23948sdkhjf

Vi spørger i butikken, men køber på nettet

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Mere end hver tredje dansker har prøvet at gå i en butik alene for at teste en vare og derefter købe den online hos en anden virksomhed.

Webshops bliver mere og mere populære, og otte ud af ti danskere handler online flere gange om året.

Læs også: Nye luksusvarer med vilde priser indtager hylderne i supermarkederne

Men inden varerne lægges i den online indkøbskurv, går mere end hver tredje forbi en fysisk butik for at få rådgivning og mulighed for at se og afprøve varen.

Det viser en ny undersøgelse, som Userneeds har udarbejdet for Business Danmark. 

- Det er jo selvfølgelig positivt for detailbranchen, at forbrugerne stadig har lyst til at komme i de fysiske butikker, men der er ingen tvivl om, at i takt med at onlinehandlen stiger, får synergien mellem butik og webshop en helt afgørende betydning for, om virksomheder fremover kan bevare en position i markedet,siger Jens Neustrup Simonsen, landsformand i Business Danmark, i en pressemeddelelse. 

I undersøgelsen svarer mere end hver tredje i øvrigt, at det er helt ok at teste en vare i en butik, for så at købe den på en anden virksomheds hjemmeside.

Læs også: Trods fine resultater: Butik lukker på grund af truslen fra nethandel

Der er altså ikke noget der tyder på, at det er en tendens, der vil forsvinde.

"Jeg går lige hjem og tænker over det"
En af de brancher, der mærker en stigende tendens til, at kunderne spørger i butikken, men køber på nettet, er elektronikbranchen.

Ifølge landechef hos HiFi klubben, Henrik Wieben, kommer der dagligt kunder i butikken for at få en demonstration af et produkt uden at købe det i butikken.

- Vi oplever en stadig stigende tendens til, at forbrugerne køber deres elektronik på nettet, også nogle gange i andre webshops end vores. Sådan er udviklingen, og den kan vi ikke gøre så meget ved. Men det er klart, at det selvfølgelig får os til at gøre en ekstra indsats for at give en rigtig god kundeoplevelse i butikkerne, så kunderne får lyst til at købe produktet med det samme, siger Henrik Wieben.

Vigtigt sikre butikkernes overlevelse
Trods den stigende onlinehandel foretrækker knap halvdelen af danskerne stadig de fysiske butikker, hvor de kan få rådgivning om produkterne og blive inspireret på en måde, som ikke sker i samme grad online.

Samtidig er de fysiske butikker ifølge Jens Neustrup Simonsen vigtige at bevare, fordi det skaber loyalitet og tillid.

- Tendensen er jo ret tydelig: Vil man overleve som butik i dag, skal man indrette sig efter den ændrede kundeadfærd. Det behøver ikke at betyde, at vores handelsgader lige om lidt ligger øde hen, for der findes rigtigt mange gode eksempler på, at man sagtens kan drive god forretning ved at skabe unikke kundeoplevelser i de fysiske butikker, der gør, at man også køber varen det samme sted online,siger Jens Neustrup Simonsen.

For at motivere salgsmedarbejderne til at skabe gode kundeoplevelser i butikken har man hos HiFi Klubben valgt at fordele al onlineomsætning ud på butikkerne, så onlinesalget i fx Odense tilfalder den fysiske HiFi butik i Odense.

På den måde distribueres salget ud til de butikker, hvor sælgerne i mange tilfælde har været med til at inspirere og rådgive kunden til købet.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

B&O sender de første produkter på gaden efter krise-regnskab

App skal give halv milliard forbrugere viden om skadelig kemi

Forbrugere i Europa kan med appen "Tjek Kemien" opbygge vidensbank om varer, der indeholder skadelig kemi.

Nyt krav: Én slags oplader til alle mobiler

Skuffet B&O-direktør: Derfor går vi i minus

Bang & Olufsen mister omsætning og taber penge

Elektronikselskabet fra Struer er ved at ændre sin salgsmodel. Det påvirker omsætningen.

Bilsalget sætter rekord: Større biler og SUV'er trækker op

Nyhedsbrev

Regeringen vil forbyde salg af lattergas i alle kiosker

Ny Harald Nyborg kan blive butik 35, 36 eller 37

DEAS vinder administration af to nye shoppingcentre

2

Sonos sagsøger giganten Google

Fødevarebranchens brikker er blevet allemandseje

Circle K gør det muligt for Børnetelefonen at hjælpe flere

Drab på iransk general gør det dyrere at tanke bilen

Aldrig før har Tesla solgt så mange elbiler

Ny chef skal styrke kommerciel udvikling af shoppingcentre

Fra krise til højkonjunktur: Bilsalget er fordoblet på et årti

1

Power-chef til B&O: Hvorfor må vi ikke sælge jeres produkter?

Skidt dag kostede B&O 277 millioner kroner af markedsværdien

B&O-aktien sables ned efter endnu en nedjustering

Aktionærerne i Bang & Olufsen kan se selskabets markedsværdi falde cirka 260 millioner kroner onsdag morgen.

Bang & Olufsen nedjusterer forventninger til året markant

1

Dårlige anmeldelser strømmer ind: Stor netshop væltet af black friday

Butikken fik 60.000 flere ordrer på black friday, end man havde regnet med.

Regeringen vil forbyde salg af lattergas til unge under 18 år

Kiosk bliver politianmeldt efter stort fund af lattergaspatroner

Samlet var der mere end 34.000 små lattergaspatroner og desuden næsten 300 store lattergaspatroner på hver 950 milliliter.

Dansk elektronikkæde fordobler omsætningen igen

Fyrværkerisalget er i gang - men det må ikke affyres endnu

Minister vil forbyde sød smag i e-cigaretter

Butikskæder oplever stort nej tak til plastikposer

Forbrugerne holdt på pengene før black friday

Stor opbakning til ny citybutik: 1.000 stod i kø ved åbning

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Frode Laursen støtter bæredygtig transport med standarder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

HOLIDAY WORLD international tourism trade fairs 2020

Samarbejde om innovation med udspring i testfaciliteter

Vil kan hjælp dig med at lave en plan for din næste messedeltagelse!

Tøj brand med historie søger partner

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

De nominerede til Detailforum Awards 2020

Virksomhed tilbyder skibsdele

CTcoin deltager på EuroShop, Düsseldorf 16-20 februar, 2020

Gør noget for miljøet og din egen pengepung med Tracking

Alusteel: Hos ASSA ABLOY en en port ikke bare er en port

Have møbel producent tilbyder produktionsaftale.

Ansøg et rejselegat på 15.000 kr.

Fremtidens BR

God kvalitetesemballage til priser, der er skarpe

Mangler din virksomhed forskellige tape løsninger?

Amager Centrets forvandling

GS1-nyhed: Miljøbilleder

Tacho management i nye klæder

DSV Solutions opnår en årlig besparelse på kr. 80.000!

Ny salgssupporter hos Alux

TrueCommerce driver nyt strategisk initiativ i EESPA

Send til en kollega

0.156