23948sdkhjf

Tre forbrugertendenser kan forandre din forretning i 2019

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Virksomhederne skal øge fokus på den kræsne og aktivistiske forbruger.

I 2019 skal virksomheder være holdningsstærke frontløbere. I en forbrugercentrisk tidsalder er det derfor afgørende, at du følger med dine forbrugere – og lige nu går de forrest.

Læs også: Danskernes digitale indkøbskurv bugner: Onlineshopping vokser med mere end 7 mia. kr.

Vi har udvalgt tre forbrugertrends fra trendstudiet Pulse19 fra bureaugruppen Dentsu Aegis Network.

Et studie, der peger på, at den mest afgørende trend for 2019 netop er, at virksomheder tør vise deres holdninger og meninger til det samfund, de indgår i, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.

1. Den aktivistiske forbruger
Igennem det seneste år har vi i højere grad stiftet bekendtskab med en mere aktivistisk forbruger, der kræver handling på samfundsproblematikker.

Faktisk mener knap 60 procent af de unge forbrugere, at de kan gøre en forskel i verden, viser undersøgelsen.

Sociale medier fjernet barrieren mellem afsender og modtager, så alle nu kan komme igennem med deres budskaber på en nem og tilgængelig måde.

Den udvikling har samtidig skabt en forventning til at brands også bidrager til at løse samfundets udfordringer.

Læs også: Smykkekæde sælger færre Pandora-smykker i USA

Opgaven for brands i 2019 er derfor at opfylde det aktivistiske behov hos forbrugeren ved at turde provokere og vække stærke følelser om emner, der har betydning for målgruppen.

Devisen ’hvis du forsøger at ramme alle, rammer du ingen’ synes mere aktuel end nogensinde. Og derfor skal du ikke være bange for at tage stilling – også selvom det kan betyde, at du deler vandene i bestræbelsen på at aktivere dine vigtigste støtter. Fremtidens forbrugere forventer - og har tillid til, at dit brand tager stilling.

2. Den klimabevidste forbruger 
En anden forbrugertrend, der kan ses i naturlig forlængelse af den aktivistiske forbruger, er den miljøbevidste forbruger, der har en stigende interesse for klimadebatten.

Over en tredjedel af de danske forbrugere mener, at det primære ansvar for miljøet ligger hos dem selv, men forbrugerne mangler overblik over, hvordan de skal gribe den bæredygtige levevis an, og mere end halvdelen af danskerne har svært ved at gennemskue om et produkt er bæredygtigt.

Det betyder, at brands skal tilbyde forbrugerne hjælp og gennemsigtighed til et mere bæredygtigt liv.

Det er dog vigtigt, at man som virksomhed er transparent over for sine forbrugere i forhold til, hvor langt man er i klimaomstillingen – for ellers kan det give bagslag, når forbrugerne finder ud af, at du ikke lever op til dine egne krav. 

3. Den tidsbevidste forbruger 
Forbrugerne er i højere grad end tidligere har tillid til at outsource dagligdagens gøremål til teknologien.

Vi mangler tid i hverdagen og stræber efter flere convinience produkter og services, der kan gøre hverdagen lidt lettere, og derfor er vi begyndt at outsource flere af hverdagens sure pligter i håbet om at vinde tid.

Dermed har brands en gylden mulighed for at blive en del af forbrugernes liv ved at tilpasse produkter og services til en outsourcing virkelighed, hvor forbrugerne har tillid til, at teknologi og virksomheder kan hjælpe dem med at gøre hverdagspligter hurtigere og bedre, end de selv kan.

Brands kan derfor med fordel tænke i at hjælpe forbrugerne med at eje mere af deres egen tid for at få succes i fremtiden. 

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Indretningen af nye Netto-butikker får salget af sundt og grønt til at stige

Kunderne er de samme som tidligere, men deres vaner begyndte at ændre sig i takt med butiksindretningen.

