 100 nye butikker i Danmark

Over de næste år vil den tyske supermarkedskæde Lidl næste fordoble antallet af butikker i Danmark.

Mange udskiftninger i ledelsen gør efterforskning af Top-Toy vanskelig

Top-Toys konkurs er under kulegravning, men en hæsblæsende udskiftning i toppen vanskeliggør forløbet.

Frellsen tilbage på det sjove chokoladespor

Både Flammen og Ilden scorer millioner på grillbuffeter

Matas slår to butikker sammen i Fredericia

Ny Matas rykker ind i Fætters BR's gamle lokaler.

Ny, dansk mad-app vil indtage Norden

I Canada giver de bøder for fejl

Ekspert argumenterer for, at kæderne skal indføre en bødeordning ved prisfejl.

1

Netto-chef fyret: Gav storkunde særbehandling

Flere drikker Coca-Cola: Overskuddet stryger i vejret

Fastfoodkæde dømt for diskrimination

S ved stadig ikke hvad en pakke cigaretter skal koste

Dyrere øl sender Heinekens salg i vejret

Coop glad for emballage-stramning

Barbie-dukker sikrer Legokonkurrent bedre regnskab end ventet

Stort flertal af danskerne vil hæve cigaretpris til 60 kroner

Håndværkere gjorde historisk fund under gulv i bryghus

Netto åbner butik i Sæby

Interflora giver halv million til ensomme danskere

Tenax tilbagekalder sild

Skal spare 350 millioner: Danish Crown skærer 400 stillinger

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Oste Sommelier

NYHED I KALU: Økologisk Ellevang-gris

CO2 neutralt website

Velkommen til vores køberdatabase "Søgeagenten"

Intelligent sous vide-udstyr giver mere sikre fødevarer

RollDolly fra DT Rullecontainer

Status på dag 1 på LogiMAT: FANTASTISK

Twister - den farverige spot

Selvhjælp til din GS1-faktura?

Sous vide produktion med integreret sikkerhedsberegner

Pop-Up væg (tekstil)

Extramultus - elastiske bånd til fødevareindustrien

Kø nummersystem hos Bruun Rasmussen Auktioner

SSI Schäfer leverer automationsløsning til PostNord og Stadium

Tak til alle som besøgte os på vores stand på Stockholm furniture fair 2019

Mød PALOMAT® på LogiMAT 2019

Flemming fejrer 25 år som »Brandmand« i EL:CON

Danish IP Fair 2019 - The Next Big Thing

Konkurrence for studerende: Hvad er din vildeste idé til fremtidens grønne smart-cities?

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opdateret facadebelysning

For mindre end kr. 25 om dagen opnås højere indtjening og besparelse af CIT...

Michael er udlært elektriker hos EL:CON – og ser frem mod nye projekter

Jakob er lærling hos EL:CON i Viborg – og fortsætter som udlært elektriker ...

Overskudsvarme fra køleanlæg bruges som fjernvarme

Send til en kollega

0.168