23948sdkhjf

Pædofilimistanke får annoncører til at trække sig fra YouTube

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Spies Rejser, YouSee og Coop afbryder samarbejde med YouTube efter mistanke om pædofiles misbrug af tjenesten.

Flere danske virksomheder - Spies Rejser, TDC Group og Coop - har valgt at sætte deres annoncering på videotjenesten YouTube på pause.

Læs også: Verdenskendt kunstner hiver dansk bilforhandler i retten

Det sker, efter at YouTube er kommet under anklage for at kunne misbruges af pædofile netværk.

- Det viser sig, at der er en stor mistanke om, at der kører nogle film, som er populære i pædofile kredse, hvor vores annoncer popper op ved siden af. Det ønsker vi ikke, siger Lisbeth Nedergaard, som er kommunikationschef i Spies Rejser.

Hun erkender, at selskabet indtil videre ikke har dokumentation for pædofiles misbrug af videotjenesten.

- Indtil videre baserer det sig på en stærk mistanke, men vi ved ikke til bunds, hvad det handler om. Indtil vi er klar over, hvad der er i det, så stopper vi annonceringen, siger Lisbeth Nedergaard.

Læs også: YouTube lukker for kommentarer til videoer med børn

Forudsætningen for, at Spies igen vender tilbage som annoncør, er ifølge kommunikationschefen, at der "kommer klarhed over, at det ikke vil gentage sig".

Også TDC Group, der blandt andet står bag selskabet YouSee, har som følge af sagen indstillet annonceringen.

- Vi er i dialog med Google (der ejer YouTube, red.), og jeg ved, at de arbejder på højtryk for at løse dette alvorlige problem. Indtil vi ved mere om sagen og kan være sikre på, at vores indhold ikke linkes til pædofile netværk, fastholder vi dog pausen i vores YouTube-annoncering, siger marketingdirektør Mikkel Lind, TDC Group, i en skriftlig kommentar.

Alle detailkæder i Coop trækker ligeledes deres annoncer fra YouTube, indtil de kan få en garanti for, at de ikke optræder i videoer af den beskrevne karakter. Det oplyser kommunikationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen.

Læs også: Saxo.coms brug af ”forlagets pris” var vildledende markedsføring

Det er mistanken om, at videoer med mindreårige i stor stil deles i pædofile kredse, der har fået danske og udenlandske annoncører til at sætte annonceringen i bero.

Internationale selskaber som McDonald's, Nestlé og Epic Games, der står bag spillet Fortnite, har ifølge Politiken også valgt at droppe samarbejdet med YouTube.

Reaktionen kommer, efter at youtuberen Matt Watson i en video har påpeget, hvordan brugere i videoernes kommentarfelt deler kontaktinformationer og links til børneporno.

Derudover efterlader brugerne kommentarer om, hvornår i videoerne de mindreårige optræder i bestemte stillinger.

/ritzau/

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Forbrugerombudsmand anmelder e-cigaretfirma til politiet

Ilva og Idemøbler i bunkebryllup

Indehaver gennem 15 år sælger sin forretning

Udrensning i B&O’s butiksnetværk

B&O's overskud tager stort dyk efter svært år

Det seneste år har været skuffende for Bang & Olufsen, der må se overskuddet falde 77 procent

Cykeliværksættere sprinter sig til kometvækst og ny investor

Kapitalindsprøjtningen skal sikre flere unikke cykelprodukter fra professionelle hold.

Nyhedsbrev

Danskerne køber mere brugt: Her er de populære varer

Forbrugerombudsmand: Power skal betale spam-bøde

Dansk sommerhede blæser gang i ventilator-salget

Endnu et trecifret millionminus

Cirka tre procent af nye biler er el- eller pluginhybridbiler

Power åbner i Esbjerg

HiFi Klubben vil charmere kunderne med unik sanseoplevelse

Studier viser, at smagen af mad ændrer sig i forhold til musikken.

Power på jagt efter 50 nye medarbejdere i Aalborg

Louis Poulsen sparker til væksten

Den ikoniske belysningsproducent kan fejre sit 145. år med fremgang på alle fronter

Bang & Olufsen nedjusterer for tredje gang på et halvt år

Bang & Olufsen forventer, at salget det seneste år er faldet med 13-14 procent. Det knirker særligt i Europa.

Bang & Olufsen får tæsk på børsen efter ny nedjustering

Ny storaktionær i B&O

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gratis GS1 online basiskursus

Gratis online lynkursus: Få GS1-128 pallelabels der virker

Hjalte er udlært elektriker hos EL:CON

Skal du på sommerferie i udlandet?

Bor I i et sølvbryllupskvarter?

VINDenergi i rivende vækst

D 14. udgave af EU-China Business and Technology Cooperation Fair i Chengdu og Qingdao

Har du overvejet en SUV som firmabil?

PALOMAT® sidder klar hele ferien

Ny udgivelse: Performanceregnskab for GTS-net 2019 

Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Tid til ny firmabil?

Pressemeddelelse: Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Jonna Jensen fejrer 25 års jubilæum hos EL:CON

De nominerede butiks- og varehuschefer er nu fundet.

Omlastestation sparer kommune for ca. 1 mio. kroner årligt

Ole Gregers Jensen fejrer 25 års jubilæum hos EL:CON

Forhandlere søges!

Elastiske fødevaregodkendte PU remme fra Forbo Siegling

Bip-bip Hurra: GS1-stregkoden har fødselsdag

Plastbøtte til mikrobølgeovn kan mindske madspild

Danskerne aner ikke, at de kan få tilskud til at energioptimere boligen

Uge 26 og 27 har vi solstik ☀️

Min Købmand på Godthåbsvej løfter salget med 65%

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger :)

Send til en kollega

0.175