23948sdkhjf

Danske virksomheder glemmer kunderne på de sociale medier

Ekspert opfordrer til at skrue ned for salgsindsatsen og op for kundedialogen.

En ny europæisk undersøgelse fra Eurostat og Danmarks Statistik tegner et klart billede af, hvorfor danske virksomheder er på de sociale medier. Det handler først og fremmest om at pleje virksomhedens image og markedsføre dens produkter.

Læs også: 25-årig midtjyde sælger møbler og antikviteter til hele verden

Faktisk prioriterer dansk erhvervsliv disse aktiviteter på de sociale medier højere end alle andre skandinaviske lande og femtehøjest blandt alle virksomheder fra undersøgelsens 34 europæiske lande.

Til gengæld går dansk erhvervsliv noget mindre op i dialogen med kunderne på de sociale medier.

Her høster virksomhederne en 15. plads for deres prioritering af at besvare kundehenvendelser og opsøge ny viden fra kunderne. Og en 26. plads for, hvor vigtigt, de mener, det er at involvere kunderne i udviklingen af nye produkter og services over de sociale medier.

I begge tilfælde ligger Danmark langt bagefter vores skandinaviske nabolande.

Læs også: Ekspert om liveauktioner på Facebook: En fed salgskanal for de få

Tid til et serviceeftersyn
SoMe-ekspert Jannie Bolet fra det digitale bureau Outsource.dk er overrasket over Danmarks placering. Hun råder virksomhederne til at finde en balance mellem salgsfremmende tiltag og dialog med kunderne. 

– Vi har haft nogle stærke vækstår, så det er naturligt, der er et stort fokus på salg. Men det må aldrig kamme over. Noget kunne tyde på, at det er på tide med et serviceeftersyn, siger Jannie Bolet i en pressemeddelelse.  

– Sociale medier som Facebook er en guldgrube for virksomheder, der ønsker at lave vedkommende annoncering. Men i virkeligheden knytter man sine kunder tættere til sig, hvis man ikke kun signalerer køb, køb, køb, men også går i dialog med dem om, hvad de for eksempel ser af mangler ved ens produkt.

Uvurderlig viden
En af de danske virksomheder, der går mod strømmen, er Bite App, der kom til verden for halvandet år siden. Bite App er en deleøkonomisk platform, hvor brugerne gennem en app kan dele eller sælge den nylavede mad, de ikke selv kan spise.

Læs også: Starbucks dropper reklamer på sociale medier

Virksomheden har samlet al kommunikation med brugerne på Facebook, og det har givet dem adgang til værdifuld viden.

– Vi gør alt, hvad vi kan for at involvere vores brugere i udviklingsdelen. Det er trods alt dem, der skal bruge vores produkt, og samtidig får vi adgang til uvurderlig viden gennem deres holdninger. På Facebook har vi for eksempel en gruppe, hvor vi kommunikerer med vores beta-testere. Vi har også planer om at lave en offentlig tilgængelig oversigt over de nye funktioner, vi arbejder på, og med info om, hvornår man kan forvente, at de bliver lanceret, siger Jonas Cortnum, Partner og designer, Launch It & Bite App

Undersøgelsen er foretaget blandt virksomheder med mindst 10 medarbejdere. Bag den står Eurostat, der er EU’s officielle statistikkontor.

De danske tal er indsamlet og behandlet af Danmarks Statistik og omfatter 3.954 virksomheders besvarelse.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.141