Kunderne har retten på deres side ved black friday-fejl
Fredag den 29. november er ikke en almindelig handelsdag.
Black friday er de seneste år blevet den absolut største nethandelsdag herhjemme - og er lig med et hav af tilbud på alt fra hvidevarer over tøj til elektronik.
Men før man fylder sin digitale indkøbskurv, er der en række forbrugerjuridiske råd, som er gode at kende.
Det fortæller chefjurist Camilla Engel Post fra e-mærket, der er den danske certificeringsordning for webshops.
Det er for eksempel ikke uhørt på den store handelsdag, at en webshop har angivet en forkert pris på en tilbudsvare.
- Vi ser det særligt meget til black friday, fordi det går stærkt for butikkerne, når der skal tastes rabatter ind på mange produkter, siger Camilla Engel Post.
Sker det, står forbrugeren i en god situation, det øjeblik han eller hun klikker på betalingsknappen.
- Køber du en vare til 500 kroner, som skulle have kostet 5000 kroner, har du i udgangspunktet indgået en bindende aftale med webshoppen. Dermed har webshoppen forpligtet sig til at levere varen, siger Camilla Engel Post.
Der er dog en undtagelse. Kan webshoppen påvise, at kundeen burde have vidst, at der var tale om en forkert pris, så har butikken ret til at annullere købet. Det kan være tilfældet, hvis varen er prissat urealistisk lavt.
Sker det, at en købt vare viser sig at være udsolgt, kan kunden stille en række krav til webbutikken.
- Den erhvervsdrivende skal have styr på sin egen lagerbeholdning. Man har i udgangspunktet indgået en bindende aftale, når man handler på en hjemmeside, og derfor har man også krav på at få en vare, selv om den viser sig at være udsolgt, siger Camilla Engel Post.
Kan butikken ikke skaffe varen, kan kunden gå til en anden butik.
- Så må man gerne købe varen i en anden butik og få den første webbutik til at dække den eventuelle prisforskel, der måtte være, forklarer chefjuristen.
Derfor kan det være en god idé for butikken at tilbyde at finde varen for kunden.
/ritzau fokus/