23948sdkhjf

Vi spørger i butikken, men køber på nettet

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Mere end hver tredje dansker har prøvet at gå i en butik alene for at teste en vare og derefter købe den online hos en anden virksomhed.

Webshops bliver mere og mere populære, og otte ud af ti danskere handler online flere gange om året.

Læs også: Coop Crowdfunding åbner onlinebutik

Men inden varerne lægges i den online indkøbskurv, går mere end hver tredje forbi en fysisk butik for at få rådgivning og mulighed for at se og afprøve varen.

Det viser en ny undersøgelse, som Userneeds har udarbejdet for Business Danmark. 

- Det er jo selvfølgelig positivt for detailbranchen, at forbrugerne stadig har lyst til at komme i de fysiske butikker, men der er ingen tvivl om, at i takt med at onlinehandlen stiger, får synergien mellem butik og webshop en helt afgørende betydning for, om virksomheder fremover kan bevare en position i markedet,siger Jens Neustrup Simonsen, landsformand i Business Danmark, i en pressemeddelelse. 

I undersøgelsen svarer mere end hver tredje i øvrigt, at det er helt ok at teste en vare i en butik, for så at købe den på en anden virksomheds hjemmeside.

Læs også: Flertallet af netbutikker fråser med emballagen

Der er altså ikke noget der tyder på, at det er en tendens, der vil forsvinde.

"Jeg går lige hjem og tænker over det"
En af de brancher, der mærker en stigende tendens til, at kunderne spørger i butikken, men køber på nettet, er elektronikbranchen.

Ifølge landechef hos HiFi klubben, Henrik Wieben, kommer der dagligt kunder i butikken for at få en demonstration af et produkt uden at købe det i butikken.

- Vi oplever en stadig stigende tendens til, at forbrugerne køber deres elektronik på nettet, også nogle gange i andre webshops end vores. Sådan er udviklingen, og den kan vi ikke gøre så meget ved. Men det er klart, at det selvfølgelig får os til at gøre en ekstra indsats for at give en rigtig god kundeoplevelse i butikkerne, så kunderne får lyst til at købe produktet med det samme, siger Henrik Wieben.

Vigtigt sikre butikkernes overlevelse
Trods den stigende onlinehandel foretrækker knap halvdelen af danskerne stadig de fysiske butikker, hvor de kan få rådgivning om produkterne og blive inspireret på en måde, som ikke sker i samme grad online.

Samtidig er de fysiske butikker ifølge Jens Neustrup Simonsen vigtige at bevare, fordi det skaber loyalitet og tillid.

- Tendensen er jo ret tydelig: Vil man overleve som butik i dag, skal man indrette sig efter den ændrede kundeadfærd. Det behøver ikke at betyde, at vores handelsgader lige om lidt ligger øde hen, for der findes rigtigt mange gode eksempler på, at man sagtens kan drive god forretning ved at skabe unikke kundeoplevelser i de fysiske butikker, der gør, at man også køber varen det samme sted online,siger Jens Neustrup Simonsen.

For at motivere salgsmedarbejderne til at skabe gode kundeoplevelser i butikken har man hos HiFi Klubben valgt at fordele al onlineomsætning ud på butikkerne, så onlinesalget i fx Odense tilfalder den fysiske HiFi butik i Odense.

På den måde distribueres salget ud til de butikker, hvor sælgerne i mange tilfælde har været med til at inspirere og rådgive kunden til købet.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Bestyrelsesformand åbner for salg af B&O

3 åbner ny butik i Esbjerg

Bilfirma går til landsretten i opgør med Ai Weiwei

Fotoforhandlere får millionbøde for at aftale priser

Forening bag 50 fotoforhandlere instruerede medlemmer i at koordinere priser og får bøde på 1,3 millioner.

Telias danske direktør stopper efter 15 år hos selskabet

Flere forbrugere og virksomheder fik ny bil i juli

Nyhedsbrev

1

Skoleelever tvinges til at knokle for Amazon

Tvungen natarbejde og overarbejde er hverdagen for såkaldte praktikanter, der producerer Amazon-produkter på fabrikker i Kina, viser ny rapport.

Opdeling af TDC koster op mod 400 millioner

TDC-direktør er glad for opdeling, selvom det kommer til at koste mellem 300 og 400 millioner kroner.

Bilforhandlere risikerer bøde for kontantsalg af biler

To bilforhandlere modtog kontante beløb på cirka 40 millioner kroner for bilsalg. Nu risikerer de en bøde.

Smoke-It åbner ny butik i Randers

1

Medie: Coop planlagde storstilet samarbejde med elektronikkæde. Nu er planerne droppet

1

Vi spørger i butikken, men køber på nettet

Mere end hver tredje dansker har prøvet at gå i en butik alene for at teste en vare og derefter købe den online hos en anden virksomhed.

Telenor-butik i Bilka Hundige narrede systematisk gamle og svage kunder

Telenor bortviser chef og tre sælgere.

Sjovere at eje end at leje: godt gang i salget af elløbehjul

Efterspørgslen på elektriske løbehjul har taget fart, lyder det fra flere forhandlere.

Telias topchef gennem seks år forlader selskabet

Johan Dennelind stopper som administrerende direktør for teleselskabet Telia, da han søger nye udfordringer.

3 nye profiler til B&O’s bestyrelse

Bredt politisk flertal vil regulere salg af lattergas

Fra ”brug-og-smid-væk” til ”køb-og-pas-på”: Flere får elektronikken fikset

Forbrugerombudsmand anmelder e-cigaretfirma til politiet

Ilva og Idemøbler i bunkebryllup

Indehaver gennem 15 år sælger sin forretning

Udrensning i B&O’s butiksnetværk

B&O's overskud tager stort dyk efter svært år

Det seneste år har været skuffende for Bang & Olufsen, der må se overskuddet falde 77 procent

Cykeliværksættere sprinter sig til kometvækst og ny investor

Kapitalindsprøjtningen skal sikre flere unikke cykelprodukter fra professionelle hold.

Danskerne køber mere brugt: Her er de populære varer

Dansk sommerhede blæser gang i ventilator-salget

Se alle Medlemmernes egne nyheder

PALOMAT® Forhandler 2019!

Gratis webinar: EDI-integration til Dynamics 365

Kärcher Danmark flytter til nye og større lokaler

Effektiv palleomsnøring og en sundere arbejdsstilling

EL:CON indgår serviceaftale med Fitness World på landsplan

Startkit til din messestand

Bliver selvscanning en succes?

Den rigtige brik passer ikke altid i puslespillet

Grønt og ansvarligt indkøb og levetidsforlængelse af IT

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger til din næste stand :)

Skal dit næste forretningseventyr være i USA?

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Skal du på messe?

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Navneskilte til professionel brug i din butik

Skal din virksomhed være mere innovativ?

Skyd genvej med nyt online Design Studio

Nye kasseleverandører integrerer til kontant terminalen - CashDro.

High tech-tekstil ændrer hverdagen på danske arbejdspladser

Anders er udlært elektriker med topkarakterer

Danskerne overser effektive muligheder for energioptimering

Morten er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Casper er udlært elektriker hos EL:CON – og han er også EUX-student

Efterårets messer er allerede i gang – er du?

Gratis GS1 online basiskursus

Send til en kollega

0.219