23948sdkhjf

Efter shitstorm: Wolt giver kunder del af coronaomsætning tilbage

Opdateret kl. 13:59 med nyt anslag. Af en tidligere version fremgik det, at kritik fra kunder havde fået Wolt til at give en del af overskuddet tilbage til restauranterne. Det, understreger Wolt, er imidlertidig ikke tilfældet. "Det er statsministerens udmelding om, at restauranterne kan se frem til at holde lukket for gæster frem til min. 10. maj, samt at Wolt nu kan se en stabil nok vækst i omsætningen til, at initiativet kan lade sig gøre at finansiere," oplyser Wolt Danmark.

Takeaway-leverandøren Wolt giver nu en økonomisk håndsrækning til restauranterne, der er presset af coronakrisen.

- Vi kan se en væsentlig øget omsætning hos restauranterne på vores app, og det er vi glade for. Vores andel af fortjenesten giver vi nu tilbage til restauranterne og udover fortsat gratis at kunne promovere hent-selv-ordrer, får restauranterne nu 10 kr. ekstra tilbage pr. leveringsordre frem til 10. Maj, siger Søren Meier Svendsen, direktør for Wolt i Danmark, i en pressemeddelelse.

Desuden vil der ved bestilling gennem Wolts app være mulighed for at give restauranten drikkepenge.

Tiltaget gælder for de mindre, uafhængige restauranter, der ikke har et kædenavns økonomiske sikkerhedsnet, oplyser Wolt.

Samtidig anbefaler Wolt de lokale restauranter til at opfordre kunderne til at hente maden selv, hvorved restauranten sparer Wolts leveringsgebyr.

SoMe-shitstorm

Debatten blev ophedet på de sociale medier sidste uge, efter ejeren af pizzeriaet Il Locale i Aarhus til Politiken kritiserede Wolt for at tage urimeligt høj kommission - og leveringsgebyr - i en tid, hvor restauranterne ikke har andet valg end at tilbyde takeaway, hvis de ikke vil lukke.

- Wolt svigter deres samfundsansvar i coronakrisen, og de forsøger åbenlyst at berige sig på en nødlidende branches bekostning. De er vor tids gullaschbaroner, sagde restaurantejer Jakob Kristian Sørensen til Politiken.

Ifølge avisen var Jakob Kristian Sørensen ikke alene om kritikken, og det affødte en byge af negative kommentarer rettet mod Wolt på sociale medier.

- Vi har skruet op for, hvor ofte vi udbetaler penge til restauranterne og har øget vores markedsføring for at sikre restauranterne flere ordrer. Og så kan man da godt blive grundlæggende ked af at blive lagt for had. Men vi forstår godt, det er super hårdt for alle restauranter i denne tid, sagde Wolt-direktør Søren Meier Svendsen i søndags til dr.dk.

Wolts nye tiltag for at hjælpe restauranterne træder i kraft med det samme.

Læs mere om: Wolt
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094