23948sdkhjf

Danske retailere fejler i kampen mod Zalando og Amazon

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ny undersøgelse viser, at danske netbutikker ikke møder kundernes forventninger.

Kvittering på e-mail, levering samme dag som bestilling og online-information om, hvilke varer der er på lager i den lokale butik, er bare noget af det, som kunderne efterspørger.

Læs også: Bog & idé tager markedsandele i et trængt bogmarked

Men det er også noget af det, som danske retailere ikke tilbyder kunderne - og det er et problem, hvis de vil have en reel chance i kampen om kundernes køb.

Det viser en ny rapport fra det digitale konsulenthus Impact, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.

Impact har undersøgt 111 store danske retaileres evne til at møde kundernes forventninger til gode købsoplevelser.

De 111 retailere fra 10 forskellige brancher er blevet målt på 42 parametre på tværs af kunderejsen, og der er lang vej for de danske retailere. Ud af en mulig score på 100 er gennemsnittet kun på 35.

Læs også: Aprilsnar: Nu kommer Nemlig.com med sin første fysiske butik

Kasper Holst, der er administrerende direktør i Impact, er overrasket over resultatet, da retailerne misser oplagte vækstmuligheder ved ikke at prioritere omnichannel højere.

- Internationale spillere som Zalando, Wish og Amazon har skærpet kampen om de danske forbrugere, så hvis danske retailere vil bevare og vinde markedsandele er de nødt til at indfri kundernes forventninger i højere grad. Og det starter med en bedre omnichannel-indsats, siger han.

Kløft mellem forventninger og virkelighed
Blandt de danske retailere halter det særligt med at binde den fysiske butik og online tæt sammen med digitale redskaber.

Kun hos 36 pct. af de undersøgte retailere kan kunderne se lagerstatus i de fysiske butikker online. Det er på trods af, at 70 pct. af forbrugerne ifølge Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) synes, det er vigtigt.

Læs også: Matas introducerer abonnement

På samme måde tilbyder kun 18 pct. af retailerne kunderne muligheden for at reservere en vare online og hente den samme dag i den fysiske butik, selvom 50 pct. af forbrugerne gerne vil have den service ifølge FDIH.

- Danske retailere er generelt ikke gode nok til at implementere digitale løsninger, som ellers letter kundernes købsproces. Det går ud over den økonomiske indtjening og giver kunderne en dårligere købsoplevelse, siger Kasper Holst. 

- Kunderne glemmer med tiden prisen på en vare, men de glemmer aldrig, hvordan du fik dem til at føle. Derfor er det vigtigt, at retailere opper sig for ikke at skuffe kunderne, siger han. 

Mere om: Impact | nethandel
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Utilfreds direktør forlader topposten hos Flying Tiger

Sexbutik tjener millioner til ejerne

Bilka inviterer børn i trafikskole

Landmad.dk får comeback

Lagkagehuset åbner i Køge

Dankort bliver brandvarmt op til påske

Påsken er altid garant for store handelsdage med Dankort - særligt onsdagen inden helligdagene bliver vores Dankort brandvarmt

Nyhedsbrev

Luksusfirmaer sender milliarder til Notre Dame

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Ny direktør hos Stark i Lemvig

Forkerte kerner endte i hvidkålssalat

Skagenfood: Salget steg, men overskuddet faldt

700 Coop-butikker holder åben hele påsken

Matas introducerer abonnement

Crowdfunding: Halv million til Vilsund Blue på 21 minutter

Mille Food på vej med tre nye produkter

Kunder evakueret i Ikea

Apoteker åbner "Løvens Hule" i Faaborg

Medie: Dagrofa har tabt over 600 millioner

- Det koster at rydde op, siger ny topchef

Telenor tester selvbetjeningsbutik i Valby

Hungry.dk satser på hurtigt at overhale Just Eat

Sorte tal fra Designa: Vi er ikke i mål endnu

Denne dag bliver der handlet mest på DBA

Jeanette fra Allerød oplever, at hendes DBA-salg stiger til det dobbelte i påsken.

Lidl donerer overskudsmad til Blå Kors

Købmænd siger ja til valgkamp foran butikken

Frygt for aflyste afgifter drev bilsalget til ny rekord

Stryhns debuterer som øko-producent

Mange små virksomheder får stadig et nej i banken

Sildekrig: Fyn og Bornholm strides om ’Christiansø’

Nets-formand forventer at kunne rejse 70 mia. kr. til opkøb

Lars Larsen afviser stor aktionærpost i fodboldklub

Sushi-kæde lukker for at redde havet

Mayonnaise ramt af skimmelvækst

GLS massehyrer i det østjyske

Jysk åbner på Cypern

Aldi tilbagekalder schnitzler efter fund af glassplinter

Køkkenkæde åbner fjerde butik på et år

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se Kärcher innovative BR 35/12 C gulvvasker

Hop op i HCS lastbilen og besøg BIO CITY

Gratis webinar: Få et større overskud ved hjælp af en cloud-baseret løsning til ruteoptimering

Kan shuttlesystemer optimere dit lager?

Nyt bestyrelsesmedlem i FlexPOS ApS

Sikring af Spillearkaden i Tivoli

Emballagedesign i e-handel er effektiv branding

NYHED! West Greenland hellefisk – en ægte delikatesse

Undgå usalgbare varer med en fornuftig palletering

Mors Dag

Råt og feminint

Bæreposen der giver trafik til ARK Boghandels website

Undgå bøder for fejlbehæftede pallelabels: Tag et gratis online lynkursus

Aalborg Byrådssal og medborgerhus

42.000 m2 gulv fra Gerflor DLW til Herlev Hospital

Elteknisk totalleverandør går forrest med grønne arbejdsbiler

Husk den 14. juni 2019

Fokus på arbejdsmiljø og ergonomi

Svævende lysende øer

Gratis forretningsrejser til Elbląg, Poland for de danske virksomheder

Dansk Halbyggeri: On-site løsninger i komplekst projekt

Branding: Sådan vælger du det rigtige gavepapir

Lamelafskærmning på nyt byggeri i Kolding

Ny web til HCS

Ny web til HCS

Send til en kollega

0.168