23948sdkhjf

Vi spørger i butikken, men køber på nettet

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Mere end hver tredje dansker har prøvet at gå i en butik alene for at teste en vare og derefter købe den online hos en anden virksomhed.

Webshops bliver mere og mere populære, og otte ud af ti danskere handler online flere gange om året.

Læs også: Smykkekæde sælger færre Pandora-smykker i USA

Men inden varerne lægges i den online indkøbskurv, går mere end hver tredje forbi en fysisk butik for at få rådgivning og mulighed for at se og afprøve varen.

Det viser en ny undersøgelse, som Userneeds har udarbejdet for Business Danmark. 

- Det er jo selvfølgelig positivt for detailbranchen, at forbrugerne stadig har lyst til at komme i de fysiske butikker, men der er ingen tvivl om, at i takt med at onlinehandlen stiger, får synergien mellem butik og webshop en helt afgørende betydning for, om virksomheder fremover kan bevare en position i markedet,siger Jens Neustrup Simonsen, landsformand i Business Danmark, i en pressemeddelelse. 

I undersøgelsen svarer mere end hver tredje i øvrigt, at det er helt ok at teste en vare i en butik, for så at købe den på en anden virksomheds hjemmeside.

Læs også: RetailNews tester: Nemlig.com er Danmarks bedste onlinesupermarked

Der er altså ikke noget der tyder på, at det er en tendens, der vil forsvinde.

"Jeg går lige hjem og tænker over det"
En af de brancher, der mærker en stigende tendens til, at kunderne spørger i butikken, men køber på nettet, er elektronikbranchen.

Ifølge landechef hos HiFi klubben, Henrik Wieben, kommer der dagligt kunder i butikken for at få en demonstration af et produkt uden at købe det i butikken.

- Vi oplever en stadig stigende tendens til, at forbrugerne køber deres elektronik på nettet, også nogle gange i andre webshops end vores. Sådan er udviklingen, og den kan vi ikke gøre så meget ved. Men det er klart, at det selvfølgelig får os til at gøre en ekstra indsats for at give en rigtig god kundeoplevelse i butikkerne, så kunderne får lyst til at købe produktet med det samme, siger Henrik Wieben.

Vigtigt sikre butikkernes overlevelse
Trods den stigende onlinehandel foretrækker knap halvdelen af danskerne stadig de fysiske butikker, hvor de kan få rådgivning om produkterne og blive inspireret på en måde, som ikke sker i samme grad online.

Samtidig er de fysiske butikker ifølge Jens Neustrup Simonsen vigtige at bevare, fordi det skaber loyalitet og tillid.

- Tendensen er jo ret tydelig: Vil man overleve som butik i dag, skal man indrette sig efter den ændrede kundeadfærd. Det behøver ikke at betyde, at vores handelsgader lige om lidt ligger øde hen, for der findes rigtigt mange gode eksempler på, at man sagtens kan drive god forretning ved at skabe unikke kundeoplevelser i de fysiske butikker, der gør, at man også køber varen det samme sted online,siger Jens Neustrup Simonsen.

For at motivere salgsmedarbejderne til at skabe gode kundeoplevelser i butikken har man hos HiFi Klubben valgt at fordele al onlineomsætning ud på butikkerne, så onlinesalget i fx Odense tilfalder den fysiske HiFi butik i Odense.

På den måde distribueres salget ud til de butikker, hvor sælgerne i mange tilfælde har været med til at inspirere og rådgive kunden til købet.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (1)
Forsiden lige nu

Medie: Nu bliver der gjort plads til Power i Næstved Storcenter

Færchfonden: Aktieopkøb skal understøtte iværksættermiljøet omkring lyd

Brug og smid væk-kulturen har fået en modspiller: Reparationscaféer hitter

Fond bliver storaktionær i B&O

Finansloven skal hjælpe forbrugerne til at blive grønnere

Danskerne køber elektronik for milliarder

Salget af fladskærme falder, men andre kategorier er i kraftig vækst.

Nyhedsbrev

Nu kommer Power til indre København

Danske telebutikker udleverer sim-kort til dit nummer – helt uden at se ID

Flere telebutikker udsteder i strid med loven nye sim-kort uden at se ID. Det betyder, at dit nummer og dermed online-konti uden videre kan stjæles.

Danskerne er vilde med at købe på abonnement

I dag kan man abonnere på alt fra barbergrej til sexlegetøj, og trenden ser kun ud til at blive større.

Dansk elektronikgigant lancerer nyt butikskoncept

Nyt koncept skal sikre, at mindre specialbutikker fastholder nærheden og kontakten til kunderne.

Amerikansk kæde skabte kaos i Shanghai

B&O-boss takker nej til bonus efter svært år

Analytiker: Bang & Olufsen er for lille til at være stor

1

B&O-formand: To primære grunde til skuffende år

3 åbner ny butik i Esbjerg

Bestyrelsesformand åbner for salg af B&O

Bilfirma går til landsretten i opgør med Ai Weiwei

Fotoforhandlere får millionbøde for at aftale priser

Forening bag 50 fotoforhandlere instruerede medlemmer i at koordinere priser og får bøde på 1,3 millioner.

Telias danske direktør stopper efter 15 år hos selskabet

Flere forbrugere og virksomheder fik ny bil i juli

1

Skoleelever tvinges til at knokle for Amazon

Tvungen natarbejde og overarbejde er hverdagen for såkaldte praktikanter, der producerer Amazon-produkter på fabrikker i Kina, viser ny rapport.

Opdeling af TDC koster op mod 400 millioner

TDC-direktør er glad for opdeling, selvom det kommer til at koste mellem 300 og 400 millioner kroner.

Bilforhandlere risikerer bøde for kontantsalg af biler

To bilforhandlere modtog kontante beløb på cirka 40 millioner kroner for bilsalg. Nu risikerer de en bøde.

1

Medie: Coop planlagde storstilet samarbejde med elektronikkæde. Nu er planerne droppet

Smoke-It åbner ny butik i Randers

Bredt politisk flertal vil regulere salg af lattergas

Forbrugerombudsmand anmelder e-cigaretfirma til politiet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Kom bakterier og sporer til livs

Machine Learning giver onlinekunderne bedre betjening – og fanger hurtigere svindlerne

Stor serviceaftale mellem Door System og Danish Crown

Skal vi hjæpe dig salgsklar til messen :)

Besøg i Københavns Lufthavn - 23. oktober 2019

Teststudie viser stort potentiale for energioptimering af spåntagningsmaskiner

JEROS A/S deltager på Südback 2019

Er det også en udfordring for dig at holde dig ajour med den nyeste teknologi?

Træt af køer og utilfredse kunder?

Bør jeg rykke til Business Central – og hvordan foregår det i praksis?

Kan du se forskel? Til kamp mod kopivarer

Business Central støber fundamentet under nye produktivitetsgevinster

Brug tid på din nye medarbejder

Steffen er udlært elektriker – og modtager fagets medalje

Sæt brugerrettighederne i system – og mød GDPR, revision og den kritiske CFO med god samvittighed

Retail Safari i London med Matthew Brown

EL:CON styrker sin nordjyske tilstedeværelse med opkøb af NT El-Service ApS

JEROS A/S er som eneste fynske finalist med i dysten om Akademikerprisen 2019

Gratis medlemsdage for alle GS1 medlemmer

Verdensklasse kø management systemer

Nem strapning af højt eller sårbart gods

Hvad kan man få for en 2-øre?

PRESSEMEDDELSE: HumanTrust A/S ansætter ny Headhunter

Send til en kollega

0.169