23948sdkhjf

Danske retailere fejler i kampen mod Zalando og Amazon

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Ny undersøgelse viser, at danske netbutikker ikke møder kundernes forventninger.

Kvittering på e-mail, levering samme dag som bestilling og online-information om, hvilke varer der er på lager i den lokale butik, er bare noget af det, som kunderne efterspørger.

Læs også: Netbutik slår dørene op i Roskilde

Men det er også noget af det, som danske retailere ikke tilbyder kunderne - og det er et problem, hvis de vil have en reel chance i kampen om kundernes køb.

Det viser en ny rapport fra det digitale konsulenthus Impact, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.

Impact har undersøgt 111 store danske retaileres evne til at møde kundernes forventninger til gode købsoplevelser.

De 111 retailere fra 10 forskellige brancher er blevet målt på 42 parametre på tværs af kunderejsen, og der er lang vej for de danske retailere. Ud af en mulig score på 100 er gennemsnittet kun på 35.

Læs også: I Kolding kan kunderne selv låse sig ind om natten og handle

Kasper Holst, der er administrerende direktør i Impact, er overrasket over resultatet, da retailerne misser oplagte vækstmuligheder ved ikke at prioritere omnichannel højere.

- Internationale spillere som Zalando, Wish og Amazon har skærpet kampen om de danske forbrugere, så hvis danske retailere vil bevare og vinde markedsandele er de nødt til at indfri kundernes forventninger i højere grad. Og det starter med en bedre omnichannel-indsats, siger han.

Kløft mellem forventninger og virkelighed
Blandt de danske retailere halter det særligt med at binde den fysiske butik og online tæt sammen med digitale redskaber.

Kun hos 36 pct. af de undersøgte retailere kan kunderne se lagerstatus i de fysiske butikker online. Det er på trods af, at 70 pct. af forbrugerne ifølge Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) synes, det er vigtigt.

Læs også: Strategisk satsning giver Quint et forspring i tøjbranchen

På samme måde tilbyder kun 18 pct. af retailerne kunderne muligheden for at reservere en vare online og hente den samme dag i den fysiske butik, selvom 50 pct. af forbrugerne gerne vil have den service ifølge FDIH.

- Danske retailere er generelt ikke gode nok til at implementere digitale løsninger, som ellers letter kundernes købsproces. Det går ud over den økonomiske indtjening og giver kunderne en dårligere købsoplevelse, siger Kasper Holst. 

- Kunderne glemmer med tiden prisen på en vare, men de glemmer aldrig, hvordan du fik dem til at føle. Derfor er det vigtigt, at retailere opper sig for ikke at skuffe kunderne, siger han. 

Mere om: Impact | nethandel
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Netto åbner ny butik i Helsingør

Stark køber to byggemarkedskæder

Ny chef i Føtex i Middelfart vil kontroversielle samarbejder

Tre nye i spil til Præstø Apotek

Ugens grin: Dystre udsigter

De første butikker er klar med julepynt

Nyhedsbrev

Konkurrence giver billigere økovarer i indkøbskurven

Butikker må ikke takke nej til kontanter

1

Optimera-opkøb sætter en stopper for konsolideringsbølgen

Top 9 over byggecentrenes største toplinjer - Davidsen Tømmerhandel tager et hop

2

Cigaretsalget styrtdykker til laveste niveau siden 1961

Nyt fra bestyrelseslokaler og direktionsgange

Syg Lars Larsen overlader formandspost til sønnen

Lars Larsen har fået konstateret leverkræft og træder derfor tilbage som bestyrelsesformand

Åbning af ny Lidl nærmer sig

Åbner ny Garant-butik sammen

Byråd nedlægger forbud mod ny Netto i Farsø

Klart til nyt butikscenter i Slagelse

Sjællandsk møbelbutik går konkurs

Danmarks billigste byggemarked – igen

Salling Group trækker t-shirts tilbage efter kopianklager

Mørke skyer fra udlandet dæmper ikke forbrugeroptimisme

Bornholmsk brillebutik med vokseværk

Købmænd vil presse Nets på dankortgebyr efter milliardordning

Ilse Jacobsen slæber tøjkæde i retten

Ny Netto på ’Bryggen’

Lagkagehuset åbner butik i Espergærdecentret

Grønland lemper lov om alkohol og udvider salgstiderne

Coop kalder hummus tilbage efter fund af metalstykker

Cirka tre procent af nye biler er el- eller pluginhybridbiler

Pandora ramte bunden i rødt eliteindeks

To mænd idømt fængsel og millionbøde for snyd med ølafgifter

Nyt, fynsk ølsamarbejde

Rema 1000 går sammen med boligforening imod madspild

Nu er det slut med gratis plasticposer i Flüggers egne butikker

Bornholmske Coop-butikker går online

Salling Fondene donerer millioner til ny festivalplads

Dansk madspildspioner modtager international pris

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Uge 26 og 27 har vi solstik ☀️

Min Købmand på Godthåbsvej løfter salget med 65%

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger :)

Nye omlastestationer reducerer restaffaldet med 40-50 procent

CO2 neutralt website

Dennis scorer 12-taller – og er nu udlært elektriker hos EL:CON

Nyt update-magasin til medicinal.- og kosmetikbranchen

GS1 Denmarks sommerquiz

Indstilling til Danish Retail Award 2019

Nye lovkrav i Polen

Deltag i matchmaking til DanFish International 2019

Jeannett vender tilbage til Fagerhult

Tid til at stoppe wardrobing

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Stabelgitter - smuk og effektiv tyverisikring

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Interesseret i materialeteknologi? Og testfaciliteter?

Kvalitetes emballage til billige priser

Teknologi og innovation på folkemødet

Medlem af GS1Trade Sync? Få en komplet billedpakke med marketing- og planogramfotos for kun 100 kr

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i s...

Holdbar emballageløsning til Eplehuset

Krydderier bliver til fjernvarme

Flotte displays i naturmaterialer

Miljø og kvalitet er i højsædet hos Filippa K

Send til en kollega

0.155