23948sdkhjf

Danske virksomheder glemmer kunderne på de sociale medier

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ekspert opfordrer til at skrue ned for salgsindsatsen og op for kundedialogen.

En ny europæisk undersøgelse fra Eurostat og Danmarks Statistik tegner et klart billede af, hvorfor danske virksomheder er på de sociale medier. Det handler først og fremmest om at pleje virksomhedens image og markedsføre dens produkter.

Læs også: "Ja tak"-tilbud er supermarkedernes nye salgstrick

Faktisk prioriterer dansk erhvervsliv disse aktiviteter på de sociale medier højere end alle andre skandinaviske lande og femtehøjest blandt alle virksomheder fra undersøgelsens 34 europæiske lande.

Til gengæld går dansk erhvervsliv noget mindre op i dialogen med kunderne på de sociale medier.

Her høster virksomhederne en 15. plads for deres prioritering af at besvare kundehenvendelser og opsøge ny viden fra kunderne. Og en 26. plads for, hvor vigtigt, de mener, det er at involvere kunderne i udviklingen af nye produkter og services over de sociale medier.

I begge tilfælde ligger Danmark langt bagefter vores skandinaviske nabolande.

Læs også: Fremtidens butiksansatte skal skabe oplevelser og fortælle om det på sociale medier

Tid til et serviceeftersyn
SoMe-ekspert Jannie Bolet fra det digitale bureau Outsource.dk er overrasket over Danmarks placering. Hun råder virksomhederne til at finde en balance mellem salgsfremmende tiltag og dialog med kunderne. 

– Vi har haft nogle stærke vækstår, så det er naturligt, der er et stort fokus på salg. Men det må aldrig kamme over. Noget kunne tyde på, at det er på tide med et serviceeftersyn, siger Jannie Bolet i en pressemeddelelse.  

– Sociale medier som Facebook er en guldgrube for virksomheder, der ønsker at lave vedkommende annoncering. Men i virkeligheden knytter man sine kunder tættere til sig, hvis man ikke kun signalerer køb, køb, køb, men også går i dialog med dem om, hvad de for eksempel ser af mangler ved ens produkt.

Uvurderlig viden
En af de danske virksomheder, der går mod strømmen, er Bite App, der kom til verden for halvandet år siden. Bite App er en deleøkonomisk platform, hvor brugerne gennem en app kan dele eller sælge den nylavede mad, de ikke selv kan spise.

Læs også: Ejer af tøjbutik: 500 kvinders smædekampagne kostede 10 arbejdspladser

Virksomheden har samlet al kommunikation med brugerne på Facebook, og det har givet dem adgang til værdifuld viden.

– Vi gør alt, hvad vi kan for at involvere vores brugere i udviklingsdelen. Det er trods alt dem, der skal bruge vores produkt, og samtidig får vi adgang til uvurderlig viden gennem deres holdninger. På Facebook har vi for eksempel en gruppe, hvor vi kommunikerer med vores beta-testere. Vi har også planer om at lave en offentlig tilgængelig oversigt over de nye funktioner, vi arbejder på, og med info om, hvornår man kan forvente, at de bliver lanceret, siger Jonas Cortnum, Partner og designer, Launch It & Bite App

Undersøgelsen er foretaget blandt virksomheder med mindst 10 medarbejdere. Bag den står Eurostat, der er EU’s officielle statistikkontor.

De danske tal er indsamlet og behandlet af Danmarks Statistik og omfatter 3.954 virksomheders besvarelse.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Silvan smider Weber-grillen på porten

Byggemarkedskæden har justeret sin grillstrategi inden sommersalget

Utilstrækkelig beskyttelse af madras kostede virksomhed fra Løvens Hule dyrt

Stark lukker to nyindkøbte trælaster med kort varsel

Godt gang i Invitas fynske erhvervssatsning: Lander ordre på 500 køkkener

Salling Group og Wupti taber sag igen i landsretten

Ombudsmand: Et halvt års gyldighed på gavekort var ikke nok

Nyhedsbrev

Brancheforening: Tabsgrænse på spil er ringe værn mod ludomani

Aubo hædret for at skubbe til væksten hos norske Optimera

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Rema 1000 stopper brødsalg i 55 butikker

Milepæl: Nu handler 100.000 danskere for hinanden

Onlinehandel kan løses på andre måder end med store centrallagre og varevogne, der leverer ud til kunderne.

3

Folketinget afskaffer gratis plast-poser

Forbrugere åbner det nye år med optimisme

Frygten for fyringer og uvejr i dansk økonomi er mindsket blandt danske forbrugere. Det viser nye tal.

Kendte kvinder udvikler bæredygtige re-designs i samarbejde med Trendsales

Konkursramt pølseproduktion tæt på at køre igen

Danske Spil vil have tabsgrænse på spil hos alle udbydere

Det skal være muligt at fastsætte tabsgrænse for spil, mener Danske Spil, der opfordrer andre til at være med.

Saudi-Arabien afviser at have hacket Amazons Jeff Bezos

Reuters: FN-eksperter finder grund til efterforskning af rapport om saudiarabisk hackerangreb på Amazons ejer.

Teleselskabet 3 bider Telia i haserne - får 92.000 nye kunder

Telia udfordres på pladsen som tredjestørst på det danske mobilmarked af teleselskabet 3's kundetilgang.

Distributør: 2020 bliver smart home teknologiens år

Millionerstatning på vej til Lego: Vinder ny kopisag i Kina

Fremgang i nordjysk møbelhus

Stark får grønt lys til jysk opkøb

Kødekspert havde veganerplan i skuffen i årevis

Dan Duck vil sende millionregning til Fødevarestyrelsen

Nets skal gennem fyringsrunde: Over 500 mister jobbet

Toyota tilbagekalder millioner af biler med defekte airbags

Kolding Storcenter fejrer kinesisk nytår

Ikea tilbagekalder krus med farlige kemikalier

Jobmarked stod (næsten) stille i november

Opgør på tankstation i Horsens ender med knivstik

Danish Crown stikker helt af fra konkurrenterne

Suvit: Vi vokser måske lige hurtigt nok

Her er "Danmarks bedste bøfsandwich"

Selskabet bag Ota Solgryn og Havre Fras fusionerer

Nyt krav: Én slags oplader til alle mobiler

Ikonisk Aalborg-restaurant lukker efter dødsfald

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Pssst … PALOMAT® produktnyhed er på vej

Virksomhed søger producent aftale med skrædder i EU

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Download gratis webinar: PDF-scanning af ordrer og fakturaer

Digitaliser din mobile medarbejdere med Solutionweb Apps

Svensk virksomhed søger knappe producent.

Klimakampen er rykket ind

Det her bruger din headhunter sin tid på

Frode Laursen støtter bæredygtig transport med standarder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

HOLIDAY WORLD international tourism trade fairs 2020

Samarbejde om innovation med udspring i testfaciliteter

Vil kan hjælp dig med at lave en plan for din næste messedeltagelse!

Tøj brand med historie søger partner

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

De nominerede til Detailforum Awards 2020

Virksomhed tilbyder skibsdele

CTcoin deltager på EuroShop, Düsseldorf 16-20 februar, 2020

Gør noget for miljøet og din egen pengepung med Tracking

Alusteel: Hos ASSA ABLOY en en port ikke bare er en port

Have møbel producent tilbyder produktionsaftale.

Ansøg et rejselegat på 15.000 kr.

Fremtidens BR

Send til en kollega

0.172