23948sdkhjf

Ovenpå nyt rekordår: Den danske modebranche står midt i en brydningstid

En ny undersøgelse viser, at de danske modevirksomheder i 2018 solgte tøj for 47 mia. samlet - en stigning på 4 procent i forhold til året før.

Læs også: Salling tredobler onlinesalg og ansætter ny chef for nethandel

Det var nok engang eksporten, der drev væksten, og salget af tøj til udlandet udgjorde 31 mia., hvilket er 6 procent højere end året forinden.

Dermed nåede den danske modebranche endnu en gang både rekordhøj omsætning og eksport i 2018, fortæller Dansk Mode & Textil, der har undersøgt sagen i forbindelse med organisationens halvårlige statusanalyse. 

Men det er en branche midt i en brydningstid, der tirsdag skyder den halvårlige Copenhagen Fashion Week i gang.

Vækstraterne i første kvartal af 2019 er beskedne og flere forhold udfordrer branchen. Modebranchen har igennem en årrække stået over for omfattende forandringer i måden, forbrugerne køber tøj på, hvilket har betydet et støt stigende salg på nettet men også en række butikslukninger i detailhandlen. Dette har også haft betydning for de danske modevirksomheder.

Læs også: Coronakrise udløser ny rekord i tomme butikker

- Vi har spurgt vores medlemmer om de største udfordringer for deres forretning, og her er der stadig rigtig mange, der peger på den pressede detailhandel og udfordringerne med at skabe vækst i de digitale salgskanaler som det, der fylder mest. Undersøgelsen viser samtidig, at det primært er i de digitale kanaler - særligt hos de store tredjepartswebshops - at væksten skabes, mens de fysiske butikker ikke aftager flere varer, siger Michael Hillmose, international chef og analyseansvarlig i Dansk Mode & Textil.

Dansk Mode & Textil oplever, at branchens virksomheder generelt har været gode til at omstille sig til de nye forbrugsmønstre, men understreger også, at det er afgørende, hvis man vil have succes.

Generelt står modebranchen over for store digitale forandringer, der kommer til at påvirke alle led i forretningen.

- Alt fra produktudvikling til salg bliver påvirket, og derfor skal branchen investere i den digitale udvikling og sikre opbygningen af de rette kompetencer, siger Michael Hillmose.

Bæredygtighed er afgørende, men udviklingen går for langsomt

Én ting overskygger dog alle andre udfordringer.

Læs også: Modebranchen skal genoprettes med fokus på bæredygtighed

Bæredygtighed har i en årrække været et tema i branchen, men ifølge Dansk Mode & Textils adm. direktør Thomas Klausen er der ikke sket nok på den front:

- Der sker rigtig mange gode ting i forhold til bæredygtighed, men det går simpelthen ikke hurtigt nok. Vi er i samarbejde nødt til at få sat yderligere fart i udviklingen, når det kommer til innovative materialer, omfavnelse af verdensmål og internationale standarder og finde nye forretningsmodeller, som ændrer måden, vi forbruger tøj på. Ellers er der en reel risiko for, at branchen kører sig selv ud over afgrunden, siger han.

Thomas Klausen forklarer, at modebranchen i disse år bliver mødt med større krav til bæredygtighed fra både forbrugere og kunder, særligt de store internationale webshops og butikskæder.

Og derfor vil det få omfattende kommercielle konsekvenser, hvis branchen ikke kommer op i et højere bæredygtigt gear.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.109