23948sdkhjf

- Mejeriprodukter indeholder mælk – hvor svært kan det være?”

Mejerifolk forklarer, hvorfor Naturli' Foods blev anmeldt for Mandel Caffé Latte
- Det virker ærligt talt en smule forvirrende, når planteprodukter markedsføres, som om de har noget med mejeriprodukter at gøre. Det har de ikke. Der er en stor forskel, og i virkeligheden er det ganske simpelt: Mejeriprodukter indeholder mælk, det gør planteprodukter ikke – hvor svært kan det være?

Det konstaterer administrerende direktør Poul J. Pedersen fra Thise Mejeri i en kommentar til Naturli' Foods tilbagetrækning af produktet Mandel Caffé Latte, som omtalt af Food Supply i går. Tilbagetrækningen kommer i forlængelse af, at Mejeriforeningen har klaget til Fødevarestyrelsen over "vildledende markedsføring" af produktet.

- Ikke et ondt ord om produkterne. Jeg synes, at det er fremragende med nytænkning, og alle i fødevarebranchen har gavn af innovation og konkurrence. Men når planteprodukterne skal navngives, er det småt med de gode ideer. Her vælger man i stedet at hapse lidt hist og pist fra mejerihylden, og her synes jeg nok, at producenterne kunne stramme sig lidt an og finde på noget selv. Noget originalt. Jeg tror faktisk godt, at de kan, de virker som nogle kreative folk, siger Poul J. Pedersen.

Klarhed i køledisken
I Mejeriforeningen nøjes man ikke med at opfordre producenterne af plantedrikke til større opfindsomhed. Her har man som nævnt valgt at klage til Fødevarestyrelsen over markedsføringen af Mandel Caffé Latte fra Naturli’ Foods.

- Det kan måske virke en smule drastisk at klage over navngivningen af nogle fødevarer. Men der er mening med galskaben. For os handler det om at skabe klarhed i køledisken. Der findes nogle regler for anvendelsen af forskellige betegnelser for fødevarer, som skal sikre fair konkurrence, høj produktkvalitet og at forbrugerne kan se, hvad der er hvad, siger Mejeriforeningens direktør, Jørgen Hald Christensen.

- Det gælder også mejeriprodukter, som skal indeholde mælk fra køer, geder, får eller andre pattedyr for at kunne kalde sig ost, yoghurt, smør, mælk og hvad vi ellers opererer med af navne i vores verden.

- Caffé Latte betyder kaffe med mælk, og derfor kan man med rette forvente, at der er mælk i produktet. Men da det ikke indeholder blot en enkelt dråbe mælk, er der for os at se tale om vildledende markedsføring, tilføjer han.

- Det virker besynderligt
Merete Myrup, der er ernæringschef for mejeriområdet i Landbrug & Fødevarer, har i årtier beskæftiget sig med mælkens sundhedsmæssige egenskaber.

- Mælk er en helt unik fødevare, som er skabt til at sikre dyr og menneskers overlevelse. I mælken er proteiner, vitaminer og mineraler sammensat på den mest optimale måde fra naturens side i én enkelt råvare. Det er faktisk ret enestående, og derfor kan man godt forstå, at producenter fra andre brancher forsøger at låne lidt af mælkens gode image. Men det giver ikke mening at sidestille mælk og plantedrikke. Det er to vidt forskellige typer fødevarer, siger hun.

Ligesom direktøren for Thise Mejeri undrer hun sig over den måde, som producenterne markedsfører de nye plantedrikke på.

- På den ene side forsøger de at efterligne mælk og mejeriprodukter i en grad, så det ind imellem kan være svært at kende forskel. På anden side tager de afstand fra de rigtige mejeriprodukter ved at skrive "Dairy free" og den slags på emballagen. Det virker besynderligt. Men måske handler det om, at det er nemmere at låne fra mælkens gode image end at opbygge sin helt egen produktkategori, formoder Merete Myrup.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078