23948sdkhjf

Virksomheders brug af regnbueflaget risikerer at klinge hult

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En række virksomheder, der ikke normalt forbindes med LGBT-sagen, deltager i Copenhagen Pride-optog.

Går man en tur gennem København i denne uge, undgår man ikke at få øje på regnbueflaget i butiksvinduer, vajende fra officielle bygninger eller hængt op i vindueskarmen i private hjem.

Læs også: 7-Eleven Danmark kåret som verdens bedste convenience-koncept

Den officielle Pride-uge er over hovedstaden, og en hvilken som helst forretning eller butikskæde, der vil være noget ved mangfoldigheden, hejser – i både overført og i bogstavelig forstand – det regnbuefarvede flag.

Flaget har siden 1978 symboliseret kampen for blandt andre homoseksuelles ligestilling og rettigheder og bliver hyppigt benyttet under Pride-ugen, der kulminerer med et stort optog gennem byen lørdag eftermiddag.

Ask Ulrich Petersen er forperson for interesseorganisationen LGBT Danmark, der kæmper for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoners rettigheder. Han mener, der er grund til at være skeptisk over for virksomheder, som markerer sig i Pride-ugen, men som ikke også samtidig ser på, hvordan forholdene er for LGBT-personer internt i virksomheden. 

- Pride-ugen er en positiv ting og en politisk kamp, men hvis virksomhederne tror, at kampen stopper, når den sidste vogn er kørt forbi, og journalisterne har peget mikrofonen i en anden retning, så klinger indsatsen noget hult, siger han til Kristeligt Dagblad.

Læs også: Cigaretter i lysende bokse koster 7-Eleven og Prince 400.000

Ask Ulrich Petersen mener, at det for nogle virksomheder kan virke attraktivt at hoppe ombord på en vogn i Pride-optoget, fordi det siger noget positivt om virksomheden. 

Kioskkæden 7-Eleven er en af hovedsponsorerne ved Copenhagen Pride. Det er de ifølge kampagneleder Tanya Sonne Brix fra Reitan Convenience Denmark, selskabet bag 7-Eleven, fordi virksomheden ”støtter op om visionen om at skabe en verden, hvor der er plads til alle” og for at give noget tilbage til Priden, når kioskerne i løbet af ugen bliver hyppigt besøgt af festivalens deltagere.

- Der kommer naturligt flere kunder i butikkerne, når der er Pride. Det er jo en stor mangfoldighedsfest, som tiltrækker mange mennesker, og da vi har mange butikker lige i hjertet af København, synes vi også, det er vigtigt, at vi ikke bare lukrerer på, at de mange kunder kommer ind, men at vi også gør vores til, at Copenhagen Pride får et økonomisk udbytte gennem vores sponsorat, som de kan bruge til at sætte fokus på LGBT+-området, siger Tanya Sonne Brix.

Mere om: 7-Eleven | LGBT+ | pinkwashing | Pride
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Tyv brugte tegneserietrick til at snyde pantmaskinen

Løgismose og Netto udvider samarbejdet

Parløbet mellem Netto og Løgismose har været en kæmpe succes for begge parter.

Coop vil give strategisk rådgivning til små fødevarevirksomheder

Tankstationer hæver priserne efter angreb i Saudi-Arabien

Spiritusbranche: Forbyd al salg af alkohol til mindreårige

Politikerne bør vedtage totalforbud for salg af al slags alkohol til unge under 18 år, mener spiritusbranchen.

Efter 110 år: Tulip skifter navn

Nyhedsbrev

Ny app nedsætter madspild betydeligt i Meny-butikker

WhyWaste skal efter overbevisende test udrulles i alle landets Meny-butikker.

Indretningen af nye Netto-butikker får salget af sundt og grønt til at stige

Kunderne er de samme som tidligere, men deres vaner begyndte at ændre sig i takt med butiksindretningen.

Flere store virksomheder dropper udskældte palmeolieleverandører

Benzinpriser kan stige efter droneangreb i Saudi-Arabien

Irma vil mobilisere kunderne i kampen for klima

Irma inviterer sine medlemmer til møder om klima og begynder den første markedsføring, der opfordrer kunderne til at købe mindre af bestemte varer

3F: Tivoli Food Hall-forhandlinger brudt sammen

Svensk parti vil lade Systembolaget holde søndagsåbent

Svenskerne bør selv bestemme, hvornår de køber alkohol, lyder det fra Sveriges næststørste parti.

SuperBrugsen åbner flagskibsbutik på Amager

Stikprøve: To ud af tre butikker sælger alkohol til børn

68 procent af butikker i stikprøve sælger alkohol til børn. Aldersgrænsen skal hæves, mener organisation bag.

Lovbrud fanget på video: Børn har frit spil i østjyske kiosker

Toprestaurant overtager slagteri

Rygeost tæt på samme status som champagne og feta

Britisk supermarkedskæde mister eneretten til sit navn

En strid om et ord har fået et midlertidigt punktum.

Aldi tilbagekalder te som mistænkes for at kunne føre til kræft

Rema 1000 tilbagekalder kyllingepølser med listeria

RetailNews bringer en rettelse: Føtex og BilkaToGo skulle ikke have været med i test

Flere partier er åbne for at forbyde smage i e-cigaretter

Popcornmajs kaldt retur efter insektfund

Lars Seier har købt en kendt café

Flammen lukker alle restauranter på søndag

Ota Solgryn tilbage på danske hænder

Slagteri-udvidelse afslørede ældgammel gravhøj

Nyt nationalt partnerskab skal styrke fiskerierhvervet

Flere spiser mere fuldkorn

Efter fyringer: Nu ansætter Lego igen

Rema 1000 når milepæl for genanvendt plastik

Bagermestre får ny direktør

Svensk Tetra Pak-milliardær er død

Aarhus Universitet trækker omstridt oksekødsrapport tilbage

Landbrugslobby tilbagebetaler penge for omstridt kødrapport

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Det usynlige kan spænde ben for din nye leder

Se videoen og mød os i vores univers af kreative specialdesignede salgsdisplays

HCS - din Onestop partner i renovationsløsninger

Hold integrationer og forretning i luften døgnet rundt

Bjarne Emil Jensen fejrer 40 års jubilæum

Forbo udvider populær gulvserie

GS1 Denmark byder velkommen til Matas

Stort potentiale som Master Franchisetager

Hvad er AMS, og hvorfor er det vigtigt for dine IT-investeringer?

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Kom bakterier og sporer til livs

Machine Learning giver onlinekunderne bedre betjening – og fanger hurtigere svindlerne

Stor serviceaftale mellem Door System og Danish Crown

Skal vi hjæpe dig salgsklar til messen :)

Besøg i Københavns Lufthavn - 23. oktober 2019

Teststudie viser stort potentiale for energioptimering af spåntagningsmaskiner

JEROS A/S deltager på Südback 2019

Er det også en udfordring for dig at holde dig ajour med den nyeste teknologi?

Træt af køer og utilfredse kunder?

Bør jeg rykke til Business Central – og hvordan foregår det i praksis?

Kan du se forskel? Til kamp mod kopivarer

Business Central støber fundamentet under nye produktivitetsgevinster

Brug tid på din nye medarbejder

Steffen er udlært elektriker – og modtager fagets medalje

Send til en kollega

0.191