23948sdkhjf

Ny tænketank skal gentænke danskernes madvaner

Madkulturen nedsætter nu en tænketank med kokke, bloggere og repræsentanter fra landbrug og detailhandel.

Om 10 år vil kun ét ud af ugens aftensmåltider være hjemmelavet i de danske familier, og hver anden dansker laver aftensmad på under 15 minutter.

Sådan lyder de dystre udsigter, hvis man fremskriver Madkulturens årlige undersøgelse 'Madkultur', der tager temperaturen på danskernes madvaner.

- Det hjemmelavede aftensmåltid er i frit fald, og det vil fundamentalt ændre vores madkultur. Ændringen får stor betydning for vores helbred og mentale velfærd, og den viden forpligter os til at gøre noget, siger Judith Kyst, som er direktør i Madkulturen, der hører under Miljø- og fødevareministeriet, og som er sat i verden for at holde hånden under dansk madkultur.

Madkulturen skal være bred
Derfor nedsætter Madkulturen en bredt sammensat tænketank, 'Madtanken', der skal komme med nye svar på, hvordan vi fortsat har en folkelig funderet madkultur i Danmark.

- Vi har et kollektivt ansvar her. Hvis vi som befolkning ikke har evnen til at lave maden selv og vide, hvilke råvarer, der er skidt eller kanel, så får det en voldsom social slagside på helbredsfronten, siger Judith Kyst.

Netop derfor er hun meget glad for den meget brede sammensætning, med alt fra topkokke og eksperter til detailhandel, landbrug og folkelige madbloggere, som 'Madtanken' har.

Tiden er den største udfordring
- Vores arbejde skal ikke ende med en løftet pegefinger. Vi bliver nødt til at demokratisere den hjemmelavede mad, uden at man behøver gå i køkkenet i timevis. For det kommer ikke til at ske igen. Derfor skal vi komme med nye ideer til, hvordan man gør det hjemmelavede måltid simpelt, appellerende og konkurrencedygtigt, siger Anthony Aconis, der er designdirektør i Fireball, bestyrelsesmedlem i Madkulturen og formand for den nye tænketank.

'Madtanken' mødes tre gange årligt. Første møde afholdes 28. marts, og årets tema er 'Aftensmad i frit fald'.

De sidder i Madtanken:

  • Adam Aamann-Christensen, kok og tv-vært
  • Anders René Jensen, indkøbsdirektør i Rema 1000
  • Ann-Christine Hellerup Brandt, mad- og livsstilsblogger på Valdemarsro.dk
  • Anne Sophie Lahme, kommunikatør og madskribent
  • Annette Juhler Kjær, Group Vice President, Public Affairs & CSR i Salling Group
  • Anika Madsen, kok og køkkenchef på Roxie
  • Anthony Aconis, formand for Madtanken og designdirektør i Fireball
  • Camilla Milsted Karstad, blogger
  • Christian Hüttemeier, kommunikationsdirektør i Landbrug og Fødevarer
  • Gorm Wisweh, kok og iværksætter
  • Iben Krogh Rasmussen, udviklingsdirektør for Tænketanken Frej
  • Jacob Grønlykke, medejer af Falsled Kro
  • Jakob Jønck, stifter af Simple Feast
  • Jan Algreen, adm. dir. Søris A/S
  • John Wagner, adm. dir. De Samvirkende Købmænd
  • Jonathan Leer, docent ved Professionshøjskolen Absalon
  • Kamilla Seidler, kok
  • Kasper Fogh, politik- og kommunikationschef i Cevea
  • Katrine Klinken, kok og kogebogsforfatter
  • Lars Sonne Hansen, forstander på Suhrs Højskole
  • Louise Køster, restauratør og bondekone
  • Thomas Roland, CSR-chef COOP
  • Tove Færch, leder af Karolines Køkken
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.503