23948sdkhjf

Virksomheders brug af regnbueflaget risikerer at klinge hult

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En række virksomheder, der ikke normalt forbindes med LGBT-sagen, deltager i Copenhagen Pride-optog.

Går man en tur gennem København i denne uge, undgår man ikke at få øje på regnbueflaget i butiksvinduer, vajende fra officielle bygninger eller hængt op i vindueskarmen i private hjem.

Læs også: Mand stukket adskillige gange med kniv i 7-Eleven

Den officielle Pride-uge er over hovedstaden, og en hvilken som helst forretning eller butikskæde, der vil være noget ved mangfoldigheden, hejser – i både overført og i bogstavelig forstand – det regnbuefarvede flag.

Flaget har siden 1978 symboliseret kampen for blandt andre homoseksuelles ligestilling og rettigheder og bliver hyppigt benyttet under Pride-ugen, der kulminerer med et stort optog gennem byen lørdag eftermiddag.

Ask Ulrich Petersen er forperson for interesseorganisationen LGBT Danmark, der kæmper for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoners rettigheder. Han mener, der er grund til at være skeptisk over for virksomheder, som markerer sig i Pride-ugen, men som ikke også samtidig ser på, hvordan forholdene er for LGBT-personer internt i virksomheden. 

- Pride-ugen er en positiv ting og en politisk kamp, men hvis virksomhederne tror, at kampen stopper, når den sidste vogn er kørt forbi, og journalisterne har peget mikrofonen i en anden retning, så klinger indsatsen noget hult, siger han til Kristeligt Dagblad.

Læs også: 7-Eleven indgår landsdækkende samarbejde med Too Good To Go

Ask Ulrich Petersen mener, at det for nogle virksomheder kan virke attraktivt at hoppe ombord på en vogn i Pride-optoget, fordi det siger noget positivt om virksomheden. 

Kioskkæden 7-Eleven er en af hovedsponsorerne ved Copenhagen Pride. Det er de ifølge kampagneleder Tanya Sonne Brix fra Reitan Convenience Denmark, selskabet bag 7-Eleven, fordi virksomheden ”støtter op om visionen om at skabe en verden, hvor der er plads til alle” og for at give noget tilbage til Priden, når kioskerne i løbet af ugen bliver hyppigt besøgt af festivalens deltagere.

- Der kommer naturligt flere kunder i butikkerne, når der er Pride. Det er jo en stor mangfoldighedsfest, som tiltrækker mange mennesker, og da vi har mange butikker lige i hjertet af København, synes vi også, det er vigtigt, at vi ikke bare lukrerer på, at de mange kunder kommer ind, men at vi også gør vores til, at Copenhagen Pride får et økonomisk udbytte gennem vores sponsorat, som de kan bruge til at sætte fokus på LGBT+-området, siger Tanya Sonne Brix.

Mere om: 7-Eleven | LGBT+ | pinkwashing | Pride
Hold dig opdateret med RetailNews

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Stifter forlader jysk kæmpeprojekt

Restaurantkæden Grød vil åbne i udlandet

Arla udnævner ny økonomidirektør

Pålæg og pølser er tilbagekaldt

Fakta-butikker ved grænsen giver momsgevinst videre til kunden. Fleggaard overvejer endnu

Populær madspildsbutik åbner i Tingbjerg

Nyhedsbrev

13.183 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Erhvervsorganisation frygter tysk nedsættelse af moms på fødevarer

Nyansat: Jeg har aldrig før oplevet chikane som på Coop-lager

Lagerarbejder Tommy Christensen blev sygemeldt med stress efter få uger.

Bilka lægger rekordordre hos lokalt bryghus

Nu vil Easyfood også sælge til private og levere direkte til hoveddøren

Chokolade-konkurs med til at skabe massive problemer for Wholi

Onlinesupermarked er klar på dronelevering

1

Landsret stadfæster dom: Cafékonge skal i fængsel

Starbucks dropper reklamer på sociale medier

Koldskålssalget når nye højder i sommervarmen

Coca-Cola stopper reklamer på sociale medier i 30 dage

Sodavandsselskabet ønsker større "ansvarlighed" fra sociale medier i kølvandet på racismedebat.

Coop laver landsdækkende indsamling til Røde Kors ferielejre

Ny butik i Horsens skal sætte standarden for Nettokæden

Chokoladeproducent lukker flere butikker

Fiskevirksomhed tilbagekalder kogte rejer

Nyt samarbejde mellem Netto og Too Good To Go skal redde i tonsvis af mad

Hele 519 Netto-butikker vil fra i dag tilbyde lykkeposer med overskudsvarer.

Nu taler Coop-bestyrelsen om omstridt overvågning på Aarhus-lager

I dag tager Coop stilling til, hvad de vil gøre ved kritikken.

80 nedlagde arbejdet hos Schulstad

Efter nedlukning: Nordisk Film Biografer donerer overskudsslik til madspildsbutikker

3F trækker sig fra samarbejdet på omstridt Coop-lager

E-cigaret-rygere er i tvivl om produktets skadelighed

Tjener millioner: Dansk idé med frosne thaibokse er et hit

Lagkagehusets eks-boss dropper Kohberg

Stryhns kalder store mængder leverpostej retur

Rekordmange danske alkoholfrie øl

Frugt- og grøntprisen: Årets nominerede er fundet

Coop forbedrer dyrevelfærd for kyllinger

Hobbybrygger indretter nyt bryghus

Mejeri mistænkes for at være smittekilde

Her er, hvad danskerne altid har i køleskabet

Too Good To Go med nyt millionunderskud

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Eliteleverandør til det offentlige

Udskydelse af AM-bidrag og A-skat for aug/sep/okt

Tacho uden bøvl!

Gode ideer bliver til succesfulde produkter

Hvad kan detailhandelen lære af Corona perioden?

Fortæl hvordan din virksomhed har oplevet COVID19?

Releaseplan for Wave 2 af Dynamics 365 og Power Platformen

Skal din virksomhed pitche til Circular Procurement Congress

Vi bygger en Kran App - vil du hjælpe os?

Tag kontrol over din deklaration!

Lageret er fyldt med PALOMATer

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Fokus på sikkerhedsbelysning i Danmark

Tag imod input udefra

Pomati T20 chokoladetempereringsmaskine leveret

Hvor meget BI er der i tilbuddet på en god Bordeaux?

Styrk sikkerheden for salgsordre-krediteringer

Krisenavigation og klimakamp › New Retail Day 20

Har du plads til 10 skraldespande?

K+G Wetter fremviser nyt patent

Webinar om konsignationslager og Dynamics 365 BC

Transportvirksomhed købes i Sverige

GTS Performanceregnskab 2020 er netop udkommet

Sommer og sol ;)

Columbus først med ny Verifone betalingsløsning

Send til en kollega

0.156