23948sdkhjf

Tre forbrugertendenser kan forandre din forretning i 2019

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Virksomhederne skal øge fokus på den kræsne og aktivistiske forbruger.

I 2019 skal virksomheder være holdningsstærke frontløbere. I en forbrugercentrisk tidsalder er det derfor afgørende, at du følger med dine forbrugere – og lige nu går de forrest.

Læs også: Danskerne køber mere brugt: Her er de populære varer

Vi har udvalgt tre forbrugertrends fra trendstudiet Pulse19 fra bureaugruppen Dentsu Aegis Network.

Et studie, der peger på, at den mest afgørende trend for 2019 netop er, at virksomheder tør vise deres holdninger og meninger til det samfund, de indgår i, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.

1. Den aktivistiske forbruger
Igennem det seneste år har vi i højere grad stiftet bekendtskab med en mere aktivistisk forbruger, der kræver handling på samfundsproblematikker.

Faktisk mener knap 60 procent af de unge forbrugere, at de kan gøre en forskel i verden, viser undersøgelsen.

Sociale medier fjernet barrieren mellem afsender og modtager, så alle nu kan komme igennem med deres budskaber på en nem og tilgængelig måde.

Den udvikling har samtidig skabt en forventning til at brands også bidrager til at løse samfundets udfordringer.

Læs også: Forbrugeradfærd: Dårlige butikker får halvanden chance

Opgaven for brands i 2019 er derfor at opfylde det aktivistiske behov hos forbrugeren ved at turde provokere og vække stærke følelser om emner, der har betydning for målgruppen.

Devisen ’hvis du forsøger at ramme alle, rammer du ingen’ synes mere aktuel end nogensinde. Og derfor skal du ikke være bange for at tage stilling – også selvom det kan betyde, at du deler vandene i bestræbelsen på at aktivere dine vigtigste støtter. Fremtidens forbrugere forventer - og har tillid til, at dit brand tager stilling.

2. Den klimabevidste forbruger 
En anden forbrugertrend, der kan ses i naturlig forlængelse af den aktivistiske forbruger, er den miljøbevidste forbruger, der har en stigende interesse for klimadebatten.

Over en tredjedel af de danske forbrugere mener, at det primære ansvar for miljøet ligger hos dem selv, men forbrugerne mangler overblik over, hvordan de skal gribe den bæredygtige levevis an, og mere end halvdelen af danskerne har svært ved at gennemskue om et produkt er bæredygtigt.

Det betyder, at brands skal tilbyde forbrugerne hjælp og gennemsigtighed til et mere bæredygtigt liv.

Det er dog vigtigt, at man som virksomhed er transparent over for sine forbrugere i forhold til, hvor langt man er i klimaomstillingen – for ellers kan det give bagslag, når forbrugerne finder ud af, at du ikke lever op til dine egne krav. 

3. Den tidsbevidste forbruger 
Forbrugerne er i højere grad end tidligere har tillid til at outsource dagligdagens gøremål til teknologien.

Vi mangler tid i hverdagen og stræber efter flere convinience produkter og services, der kan gøre hverdagen lidt lettere, og derfor er vi begyndt at outsource flere af hverdagens sure pligter i håbet om at vinde tid.

Dermed har brands en gylden mulighed for at blive en del af forbrugernes liv ved at tilpasse produkter og services til en outsourcing virkelighed, hvor forbrugerne har tillid til, at teknologi og virksomheder kan hjælpe dem med at gøre hverdagspligter hurtigere og bedre, end de selv kan.

Brands kan derfor med fordel tænke i at hjælpe forbrugerne med at eje mere af deres egen tid for at få succes i fremtiden. 

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Erhvervskunder i fokus for ekspanderende vinhandler

Fødevare mistænkes for at stå bag sjælden type salmonella

Coop skyder en milliard i 500 butikker

Borgerfinansierede købmænd vinder frem i landsbyerne

Ny købmand i Rema 1000 i Frederikshavn

Coop går over til flergangsplast

Nyhedsbrev

Kaffehus har vokseværk: Vil vokse 100 pct.

Meny gemmer tobakken væk

Ny mand i spidsen for Rema 1000 i Struer

Ny Netto åbner i Thisted

Bageren lokker med andet end blødt brød

1

Netto anker kopisag

Anne Black kan se frem til endnu en tur i retten for at bevise, at Netto og Ronald kopierede hendes keramik. "Tæt på at være chikane," siger fagforeningsformand.

Nu kommer Jobpatruljen på kontrolbesøg

Jobpatruljen bruger sommeren på at komme i kontakt med så mange ungarbejdere som muligt.

Nye tal: Anti-age produkter til mænd storhitter

Nestlé vil lade forbrugerne spore deres mad via blockchain

Næsten hver anden elev i 9. klasse i København har prøvet e-cigaretter

Menu i røde tal efter ejerskifte

Ægtepar: Derfor solgte vi vores sodavandssucces

Uddeler efter sur smiley og bøde: Det er en hård straf

To teenagere sigtet for at sætte ild til børnehave og butik

15-årig kræves fængslet for Netto-brand

Kortere åbningstider gav pote: Vestjysk supermarked sætter rekord

ABC Lavpris i Ulfborg har kortere åbningstider end andre dagligvarebutikker, og så er de gode til at holde på medarbejderne.

Roskilde Festival vil reducere madboders CO2-aftryk

Orkla sælger Glyngøre til Amanda Seafoods

Politiet efterforsker brand i børnehave og Netto som påsat

1

Købmænd efter pantudvidelse: Hvad med de tyske dåser?

Claus Meyer i minus for tredje år i træk

Avis: Lego-familiens pengetank vil tilbagekøbe Legoland

Ambitiøs burgerkæde bøvler med økonomien

Max Burger lancerer veganske milkshakes

Priserne på danske fødevarer er de højeste i EU

Konkurrence giver billigere økovarer i indkøbskurven

Ny Netto på ’Bryggen’

Farvestoffer i maden gav bøde til takeaway-restaurant

Lagkagehuset åbner butik i Espergærdecentret

Grønland lemper lov om alkohol og udvider salgstiderne

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Gratis online lynkursus: Få GS1-128 pallelabels der virker

Hjalte er udlært elektriker hos EL:CON

Skal du på sommerferie i udlandet?

Bor I i et sølvbryllupskvarter?

VINDenergi i rivende vækst

D 14. udgave af EU-China Business and Technology Cooperation Fair i Chengdu og Qingdao

Har du overvejet en SUV som firmabil?

PALOMAT® sidder klar hele ferien

Ny udgivelse: Performanceregnskab for GTS-net 2019 

Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Tid til ny firmabil?

Pressemeddelelse: Succesfuld rekrutteringsvirksomhed udvider ejerkredsen

Jonna Jensen fejrer 25 års jubilæum hos EL:CON

De nominerede butiks- og varehuschefer er nu fundet.

Omlastestation sparer kommune for ca. 1 mio. kroner årligt

Ole Gregers Jensen fejrer 25 års jubilæum hos EL:CON

Forhandlere søges!

Elastiske fødevaregodkendte PU remme fra Forbo Siegling

Bip-bip Hurra: GS1-stregkoden har fødselsdag

Plastbøtte til mikrobølgeovn kan mindske madspild

Danskerne aner ikke, at de kan få tilskud til at energioptimere boligen

Uge 26 og 27 har vi solstik ☀️

Min Købmand på Godthåbsvej løfter salget med 65%

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger :)

Nye omlastestationer reducerer restaffaldet med 40-50 procent

Send til en kollega

0.184