23948sdkhjf

Virksomheders brug af regnbueflaget risikerer at klinge hult

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En række virksomheder, der ikke normalt forbindes med LGBT-sagen, deltager i Copenhagen Pride-optog.

Går man en tur gennem København i denne uge, undgår man ikke at få øje på regnbueflaget i butiksvinduer, vajende fra officielle bygninger eller hængt op i vindueskarmen i private hjem.

Læs også: 7-Eleven uddeler priser til årets bedste leverandører

Den officielle Pride-uge er over hovedstaden, og en hvilken som helst forretning eller butikskæde, der vil være noget ved mangfoldigheden, hejser – i både overført og i bogstavelig forstand – det regnbuefarvede flag.

Flaget har siden 1978 symboliseret kampen for blandt andre homoseksuelles ligestilling og rettigheder og bliver hyppigt benyttet under Pride-ugen, der kulminerer med et stort optog gennem byen lørdag eftermiddag.

Ask Ulrich Petersen er forperson for interesseorganisationen LGBT Danmark, der kæmper for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoners rettigheder. Han mener, der er grund til at være skeptisk over for virksomheder, som markerer sig i Pride-ugen, men som ikke også samtidig ser på, hvordan forholdene er for LGBT-personer internt i virksomheden. 

- Pride-ugen er en positiv ting og en politisk kamp, men hvis virksomhederne tror, at kampen stopper, når den sidste vogn er kørt forbi, og journalisterne har peget mikrofonen i en anden retning, så klinger indsatsen noget hult, siger han til Kristeligt Dagblad.

Læs også: Ny salgsdirektør i Irma

Ask Ulrich Petersen mener, at det for nogle virksomheder kan virke attraktivt at hoppe ombord på en vogn i Pride-optoget, fordi det siger noget positivt om virksomheden. 

Kioskkæden 7-Eleven er en af hovedsponsorerne ved Copenhagen Pride. Det er de ifølge kampagneleder Tanya Sonne Brix fra Reitan Convenience Denmark, selskabet bag 7-Eleven, fordi virksomheden ”støtter op om visionen om at skabe en verden, hvor der er plads til alle” og for at give noget tilbage til Priden, når kioskerne i løbet af ugen bliver hyppigt besøgt af festivalens deltagere.

- Der kommer naturligt flere kunder i butikkerne, når der er Pride. Det er jo en stor mangfoldighedsfest, som tiltrækker mange mennesker, og da vi har mange butikker lige i hjertet af København, synes vi også, det er vigtigt, at vi ikke bare lukrerer på, at de mange kunder kommer ind, men at vi også gør vores til, at Copenhagen Pride får et økonomisk udbytte gennem vores sponsorat, som de kan bruge til at sætte fokus på LGBT+-området, siger Tanya Sonne Brix.

Mere om: 7-Eleven | LGBT+ | pinkwashing | Pride
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Holstebro: To Matas-butikker bliver slået sammen

Fuld mand smed stor sten efter Netto-vagt

Mandag formiddag gik fuld 32-årig mand amok uden for Netto-butik i Odense.

Kæmpe koncerner sværger plast-ed

Øl, honning, marmelade og gin: Producenter elsker adgang til specifikt logo

Tag med et kig ind i fremtiden: Sådan skal vi spise

SodaStream vil spare miljøet for 67 milliarder plastikflasker

Nyhedsbrev

1

Mand stjal nødder i Netto

Dagli'Brugsen lukker i Visby

Slidte kølere og frysere gjorde udslaget, og nu lukker butikken.

Efter år med en kæp i hjulet: Bøf-chef vil vende minus til plus

Endelig lykkes det: Rema 1000 åbner i Helsinge til marts

Mille Food fyrer ledelsen

3

Små kiosker vil dø, hvis ny tobakslov bliver gennemført

Nærbutikkernes Landsforening advarer: For nogle småbutikker udgør tobak op mod halvdelen af omsætningen.

Carlsbergs papirflaske har et indre af plast

Andele i ny Esbjerg-Netto solgt på rekordtid

Lokal investor nåede at komme på i sidste øjeblik.

Næsten halvdelen af kunderne køber alt deres Nutella i Tyskland

Det handler ikke kun om prisen, lyder det fra analysefirma.

Dansk ingrediensgigant vokser - men ser mørke skyer på himlen

En kold fra Carlsberg-kassen - på papirflaske, tak

Byggeriet af ny Rema 1000 og butikscenter er i gang

Netto åbner butik i Sønderborg

Første eksportordre: Danske Liverpool-øl sendes til Færøerne

Matas er højdespringer på popularitetsliste blandt de unge

Rema 1000 er kæden med den bedste "word of mouth"-placering blandt unge mellem 18 og 34.

Lagkagehuset rykker ind i gammel H&M

Carlsberg får ny kommerciel direktør

Q8 gør det nemmere at give panten videre

Irma-kunder samles til samtale om klimaet

Naturli’ viser verden nyudviklet ærteprotein

Røvere truer tankpasser til at udlevere penge og smøger

Deli Drengene-pølser tilbagekaldt efter fund af listeria

Udenrigsminister: USA's handelsangreb skader dansk handel

To mænd er anholdt efter forsøg på at røve tankstation

Irma vil hjælpe grønne iværksættere i gang

Økonomien strammer til i dagligvarebutik: Har brug for opbakning

Renoveret Netto klar i Holbæk

FN belønner Max Burgers klimapositive indsats

Pioner får fornem pris for at sætte tal på madspild

Vestager taber sag om skattesmæk til kaffekæde ved domstol

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Støb fundamentet for succes med en tryg, planlagt overgang fra projekt til drift

PALOMAT® 5 – stabling og nedstabling af 1-5 paller

Papkasser i alle størrelser

Resultatorienterede og værdiskabende løsninger i pakkeriet

Den industrielle kontor pendel

Spar mange penge på CTcoin bonruller

Gaveindpakning: 3 gode råd kædekontoret bør overveje

Se videoen og se hvordan du nemt undgår tyveri

UDSALG: PALOMAT® 5 til stabling og nedstabling af 1-5 paller

BRUG FOR AT BLIVE VÆRDSAT? - bliv kunde hos os

Tre ting du skal overveje, når du skifter til solceller

Emballagekatalog til julen 2019 – den bæredygtige jul

BRØNDSHOLM´S EFTERÅR/VINTER brochure for 2019 er på gaden

Gerflor Acoustic Plus 19 dB. Forbedret produkt - større fleksibilitet

Synlighed - Synlighed - Synlighed

Bedside-scanning kræver kulturændring

Oprydningssalg. Gadeskilte med stor rabat.

Danish Retail Award 2019

(Plast)affald i havet – de rigtige løsninger er det vigtigste

Oprydningssalg - skiltepylon til under halv pris

Hvor stor en nøgle giver du din medarbejder den første dag?

Er din vognpark fremtidssikret?

Se videoen og kig indenfor i fremtidens butik

3 tips til miljørigtig emballage uden meromkostninger

Flemming har arbejdet 25 år med termografi

Send til en kollega

0.207