3F: Tivoli Food Hall-forhandlinger brudt sammen

Flere store virksomheder dropper udskældte palmeolieleverandører

Benzinpriser kan stige efter droneangreb i Saudi-Arabien

Irma vil mobilisere kunderne i kampen for klima

Irma inviterer sine medlemmer til møder om klima og begynder den første markedsføring, der opfordrer kunderne til at købe mindre af bestemte varer

Svensk parti vil lade Systembolaget holde søndagsåbent

Svenskerne bør selv bestemme, hvornår de køber alkohol, lyder det fra Sveriges næststørste parti.

Nyhedsbrev

SuperBrugsen åbner flagskibsbutik på Amager

Stikprøve: To ud af tre butikker sælger alkohol til børn

68 procent af butikker i stikprøve sælger alkohol til børn. Aldersgrænsen skal hæves, mener organisation bag.

Lovbrud fanget på video: Børn har frit spil i østjyske kiosker

Rygeost tæt på samme status som champagne og feta

Toprestaurant overtager slagteri

Britisk supermarkedskæde mister eneretten til sit navn

En strid om et ord har fået et midlertidigt punktum.

Aldi tilbagekalder te som mistænkes for at kunne føre til kræft

Rema 1000 tilbagekalder kyllingepølser med listeria

Flere partier er åbne for at forbyde smage i e-cigaretter

Popcornmajs kaldt retur efter insektfund

Kæmpestor interesse for nyt streetfoodmarked

RetailNews bringer en rettelse: Føtex og BilkaToGo skulle ikke have været med i test

Sundhedsstyrelsen fraråder brugen af e-cigaretter

Lars Seier har købt en kendt café

Bone’s fik ret: Skal alligevel ikke kyle salatbaren ud

Fødevarestyrelsen bøjer sig i sag om tonsvis af mad

Flammen lukker alle restauranter på søndag

Abonnement på dagligvarer kan knække indkøbsvaner

Vi køber forsvindende lidt fra dagligvarekæderne på nettet. Men ny abonnementsservice kan få hul på området.

Ota Solgryn tilbage på danske hænder

Slagteri-udvidelse afslørede ældgammel gravhøj

Nyt nationalt partnerskab skal styrke fiskerierhvervet

Flere spiser mere fuldkorn

Efter fyringer: Nu ansætter Lego igen

Rema 1000 når milepæl for genanvendt plastik

Svensk Tetra Pak-milliardær er død

Bagermestre får ny direktør

Aarhus Universitet trækker omstridt oksekødsrapport tilbage

Landbrugslobby tilbagebetaler penge for omstridt kødrapport

Karen Volf Hindbærkage tilbagekaldt

Det vælter stadig frem med nye øl

27-årige Søren bliver butikschef i Nordjyllands største Lidl

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hold integrationer og forretning i luften døgnet rundt

Bjarne Emil Jensen fejrer 40 års jubilæum

Forbo udvider populær gulvserie

GS1 Denmark byder velkommen til Matas

Stort potentiale som Master Franchisetager

Hvad er AMS, og hvorfor er det vigtigt for dine IT-investeringer?

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Kom bakterier og sporer til livs

Machine Learning giver onlinekunderne bedre betjening – og fanger hurtigere svindlerne

Stor serviceaftale mellem Door System og Danish Crown

Skal vi hjæpe dig salgsklar til messen :)

Besøg i Københavns Lufthavn - 23. oktober 2019

Teststudie viser stort potentiale for energioptimering af spåntagningsmaskiner

JEROS A/S deltager på Südback 2019

Er det også en udfordring for dig at holde dig ajour med den nyeste teknologi?

Træt af køer og utilfredse kunder?

Bør jeg rykke til Business Central – og hvordan foregår det i praksis?

Kan du se forskel? Til kamp mod kopivarer

Business Central støber fundamentet under nye produktivitetsgevinster

Brug tid på din nye medarbejder

Steffen er udlært elektriker – og modtager fagets medalje

Sæt brugerrettighederne i system – og mød GDPR, revision og den kritiske CF...

Retail Safari i London med Matthew Brown

EL:CON styrker sin nordjyske tilstedeværelse med opkøb af NT El-Service ApS

Send til en kollega

0.146