23948sdkhjf

Danske virksomheder glemmer kunderne på de sociale medier

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ekspert opfordrer til at skrue ned for salgsindsatsen og op for kundedialogen.

En ny europæisk undersøgelse fra Eurostat og Danmarks Statistik tegner et klart billede af, hvorfor danske virksomheder er på de sociale medier. Det handler først og fremmest om at pleje virksomhedens image og markedsføre dens produkter.

Læs også: "Ja tak"-tilbud er supermarkedernes nye salgstrick

Faktisk prioriterer dansk erhvervsliv disse aktiviteter på de sociale medier højere end alle andre skandinaviske lande og femtehøjest blandt alle virksomheder fra undersøgelsens 34 europæiske lande.

Til gengæld går dansk erhvervsliv noget mindre op i dialogen med kunderne på de sociale medier.

Her høster virksomhederne en 15. plads for deres prioritering af at besvare kundehenvendelser og opsøge ny viden fra kunderne. Og en 26. plads for, hvor vigtigt, de mener, det er at involvere kunderne i udviklingen af nye produkter og services over de sociale medier.

I begge tilfælde ligger Danmark langt bagefter vores skandinaviske nabolande.

Læs også: Fremtidens butiksansatte skal skabe oplevelser og fortælle om det på sociale medier

Tid til et serviceeftersyn
SoMe-ekspert Jannie Bolet fra det digitale bureau Outsource.dk er overrasket over Danmarks placering. Hun råder virksomhederne til at finde en balance mellem salgsfremmende tiltag og dialog med kunderne. 

– Vi har haft nogle stærke vækstår, så det er naturligt, der er et stort fokus på salg. Men det må aldrig kamme over. Noget kunne tyde på, at det er på tide med et serviceeftersyn, siger Jannie Bolet i en pressemeddelelse.  

– Sociale medier som Facebook er en guldgrube for virksomheder, der ønsker at lave vedkommende annoncering. Men i virkeligheden knytter man sine kunder tættere til sig, hvis man ikke kun signalerer køb, køb, køb, men også går i dialog med dem om, hvad de for eksempel ser af mangler ved ens produkt.

Uvurderlig viden
En af de danske virksomheder, der går mod strømmen, er Bite App, der kom til verden for halvandet år siden. Bite App er en deleøkonomisk platform, hvor brugerne gennem en app kan dele eller sælge den nylavede mad, de ikke selv kan spise.

Læs også: Ejer af tøjbutik: 500 kvinders smædekampagne kostede 10 arbejdspladser

Virksomheden har samlet al kommunikation med brugerne på Facebook, og det har givet dem adgang til værdifuld viden.

– Vi gør alt, hvad vi kan for at involvere vores brugere i udviklingsdelen. Det er trods alt dem, der skal bruge vores produkt, og samtidig får vi adgang til uvurderlig viden gennem deres holdninger. På Facebook har vi for eksempel en gruppe, hvor vi kommunikerer med vores beta-testere. Vi har også planer om at lave en offentlig tilgængelig oversigt over de nye funktioner, vi arbejder på, og med info om, hvornår man kan forvente, at de bliver lanceret, siger Jonas Cortnum, Partner og designer, Launch It & Bite App

Undersøgelsen er foretaget blandt virksomheder med mindst 10 medarbejdere. Bag den står Eurostat, der er EU’s officielle statistikkontor.

De danske tal er indsamlet og behandlet af Danmarks Statistik og omfatter 3.954 virksomheders besvarelse.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Trods fine resultater: Butik lukker på grund af truslen fra nethandel

Nye luksusvarer med vilde priser indtager hylderne i supermarkederne

- Tro mig: Der er salg i det her, siger ekspert.

Forladt butikscenter er nu fyldt igen

- Vi har fået virksomheder ind, som ikke er afhængige af nethandel og konjunkturer, forklarer ejer.

Kæmpe bolighus åbner i Aalborg

Suvit: Vi vokser måske lige hurtigt nok

B&O sender de første produkter på gaden efter krise-regnskab

Nyhedsbrev

Multiforms nye direktør skal ”forløse potentialet”

Danish Crown stikker helt af fra konkurrenterne

Opgør på tankstation i Horsens ender med knivstik

Madrevolution og pandaer sikrede København Zoo rekordår

Omsætningen fra mad og drikkevarer i København Zoo er fordoblet i 2019, hvilket er medvirkende til rekordår.

Salget af vegetarisk måltidskasse tredoblet hos Nemlig.com

Tøjkæde tjener millioner med udgangspunkt i traditionelle dyder

Aaskov Modetøj minder om noget fra Matador. Senest gik kæden ud med 8,3 millioner kroner i overskud.

Coop afslører Kvickly-planer i Nyborg

"Ja tak"-tilbud er supermarkedernes nye salgstrick

Nogle butikker tjener millioner på kundernes impulskøb på sociale medier.

Mandalay har slået rødder i det jyske

Andefejl: Fødevarestyrelsen lægger sig fladt ned

Nyt fra bestyrelser og direktioner

180 danskere syge efter at have spist franske østers

Mange danskere og andre europæere har været ramt af maveonde efter at have spist østers fra Frankrig.

Her er "Danmarks bedste bøfsandwich"

Manglende tillid: Forbrugere dropper deres yndlingsbrands

Forbrugere vægter værdier og bæredygtighed over pris og bekvemmelighed, viser ny undersøgelse.

Ikonisk Aalborg-restaurant lukker efter dødsfald

Stark gør klar til at flytte ind hos Silvan

Bauhaus klar til at indtage Slagelse

App skal give halv milliard forbrugere viden om skadelig kemi

Forbrugere i Europa kan med appen "Tjek Kemien" opbygge vidensbank om varer, der indeholder skadelig kemi.

Selskabet bag Ota Solgryn og Havre Fras fusionerer

Nyt krav: Én slags oplader til alle mobiler

Bilsalget sætter rekord: Større biler og SUV'er trækker op

Regeringen lover forslag om delvis pesticidforbud

Flysag kan ramme danske småkager hårdt

Økonomisk opsving er med til at give færre dårlige betalere

Dagrofa-direktør: - Vi har en unik position

DI-ros til regeringens vækstplan for handel og logistik

Flere folk på arbejdsmarkedet: Ledigheden står stille

2

Sonos sagsøger giganten Google

Fødevarebranchens brikker er blevet allemandseje

Circle K gør det muligt for Børnetelefonen at hjælpe flere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Frode Laursen støtter bæredygtig transport med standarder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

HOLIDAY WORLD international tourism trade fairs 2020

Samarbejde om innovation med udspring i testfaciliteter

Vil kan hjælp dig med at lave en plan for din næste messedeltagelse!

Tøj brand med historie søger partner

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

De nominerede til Detailforum Awards 2020

Virksomhed tilbyder skibsdele

CTcoin deltager på EuroShop, Düsseldorf 16-20 februar, 2020

Gør noget for miljøet og din egen pengepung med Tracking

Alusteel: Hos ASSA ABLOY en en port ikke bare er en port

Have møbel producent tilbyder produktionsaftale.

Ansøg et rejselegat på 15.000 kr.

Fremtidens BR

God kvalitetesemballage til priser, der er skarpe

Mangler din virksomhed forskellige tape løsninger?

Amager Centrets forvandling

GS1-nyhed: Miljøbilleder

Tacho management i nye klæder

DSV Solutions opnår en årlig besparelse på kr. 80.000!

Ny salgssupporter hos Alux

TrueCommerce driver nyt strategisk initiativ i EESPA

Send til en kollega

0.14