23948sdkhjf

Han var flaskedreng i Brugsen - nu ryger han helt til tops i Coop

Coops kassemester avancerer og bliver nu øverste chef for hele koncernen. Han har en stor opgave foran sig

Da Kræn Østergaard Nielsen som ung ordnede flasker i Brugsen i Hørning nær Aarhus, havde han næppe forestillet sig, at han ikke voldsomt mange år senere skulle træde helt op på øverste tinde i selv samme dagligvarekoncern.

Men det er nu tilfældet for den 40-årige erhvervsmand. Den 8. september tiltræder han som øverste chef i Coop og afløser dermed Peter Høgsted, som fik syv år på posten.

Læs også: Her er Coops nye topchef

Der er tale om en kometagtig karriere for manden, der siden sine unge dage som flaskedreng i Brugsen har været vidt omkring og opbygget sig et ganske imponerende CV.

Efter en tur hos Dansk Supermarked som trainee og senere indkøber kom Kræn Østergaard Nielsen først til ISS og dernæst konsulenthuset McKinsey, inden han i 2014 blev ansat i Coop.

Siden er han steget i graderne, og udnævnelsen til topchef markerer det foreløbige højdepunkt i Kræn Østergaard Nielsens karriere.

Den afgående topchef, Peter Høgsted, har tidligere beskrevet Kræn Østergaard Nielsen som en dybt seriøs leder, der kan gøre vanskelige processer simple at forstå og føre dem ud i livet.

- Han er rationel, stærk analytisk, og der sidder et godt hoved på ham. Han formår at få folk med sig, sagde Peter Høgsted i 2017 til Berlingske.

Dengang var Kræn Østergaard Nielsen netop blevet udnævnt som ny koncerndirektør i Coop med ansvaret for økonomi, regnskab og teknologi.

Nu får han det overordnede ansvar for en koncern med 40.000 ansatte, en årlig omsætning på 50 mia. kr. og et bagland i form af selvstændige købmænd og brugsforeninger, som til tider kan være svære at tilfredsstille.

Måske derfor får han brug for sine evner som en, der kan få folk med sig.

Da Coops bestyrelsesformand Lasse Bolander for tre uger siden meddelte, at der skulle en ny topchef til, lød det, at der skulle en ny profil til.

Der skal mere fokus på drift, effektivitet og indtjening.

- Vi ser ind i dagligvaremarkedet med rigtig mange aktører, hvor vi alle sammen udvider og ekspanderer, og vi ser ind i en tid, hvor forbrugerne vil være tilbageholdende, når vi kommer tilbage til hverdagen efter coronakrisen. Vi så efter finanskrisen, at når privatøkonomien strammer til, bliver der mere fokus på pris og på discount. Der skal vi stå så skarpt som muligt, sagde Lasse Bolander.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.156