23948sdkhjf

Danske virksomheder glemmer kunderne på de sociale medier

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ekspert opfordrer til at skrue ned for salgsindsatsen og op for kundedialogen.

En ny europæisk undersøgelse fra Eurostat og Danmarks Statistik tegner et klart billede af, hvorfor danske virksomheder er på de sociale medier. Det handler først og fremmest om at pleje virksomhedens image og markedsføre dens produkter.

Læs også: Fremtidens butiksansatte skal skabe oplevelser og fortælle om det på sociale medier

Faktisk prioriterer dansk erhvervsliv disse aktiviteter på de sociale medier højere end alle andre skandinaviske lande og femtehøjest blandt alle virksomheder fra undersøgelsens 34 europæiske lande.

Til gengæld går dansk erhvervsliv noget mindre op i dialogen med kunderne på de sociale medier.

Her høster virksomhederne en 15. plads for deres prioritering af at besvare kundehenvendelser og opsøge ny viden fra kunderne. Og en 26. plads for, hvor vigtigt, de mener, det er at involvere kunderne i udviklingen af nye produkter og services over de sociale medier.

I begge tilfælde ligger Danmark langt bagefter vores skandinaviske nabolande.

Læs også: Ejer af tøjbutik: 500 kvinders smædekampagne kostede 10 arbejdspladser

Tid til et serviceeftersyn
SoMe-ekspert Jannie Bolet fra det digitale bureau Outsource.dk er overrasket over Danmarks placering. Hun råder virksomhederne til at finde en balance mellem salgsfremmende tiltag og dialog med kunderne. 

– Vi har haft nogle stærke vækstår, så det er naturligt, der er et stort fokus på salg. Men det må aldrig kamme over. Noget kunne tyde på, at det er på tide med et serviceeftersyn, siger Jannie Bolet i en pressemeddelelse.  

– Sociale medier som Facebook er en guldgrube for virksomheder, der ønsker at lave vedkommende annoncering. Men i virkeligheden knytter man sine kunder tættere til sig, hvis man ikke kun signalerer køb, køb, køb, men også går i dialog med dem om, hvad de for eksempel ser af mangler ved ens produkt.

Uvurderlig viden
En af de danske virksomheder, der går mod strømmen, er Bite App, der kom til verden for halvandet år siden. Bite App er en deleøkonomisk platform, hvor brugerne gennem en app kan dele eller sælge den nylavede mad, de ikke selv kan spise.

Læs også: Modevirksomhed fik 6000 influencer-ansøgninger på få timer

Virksomheden har samlet al kommunikation med brugerne på Facebook, og det har givet dem adgang til værdifuld viden.

– Vi gør alt, hvad vi kan for at involvere vores brugere i udviklingsdelen. Det er trods alt dem, der skal bruge vores produkt, og samtidig får vi adgang til uvurderlig viden gennem deres holdninger. På Facebook har vi for eksempel en gruppe, hvor vi kommunikerer med vores beta-testere. Vi har også planer om at lave en offentlig tilgængelig oversigt over de nye funktioner, vi arbejder på, og med info om, hvornår man kan forvente, at de bliver lanceret, siger Jonas Cortnum, Partner og designer, Launch It & Bite App

Undersøgelsen er foretaget blandt virksomheder med mindst 10 medarbejdere. Bag den står Eurostat, der er EU’s officielle statistikkontor.

De danske tal er indsamlet og behandlet af Danmarks Statistik og omfatter 3.954 virksomheders besvarelse.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Holstebro: To Matas-butikker bliver slået sammen

Kæmpe koncerner sværger plast-ed

Konkurs afværget – 50 arbejdspladser reddet

Fuld mand smed stor sten efter Netto-vagt

Mandag formiddag gik fuld 32-årig mand amok uden for Netto-butik i Odense.

Øl, honning, marmelade og gin: Producenter elsker adgang til specifikt logo

Tag med et kig ind i fremtiden: Sådan skal vi spise

Nyhedsbrev

De fleste virksomheder fejler i skatteregler

Danmarks konkurrenceevne fastholder plads i global top-ti

Silvans vending koster dyrt – låner tocifret millionbeløb

Ilva-butik tilbage på oprindelige hænder

Stor handelsgade bliver ensrettet: Nu trækker de handlende i protesttøjet

SodaStream vil spare miljøet for 67 milliarder plastikflasker

Efter år med en kæp i hjulet: Bøf-chef vil vende minus til plus

Dagli'Brugsen lukker i Visby

Slidte kølere og frysere gjorde udslaget, og nu lukker butikken.

Pusher dømt for at vise falske lønsedler til bilforhandler

Endelig lykkes det: Rema 1000 åbner i Helsinge til marts

1

Mand stjal nødder i Netto

Han skal styre BoConcept for en stund

Mille Food fyrer ledelsen

3

Små kiosker vil dø, hvis ny tobakslov bliver gennemført

Nærbutikkernes Landsforening advarer: For nogle småbutikker udgør tobak op mod halvdelen af omsætningen.

Carlsbergs papirflaske har et indre af plast

Irland og Belgien giver Jysk pladsmangel i Uldum

Efter kritik: Victoria's Secret bruger første plus size-model

Victoria's Secret har fået kritik for at bruge ensartede modeller. Men det ser selskabet ud til at ændre på.

Næsten halvdelen af kunderne køber alt deres Nutella i Tyskland

Det handler ikke kun om prisen, lyder det fra analysefirma.

Dansk ingrediensgigant vokser - men ser mørke skyer på himlen

En stribe af butikker lukker i gågade

Svaneke Is' regnskab smelter ned

Hammeren er faldet: Lidl brød markedsføringsloven

Netto åbner butik i Sønderborg

Næste Playstation-konsol lanceres op til julen 2020

Carlsberg får ny kommerciel direktør

Landsret stadfæstede dom for apoteks-underslæb

Flere og flere seniorer springer ud som iværksættere

Analytiker: Det er et meget svært job at være B&O-direktør

Irma-kunder samles til samtale om klimaet

Naturli’ viser verden nyudviklet ærteprotein

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

Den industrielle kontor pendel

Spar mange penge på CTcoin bonruller

Gaveindpakning: 3 gode råd kædekontoret bør overveje

Se videoen og se hvordan du nemt undgår tyveri

UDSALG: PALOMAT® 5 til stabling og nedstabling af 1-5 paller

BRUG FOR AT BLIVE VÆRDSAT? - bliv kunde hos os

Tre ting du skal overveje, når du skifter til solceller

Emballagekatalog til julen 2019 – den bæredygtige jul

BRØNDSHOLM´S EFTERÅR/VINTER brochure for 2019 er på gaden

Gerflor Acoustic Plus 19 dB. Forbedret produkt - større fleksibilitet

Synlighed - Synlighed - Synlighed

Bedside-scanning kræver kulturændring

Oprydningssalg. Gadeskilte med stor rabat.

Danish Retail Award 2019

(Plast)affald i havet – de rigtige løsninger er det vigtigste

Oprydningssalg - skiltepylon til under halv pris

Hvor stor en nøgle giver du din medarbejder den første dag?

Er din vognpark fremtidssikret?

Se videoen og kig indenfor i fremtidens butik

3 tips til miljørigtig emballage uden meromkostninger

Flemming har arbejdet 25 år med termografi

Oplev PALOMAT® på Hi messen i Herning

Dit unikke produkt fortjener en unik etiket

Renseprodukter til betalingskort terminaler, POS, PC, ATM og meget mere

Send til en kollega

0.235