23948sdkhjf

Helt ny salgskanal: Coronaramte mikrobryggerier fik lanceringen i gang før planlagt

- Vi har har allerede hjulpet danske mikrobryggerier med at sælge over 72.000 flasker øl direkte til forbrugerne, så de har kunnet mindske deres tab under coronokrisen. Og vi gør det helt gratis for bryggerierne.

Folkene bag et nyt online-salgsværktøj med navnet Bryg, der er speciallavet til mikrobryggerier, er godt i gang med at få mange af landets små bryggerier med på vognen. Løsningen blev lanceret i slutningen af marts, og allerede nu har 19 danske mikrobryggerier taget det nye værktøj til sig. 

Ifølge Nicolai Holm, der er medejer af løsningen og har været med til at udvikle den, har han og hans to kompagnoner stor tro på masser af vokseværk i de kommende måneder.

- Der er jo omkring 200 mikrobryggerier i Danmark. Realistisk set skulle vi gerne have 80-100 af dem med hos Bryg inden nytår. Vi kan ikke få alle med, for en del af bryggerierne vil selv styre brandet i alle detaljer, og så kan de ikke bruge vores design, siger Nicolai Holm til Food Supply.

De bryggerier, der siger ja tak til Bryg, får blandt andet en salgsportal, som detailkunder kan bestille igennem, og en webshop rettet mod slutforbrugerne. 

- Egentlig havde vi planlagt først at lancere løsningen efter sommerferien. Men blandt andre Skanderborg Bryghus og Ebeltoft Gårdbryggeri havde et akut behov for at få solgt deres varer i marts, og det gjorde, at vi fremrykkede en beta-lancering, fortæller Nicolai Holm. 

- 1.000 i udlandet om halvandet år

Han nævner, at bryggerierne i Skanderborg og Ebeltoft har brugt den nye, digitale salgsmulighed på to vidt forskellige måder:

Skanderborg Bryghus har via Bryg haft succes med at få ølkunder til at betale på forhånd og så lægge vejen forbi bryghuset og hente flaskerne. På den måde slipper man for at have kontanter involveret ved afhentningen. 

Ebeltoft Gårdbryggeri bruger salgsværktøjet til at gøre opmærksom på, at man kan bestille sine drikkevarer og så få dem leveret på et bestemt sted i eksempelvis København på et fastlagt tidspunkt. Så kommer bryggeriet med en bil lastet med de bestilte varer.

Bryg-værktøjet er udviklet og ejet af det aarhusianske konsulentbureau Droppin Development, hvis tre indehavere har store forventninger til, at løsningen også vil sprede sig til udlandet.

- Vi har lige nu bryggerier med i både USA, Belgien, Italien, England, Østrig, Canada og Tyskland, og siderne er oversat til flere sprog. Ud over Danmark satser vi på at udbrede det digitale værktøj i først og fremmest Frankrig, Belgien og USA. Vi håber at nå op på 1.000 bryggerier på verdensplan inden udgangen af 2021, siger Nicolai Holm.

Alt i alt er der over 100 tilmeldte, viser hans seneste optælling

Om forretningsmodellen nævner Nicolai Holm, at Bryg kan tilbyde sine løsninger gratis til bryggerierne, fordi der med tiden bliver opkrævet to procent af kundernes kreditkortbeløb som gebyr. 

- Det er ikke aktiveret endnu, fordi vi gerne vil hjælpe bryggerierne mest muligt her under corona, men det kommer på et tidspunkt, påpeger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125