23948sdkhjf

Tre forbrugertendenser kan forandre din forretning i 2019

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Virksomhederne skal øge fokus på den kræsne og aktivistiske forbruger.

I 2019 skal virksomheder være holdningsstærke frontløbere. I en forbrugercentrisk tidsalder er det derfor afgørende, at du følger med dine forbrugere – og lige nu går de forrest.

Læs også: Coronakrisen har fået os til at købe mere dansk

Vi har udvalgt tre forbrugertrends fra trendstudiet Pulse19 fra bureaugruppen Dentsu Aegis Network.

Et studie, der peger på, at den mest afgørende trend for 2019 netop er, at virksomheder tør vise deres holdninger og meninger til det samfund, de indgår i, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse.

1. Den aktivistiske forbruger
Igennem det seneste år har vi i højere grad stiftet bekendtskab med en mere aktivistisk forbruger, der kræver handling på samfundsproblematikker.

Faktisk mener knap 60 procent af de unge forbrugere, at de kan gøre en forskel i verden, viser undersøgelsen.

Sociale medier fjernet barrieren mellem afsender og modtager, så alle nu kan komme igennem med deres budskaber på en nem og tilgængelig måde.

Den udvikling har samtidig skabt en forventning til at brands også bidrager til at løse samfundets udfordringer.

Læs også: Rekordmange nye øl tappes på dåse

Opgaven for brands i 2019 er derfor at opfylde det aktivistiske behov hos forbrugeren ved at turde provokere og vække stærke følelser om emner, der har betydning for målgruppen.

Devisen ’hvis du forsøger at ramme alle, rammer du ingen’ synes mere aktuel end nogensinde. Og derfor skal du ikke være bange for at tage stilling – også selvom det kan betyde, at du deler vandene i bestræbelsen på at aktivere dine vigtigste støtter. Fremtidens forbrugere forventer - og har tillid til, at dit brand tager stilling.

2. Den klimabevidste forbruger 
En anden forbrugertrend, der kan ses i naturlig forlængelse af den aktivistiske forbruger, er den miljøbevidste forbruger, der har en stigende interesse for klimadebatten.

Over en tredjedel af de danske forbrugere mener, at det primære ansvar for miljøet ligger hos dem selv, men forbrugerne mangler overblik over, hvordan de skal gribe den bæredygtige levevis an, og mere end halvdelen af danskerne har svært ved at gennemskue om et produkt er bæredygtigt.

Det betyder, at brands skal tilbyde forbrugerne hjælp og gennemsigtighed til et mere bæredygtigt liv.

Det er dog vigtigt, at man som virksomhed er transparent over for sine forbrugere i forhold til, hvor langt man er i klimaomstillingen – for ellers kan det give bagslag, når forbrugerne finder ud af, at du ikke lever op til dine egne krav. 

3. Den tidsbevidste forbruger 
Forbrugerne er i højere grad end tidligere har tillid til at outsource dagligdagens gøremål til teknologien.

Vi mangler tid i hverdagen og stræber efter flere convinience produkter og services, der kan gøre hverdagen lidt lettere, og derfor er vi begyndt at outsource flere af hverdagens sure pligter i håbet om at vinde tid.

Dermed har brands en gylden mulighed for at blive en del af forbrugernes liv ved at tilpasse produkter og services til en outsourcing virkelighed, hvor forbrugerne har tillid til, at teknologi og virksomheder kan hjælpe dem med at gøre hverdagspligter hurtigere og bedre, end de selv kan.

Brands kan derfor med fordel tænke i at hjælpe forbrugerne med at eje mere af deres egen tid for at få succes i fremtiden. 

Hold dig opdateret med RetailNews

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
1

Samfundssind: Matas betaler lønkompensation tilbage til staten

Matas er vendt tilbage med raketfart efter nedlukning, og nu betaler virksomheden hele sin lønkompensation tilbage med tak.

20-årig bliver restaurantchef hos hurtigtvoksende burgerkæde

1

Lagkagehuset indrykker modsvar i aviser efter stormvejr

Beskyldninger om at sende penge fra statslige hjælpepakker i skattely har ramt Lagkagehuset den seneste tid.

Dan Duck trækker Fødevarestyrelsen i retten - kræver "tocifret millionbeløb"

Coop reducerer sit samlede energiforbrug med over 20 procent

Mand stukket adskillige gange med kniv i 7-Eleven

Nyhedsbrev

13.126 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Mindre pillepakninger er en succes i indsatsen mod selvmord

Fiskefabrik genåbner efter corona-lukning

Onlinesalg driver Matas frem - trods corona

Fleggaard-butik drejer nøglen om

Nu åbner to corona-sikrede drivhusrestauranter

En uge efter genåbningen: Politiet roser restauranter, cafeer og værtshuse

Fødevarestyrelsen kommer efter beskidt Fakta-butik for tredje gang

Jensens Bøfhus med plus for første gang i årevis

Michelin-restauranter konkurs: Kreditorer står i kø med millionkrav

Tomatketchup er kaldt tilbage

OK øger støtten til foreningslivet med 30 procent

Lokale klubber og foreninger får ekstra hjælp til at klare sig igennem coronakrisen.

Pizzeria-ejer tjente penge på at købe sine egne pizzaer

1

Coronakrisen har fået os til at købe mere dansk

Til midnat blev den sidste mentolcigaret solgt i Danmark

Dansk tobaksgigant øger salget i kvartal præget af corona

Scandinavian Tobacco Group tør igen komme med en prognose for hele året, men usikkerheden er stor.

Netto runder milepæl

Corona-krise kaster skygge over rekordhalvår for Danish Crown

Rekordmange nye øl tappes på dåse

1

Færre end normalt spiser ude trods restauranters åbning

Aarhusianske restauranter dropper buffeten

Bøtterne med bland selv-slik bliver åbnet igen

Restauranters åbning betyder intet uden gæsters købelyst

Der skal være to kvadratmeter per gæst på restauranter

Kunderne er blevet bedre til at huske at tage en pose med

Populær pantstation vender tilbage til Rødovre Centrum

Løgpølse ramt af plastikbøvl

Kims tabte også, fordi chipsene er rillede

Tre mænd begik røveri mod brugs i Nordsjælland

Kollaps i olieprisen giver laveste inflation i fire år

Politiet beklager: Lukkede spisesteder ved en fejl

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Små handlende får en ekstra hånd

Håndspritstander incl håndsprit - se her ;)

COVID-19: Standarder er essentielle for værnemiddel-logistik

Stender Entreprise bygger ungdomsboliger i Slagelse

Nem frokostordning

3D-print faciliteter baner vejen for grønnere fremstilling

Når der ikke må gå fisk i maskineriet

Brancheorganisationen EESPA: Vi skal holde handlen i gang

Unboxing – Er din indpakning værd at pakke ud?

Tal med medarbejderne om den nye hverdag

6 myter om lagerautomatisering

Spar 90% CO2 på dine transporter

Bannere i god kvalitet til en god pris

Butikker skal tage imod kontanter - også under Corona krisen

Skal du udveksle EDI med en eller flere detailkæder?

Miljørigtig emballage - nøglen til din e-handelssucces

Hvorfor skal du vælge refurbished, når du køber IT?♻

Messekit med spritstander U/B

Danmarks eneste producent af RC4-certificeret sikring

10 År SolutionWeb - Tak!

Med fokus på accessoires

ASSA ABLOY berøringsfri kontakt

Giv dit input til den teknologiske udvikling

HCS tilbyder fossilfri transport

Nyt katalog: Forsendelsesemballage til din webshop

Send til en kollega

0.141