23948sdkhjf

Danske virksomheder glemmer kunderne på de sociale medier

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ekspert opfordrer til at skrue ned for salgsindsatsen og op for kundedialogen.

En ny europæisk undersøgelse fra Eurostat og Danmarks Statistik tegner et klart billede af, hvorfor danske virksomheder er på de sociale medier. Det handler først og fremmest om at pleje virksomhedens image og markedsføre dens produkter.

Læs også: "Ja tak"-tilbud er supermarkedernes nye salgstrick

Faktisk prioriterer dansk erhvervsliv disse aktiviteter på de sociale medier højere end alle andre skandinaviske lande og femtehøjest blandt alle virksomheder fra undersøgelsens 34 europæiske lande.

Til gengæld går dansk erhvervsliv noget mindre op i dialogen med kunderne på de sociale medier.

Her høster virksomhederne en 15. plads for deres prioritering af at besvare kundehenvendelser og opsøge ny viden fra kunderne. Og en 26. plads for, hvor vigtigt, de mener, det er at involvere kunderne i udviklingen af nye produkter og services over de sociale medier.

I begge tilfælde ligger Danmark langt bagefter vores skandinaviske nabolande.

Læs også: Fremtidens butiksansatte skal skabe oplevelser og fortælle om det på sociale medier

Tid til et serviceeftersyn
SoMe-ekspert Jannie Bolet fra det digitale bureau Outsource.dk er overrasket over Danmarks placering. Hun råder virksomhederne til at finde en balance mellem salgsfremmende tiltag og dialog med kunderne. 

– Vi har haft nogle stærke vækstår, så det er naturligt, der er et stort fokus på salg. Men det må aldrig kamme over. Noget kunne tyde på, at det er på tide med et serviceeftersyn, siger Jannie Bolet i en pressemeddelelse.  

– Sociale medier som Facebook er en guldgrube for virksomheder, der ønsker at lave vedkommende annoncering. Men i virkeligheden knytter man sine kunder tættere til sig, hvis man ikke kun signalerer køb, køb, køb, men også går i dialog med dem om, hvad de for eksempel ser af mangler ved ens produkt.

Uvurderlig viden
En af de danske virksomheder, der går mod strømmen, er Bite App, der kom til verden for halvandet år siden. Bite App er en deleøkonomisk platform, hvor brugerne gennem en app kan dele eller sælge den nylavede mad, de ikke selv kan spise.

Læs også: Ejer af tøjbutik: 500 kvinders smædekampagne kostede 10 arbejdspladser

Virksomheden har samlet al kommunikation med brugerne på Facebook, og det har givet dem adgang til værdifuld viden.

– Vi gør alt, hvad vi kan for at involvere vores brugere i udviklingsdelen. Det er trods alt dem, der skal bruge vores produkt, og samtidig får vi adgang til uvurderlig viden gennem deres holdninger. På Facebook har vi for eksempel en gruppe, hvor vi kommunikerer med vores beta-testere. Vi har også planer om at lave en offentlig tilgængelig oversigt over de nye funktioner, vi arbejder på, og med info om, hvornår man kan forvente, at de bliver lanceret, siger Jonas Cortnum, Partner og designer, Launch It & Bite App

Undersøgelsen er foretaget blandt virksomheder med mindst 10 medarbejdere. Bag den står Eurostat, der er EU’s officielle statistikkontor.

De danske tal er indsamlet og behandlet af Danmarks Statistik og omfatter 3.954 virksomheders besvarelse.

Hold dig opdateret med RetailNews

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Om en uge er det forbudt at sælge lattergas til personer under 18 år

Nyt om navne: FDB Møbler henter international salgschef

Wendelbo åbner nyt showroom

Kyllingewraps er kaldt tilbage

1

Momsen sat ned i Tyskland - grænsehandlen kan blive billigere

Nyt fra branchens bestyrelser

Nyhedsbrev

13.123 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Amazon udvider sin flåde af fragtfly til hjemmeleveringer

E-handelsvirksomheden Amazon lejer et dusin fragtfly for at kunne håndtere en stigning i onlinehandel.

Easis har sat voldsomt fut under nyhederne

1

Kontroversiel gågadeplan tager form i Esbjerg

Dansk vækstkomet udfordrer Amazon

Lars Larsen-selskaber sender kompensationskroner retur

B&O-aktionærer godkender plan: Vil hente 400 millioner kroner

Orkla har købt Havrefras

Elektronikkæders salg er eksploderet

Coronakrisen har skubbet udviklingen to år frem, vurderer direktøren for FDIH.

Unge og gamle handler lokalt af forskellige grunde

95 H&M-butikker lukket midlertidigt på grund af uroligheder i USA

Stryhns styrer stadig mod milliarden

30 nye medarbejdere til BilkaToGo i Hundige

1

Lønkompensation året ud vil koste milliarder

Trends & Traditions lancerer virtuel erstatning

B&O's bestyrelsesformand afgået ved døden

Bettina og Jan overtager Kvik i Rønne

Modegigants kreditorer sluger milliontab og redder Tøjeksperten

Madmarkeds omsætning brager frem

Nedlukning i april har givet største ledighed i syv år

Salling Group udskyder storcenter på grund af corona

Føtex får ny direktør med international erfaring

Regeringen vil lade delvis lønhjælp fortsætte til august

Dan Duck trækker Fødevarestyrelsen i retten - kræver "tocifret millionbeløb"

Matas ændrer strategifokus efter stærkt coronasalg på nettet

Mand stukket adskillige gange med kniv i 7-Eleven

Nye tal: Færre coronakonkurser i Jylland end i København

Mindre pillepakninger er en succes i indsatsen mod selvmord

Fiskefabrik genåbner efter corona-lukning

Ledigheden er steget med 48.000 under coronakrisen

Stor biografkæde genåbner med tomme sæder mellem gæsterne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Håndspritstander incl håndsprit - Godt pakketilbud

Mere genanvendelse er ikke helt sort

GTS-institutternes teknologiske infrastruktur

Serie af webinarer målrettet life science sektoren

Små handlende får en ekstra hånd

Håndspritstander incl håndsprit - se her ;)

COVID-19: Standarder er essentielle for værnemiddel-logistik

Stender Entreprise bygger ungdomsboliger i Slagelse

Nem frokostordning

3D-print faciliteter baner vejen for grønnere fremstilling

Når der ikke må gå fisk i maskineriet

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Unboxing – Er din indpakning værd at pakke ud?

Tal med medarbejderne om den nye hverdag

6 myter om lagerautomatisering

Spar 90% CO2 på dine transporter

Bannere i god kvalitet til en god pris

Butikker skal tage imod kontanter - også under Corona krisen

Skal du udveksle EDI med en eller flere detailkæder?

Miljørigtig emballage - nøglen til din e-handelssucces

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

Messekit med spritstander U/B

Danmarks eneste producent af RC4-certificeret sikring

10 År SolutionWeb - Tak!

Med fokus på accessoires

Send til en kollega

0.172