23948sdkhjf

Rekordmange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Mere end 6 ud af 10 danskere ser efter Svanemærket, når de vælger varer. Det tyder på, at danskerne er blevet mere optagede af at passe på miljø og klima.

Rigtig mange danskere ser efter Svanemærket, når de skal vælge varer. En ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Miljømærkning Danmark, viser, at 63 pct. af danskere ser efter Svanemærket, når de skal vælge varer.

Læs også: Svanen finder vej til Flüggers træbeskyttelse

I oktober 2015 var dette tal 45 pct., fortæller Miljømærkning Danmark i en pressemeddelelse. 

- Vi oplever, at flere danskere har fokus på, hvordan de selv kan være med til at bidrage til en mere bæredygtig verden - og at flere og flere er opmærksomme på, at de mange små valg, som de hver dag træffer, ender med at gøre en stor forskel. Og Svanemærket og EU-Blomsten er rigtig gode pejlemærker for os forbrugere, når vi vælger varer. Mærkerne fortæller nemlig, at produktet er fremstillet med omtanke for miljø, mennesker og jordens ressourcer - og at produktet hører til blandt de miljømæssigt bedste i sin varegruppe, fortæller Charlotte Rajsager, chef for marketing og kommunikation hos Miljømærkning Danmark.

Styrken ved de officielle miljømærker, Svanemærket og EU-Blomsten er, at de ser på hele produktets rejse og de miljøproblemer, der opstår undervejs.

Mærkerne vurderer bl.a., hvilke råvarer producenterne kan bruge, hvordan produkterne bliver fremstillet, hvilke kemikalier der bliver anvendt og energi- og vandforbrug undervejs.

Læs også: Forældre ønsker hjælp til at undgå skadelig kemi

Der er samtidig fokus på, hvordan produkterne kan påvirke os som forbrugere, og på hvilke muligheder der er for at lade materialer recirkulere, når vi er færdige med at bruge produktet.

Også den enorme vækst i antallet af miljømærkede produkter kan være med til at forklare de officielle miljømærkers popularitet blandt forbrugerne: Svanemærket og EU-Blomsten findes i dag på mere end 18.500 produkter og serviceydelser i Danmark. Det er en stigning på 17 pct. på blot et år.

- Vi vil gerne være med til at give danskerne inspiration til, hvad de selv kan gøre i hverdagen - ud over at se efter Svanemærket og EU-Blomsten, når de vælger varer. Derfor lancerer vi i dag en kampagne, som sætter fokus på bæredygtig livsstil i et bredere perspektiv - og på hvordan vi som forbrugere kan tænke bæredygtighed ind i vores hverdag, siger Charlotte Rajsager, chef for marketing og kommunikation hos Miljømærkning Danmark.

Kampagnen kører i uge 18-20 og skal inspirere danskerne til en mere bæredygtig livsstil.

En del af kampagnen er en ny, stor temaside. Her kan danskerne finde inspiration, tips og gode råd til at leve mere bæredygtigt og vælge bedre kemi i hverdagen.

Fakta om Svanemærket og EU-Blomsten

  • 95 % danskerne kender Svanemærket (YouGov, januar 2019)
  • 43 % af danskerne kender EU-Blomsten (YouGov, januar 2019)
  • 63 % af danskerne ser efter Svanemærket, når de vælger varer (YouGov, januar 2019)
  • Svanemærket og EU-Blomsten findes på mere end 200 forskellige produkttyper.
  • Udbuddet af miljømærkede produkter og serviceydelser er på mere end 18.500.
  • Udvalget af miljømærkede produkter er bredt - danskerne kan bl.a. se efter mærkerne på plejeprodukter, jeans, makeup, bagepapir, legetøj, møbler, hoteller, bilvaskehaller, byggematerialer og boliger.
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Kopivarer koster milliardtab i salg og 3800 danske job

Topchef klar til at lukke Matas-butikker

Matas køber succesfuldt dansk makeup-brand for 135 millioner kroner

Matas-rival har tredoblet omsætningen: Satser nu på udenlandske kunder

Apotekeren rykker ind i Kvickly

Nu åbner de første apoteker i et nyt samarbejde mellem kæden Apotekeren og Kvickly.

Bestseller og Salling Group går sammen i kampen mod Amazon

Nyhedsbrev

Amazon vil sælge billige hudplejeprodukter med eftertragtede ingredienser

2

Udenlandsk gigant åbner sin første butik i Danmark

Kopivarer: Meget mere bliver taget i tolden

Matas-kunder støtter voldsramte kvinder med en lille halv million

Medie: Kapitalfond vil sælge Sportmaster

Adidas sætter turbo på indtjening og salg

Flere pakker med kopivarer bliver fanget i tolden

Rekordmange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke

Helsam søger ny kædedirektør

Onlineapotek kåret som Årets Butik 2019

Se alle Medlemmernes egne nyheder

GS1 Denmarks sommerquiz

Indstilling til Danish Retail Award 2019

Nye lovkrav i Polen

Deltag i matchmaking til DanFish International 2019

Jeannett vender tilbage til Fagerhult

Tid til at stoppe wardrobing

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Stabelgitter - smuk og effektiv tyverisikring

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Interesseret i materialeteknologi? Og testfaciliteter?

Kvalitetes emballage til billige priser

Teknologi og innovation på folkemødet

Medlem af GS1Trade Sync? Få en komplet billedpakke med marketing- og planogramfotos for kun 100 kr

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i samarbejde med DAMRC

Holdbar emballageløsning til Eplehuset

Krydderier bliver til fjernvarme

Flotte displays i naturmaterialer

Miljø og kvalitet er i højsædet hos Filippa K

Opgør med hypen: Det her er blockchain

Kvalitet og smag frem for alt

Tid til at tænke leasing

Forbo præsenterer CO2 neutralt linoleum til møbler

Acne Studios' kamp for miljøet med miljøvenlig emballage

Fremtidens ruteoptimering til nutidens flåder

Medlemsdag i Odense for alle GS1 medlemmer

Send til en kollega

0.198